با حضور سفیر ترکیه در ایران؛ راههای توسعه همکاری دانشگاهی بین ایران و ترکیه بررسی شد

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۸ کد : ۹۱۵۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۴۸۳

راههای توسعه همکاری دانشگاهی بین ایران و ترکیه امروز با حضور پروفسور دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در ایران به میزبانی دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه تبریز، در این دیدار ضمن تشریح برخی ظرفیت های این دانشگاه در حوزه های مختلف اظهار داشت: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن ۲۱ دانشکده، چندین دانشکده اقماری، پردیس بین المللی، 10 پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، 300 آزمایشگاه، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از 20 هزار  نفر دانشجو و ... یکی از دانشگاه های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.

دکتر میررضا مجیدی در ادامه توسعه همکاری های بین المللی و قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر دنیا را از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: دانشگاه تبریز جزو اولین دانشگاه های بود که در اتحادیه های بزرگ بین المللی از جمله اتحادیه دانشگاه های جهان (IAU)، اتحادیه دانشگاه های بین المللی (IUC) و اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز(KUNIB) حضوری فعال داشته است.

به گفته وی این دانشگاه در حال حاضر نیز در عرصه های جهانی بسیار فعال بوده و هم اکنون با 160 دانشگاه از کشورهای مختلف دنیا  قرارداد و تفاهم نامه همکاری دارد که از این تعداد نزدیک 60 دانشگاه از کشور جمهوری ترکیه است.

رئیس دانشگاه تبریز، تاکید کرد: دانشگاه تبریز آماده هر گونه توسعه همکاری علمی و آموزشی با دیگر دانشگاه های جهان و به ویژه با کشورهای منطقه از جمله با کشور دوست و همسایه ترکیه است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کشور ایران و ترکیه به خاطر داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگ دارای اشترکات زیادی دارند، تصریح کرد: امروزه پایدارترین ارتباطات و همکاری های مشترک در بین کشورها و ملتها؛ ارتباطات علمی و دانشگاهی است و از این دو کشور دوست و همسایه به خاطر مشترکات فراوان می توانند، همکاری های خوب و نزدیکی در جهت رفاه و توسعه دو کشور با هم داشته باشند.

به گفته وی هم اکنون دشمنان دو ملت با شیوه های مختلف نمی خواهند، توسعه و همکاری های دو کشور در حوزه های ادامه داشته باشد و بر این اساس دیپلماسی علمی نیز بهترین گزینه برای توسعه همکاری های مشترک است.

پروفسور دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از دیدار خود با رئیس و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه تبریز با بیان اینکه برای اولین بار است که به شهر تبریز سفر کرده و در جمع دانشگاهیان دانشگاه تبریزحضور پیدا می کند، یادآور شد: استان های آذربایجان شرقی و غربی و در راس آنها شهر تبریز به خاطر همسایگی و نزدیکی و به خصوص به دلیل وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی همیشه مورد توجه و علاقه ملت ترکیه بوده است.

این ایران شناس برجسته کشور ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه ملت ترکیه همیشه و در همه حال به ملت ایران علاقمند و ارادت خواصی دارند، تصریح کرد: کشور جمهوری ترکیه در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه همکاری دانشگاهی در تولید علم و فناوری با ایران علاقمند است.

پروفسور اورس که مسلط به زبان فارسی است و در دیدارهای اردوغان رئیس جمهور ترکیه با مقامات ایرانی به عنوان مترجم معتمد  فعالیت داشته در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر دو کشور ایران و ترکیه از جمله کشورهای تاثیرگذار در منطقه و جهان است، خاطر نشان کرد: این دو کشور دستاوردهای زیادی در زمینه های مختلف از جمله علوم اجتماعی، فنی و ... در سال های اخیر داشته اند که باید از این پتانسیل برای شکوفاهی هر کشور و ملت بهره مند شد.

به گفته وی با توسعه همکاری های مشترک می توان این رشد و توسعه را در بخش های مختلف شتاب بیشتری داد.

سفیر جمهوری ترکیه در ایران در ادامه با اشاره به توانایی‌های تولید علم و فناوری در بین دانشگاه های ترکیه و ایران گفت: دانشگاه های دو کشور در تولید علم در منطقه و جهان در جایگاه بهتری قرار دارند که با توسعه همکارهای دانشگاهی می توان از این ظرفیت هم به نفع  دو کشور استفاده کرد.

پروفسور اورس در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه‌های ترکیه آمادگی هر گونه توسعه همکاری با دیگر دانشگاه های کشور ایران و از جمله با دانشگاه تبریز است که این همکاری می تواند در زمینه  تبادل استاد، دانشجو، برگزاری همایش، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، فرهنگی و ... باشد.

یادآور می شود: در این نشست همچنین جمعی از اعضای کارگروه توسعه همکاری های بین المللی در حوزه قفقاز و ترکیه دانشگاه تبریز ضمن بیان ارایه نکته نظرات و دیگاه های خود خواستار توسعه همکاری دانشگاهی بین دو کشور از جمله در زمینه های، تسهیل در تبادل استاد، دانشجو، فرصت مطالعاتی، استفاده از منابع علمی، برگزاری دوره های مشترک، همایش، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، توسعه دیپلماسی علمی و فرهنگی، احیای اشترکات تاریخی و فرهنگی مشترک، استفاده از منابع فرهنگی کشور ترکیه و ... شدند.

 


( ۳ )

نظر شما :