گشایش نمایشگاه توانمندی های علمی و فرهنگی دانشگاه های ترکیه ای عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه قفقاز در تبریز

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۴ کد : ۹۲۰۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۲۲۲

نمایشگاه توانمندی های علمی،تحقیقاتی و فرهنگی دانشگاه های ترکیه ای عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه  قفقاز صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان، روسا و معاونان دانشگاه های ترکیه و ایران در محل سالن نمایشگاهی هتل شهریار تبریز گشایش یافت.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در آیین گشایش این نمایشگاه دو روزه مه در هتل شهریار تبریز برپاست، پروفسور رمضان کورکمازرئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز، دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز، حسین گون گورسرکنسول ترکیه در تبریز، علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و یکی از روسای دانشگاه های ترکیه ای عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه  قفقاز و دانشگاه ایران در آیین گشایش این نمایشگاه در سخنرانی های جداگانه ای برپایی چنین نمایشگاهی را برای انتقال تجربیات، دانش و توسعه بیشتر همکارهای علمی دو کشور ایران و ترکیه ضروری بیان کردند و خواستار ادامه آن شدند.

دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این آیین با بیان اینکه در عصر امروز، ارتباطات حرف اول را می‌زند و هر چه ارتباطات بیشتر باشد، قدرت‌ها فزونی می‌یابد، اظهار داشت: متاسفانه دشمنان اسلام با ترفندهای مختلف نمی خواهند، این توسعه ارتباطات بین کشورهای اسلامی صورت گیرد و از این رو دیپلماسی علمی بهترین ابزار برای توسعه کشورها است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر تبریز نقطه تقاطع در جاده ابریشم و دانشگاه تبریز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز علمی شمال غرب، امروز میزبان اتحادیه دانشگاه های قفقاز است، یادآور شد: در حال حاضر این دانشگاه با بیش از 160 دانشگاه دنیا تفاهم نامه همکاری دارد که از این تعداد بیش از 60 مورد از آن‌ها جزو دانشگاه‌های ترکیه هستند.

پروفسور رمضان کورکماز رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز نیز با بیان اینکه هم اکنون دنیای امروز با سرعت زیادی در حال توسعه است و تغییردهندگان این جهان نیز کسانی جز صاحبان اراده و هدف نیستند، اظهار داشت: برای متحول کردن دنیا باید آن را لمس کرد و از طریق روابط انسانی دنیا را تغییر دهیم و از این رو برای تحقق این هدف مهم، توسعه همکاری های علمی بین کشورها ضروری است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو مانع و بازدارنده پیش روی کاپیتالیسم هستند، اضافه کرد: ارزش های سرمایه داری( کاپیتالیسم) با ارزش‌های ما مسلمانان متفاوت است و بر همین اساس توسعه روابط کشورهای اسلامی بزرگترین مانع پیش روی کاپیتالیسم است.

به گفته وی کاپیتالیسم در دنیای امروز فقط به دنبال این است که به هر قیمتی که شده چیزی را به دست بیاورد، اما اولویت‌ ما مسلمانان حفظ و احیای ارزش‌های انسانی و محبت است.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ما باید یک رویکرد انسان گرایانه داشته باشیم و بر همین اساس نیز ایران و ترکیه باید همکاری و روابط انسانی و دوستانه شان را توسعه دهند، خاطر نشان کرد: ما برای تحقق این هدف مهم، باید اطلاعات و معلومات دانشگاه هایمان را مبادله کنیم و دانشحویان ترکیه با تحصیل در ایران فرهنگ و هنر و تاریخ ایران را از نزدیک ببینند و دانشجویان ایران نیز به طور متقابل در ترکیه تحصیل کنند.

حسین گون گور سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در آیین گشایش این نمایشگاه توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و دانشگاهی را بین دو کشور بسیار خوب توصیف کرد و افزود: برگزاری چنین نمایشگاه و گردهمایی های موجب توسعه بیشتر همکاری های دو کشورخواهد شد و از این رو ضروری است برگزاری چنین برنامه های برای توسعه بیشتر همکاری های هر دو کشور ادامه داشته باشد.

به گفته وی ما افتخار می کنیم این روز ها روابط دو کشور ایران و ترکیه در بسیاری زمینه ها بسیار خوب است.

علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در این مراسم، برگزاری چنین نمایشگاهی در هر دو کشور ایران و ترکیه برای توسعه همکاری علمی و دانشگاهی ضروری بیان کرد و یادآور شد: امروزه روابط دو کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه دانشگاهی بسیار خوب است و این امر با اراده محکم و استوار مسئولان و روسای جمهور دو کشور محقق شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت های فراوانی در بخش های مختلف در بین دو کشور وجود دارد که باید از این پتانسیل ها برای توسعه همکاری های بیشتر بهره مند شد.

همین گزارش حاکی است؛ گشایش نمایشگاه توانمندی های علمی و فرهنگی دانشگاه های ترکیه ای عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه  قفقاز بیشتر با هدف توسعه ارتباطات علمی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه و نمایش و شناساندن توانمندی‌های دانشگاه های فعال عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه قفقاز در کشور ترکیه جهت گسترش همکاری‌های دانشگاهی بوده است.

یادآور می شود: در این نمایشگاه دو روزه که در هتل شهریار تبریز برپاست توانمندی های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی از دانشگاه های ترکیه ای عضو اتحادیه دانشگاههای منطقه  قفقاز از جمله«باشکنت»، «آرل»، « لقمان حکیم»، «مال تپه»، « ینی یوزییل»، «فیرات»، «کاپادوکیا»، «یدی تپه»، «سیواس جمهوریت» و «بایکنت»  و بیش از 10 دانشگاه از ایران از جمله دانشگاه ملایر، علامه طباطبایی، تبریز، علم و صنعت ایران، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، هنر اسلامی، بناب، دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان و ... ارایه شده است.


( ۲ )

نظر شما :