تازه های نشر: بیماریهای مشترک انگلی انسان و حیوان(دکتر ناصر حاجی پور و دکتر بیژن اسمعیل نژاد خیاوی)

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۶ کد : ۹۱۰۶ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۵۰۹۷

 بیماریهای مشترک انگلی انسان و حیوان( زئونوزهای انگلی)

مولفان: بی. بی. سینق دهالیوال، پرایاگ دوت جویال

ترجمه و تدوین: دکتر ناصر حاجی پور، دکتر بیژن اسمعیل نژاد خیاوی

ناشر: انتشارات اوستا

نوبت چاپ: 1397

قیمت:250000 ریال

 

زئونوزها یا بیماری­های مشترک شامل بیماری­ها یا عفونت­ هایی هستند که انسان از حیوانات اهلی و وحشی می­ گیرد و یا به آنها منتقل می­ کند. براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، از میان 1709 عامل بیماریزا، 832 عامل( 49 درصد ) از حیوانات به انسان منتقل می شوند.

از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، تعداد 114 مورد آن از بیماری های مشترک انسان و حیوان هستند. هر چند بیماری­ های مشترک انسان و حیوان از ابتدای زندگی بشر بر کره خاکی وجود داشته اند، اما در سال­ های اخیر این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا کرده است و امروز نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت ، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی دارند. سالانه بیش از 100 میلیارد تومان هزینه از سوی وزارت بهداشت برای بیماری های مشترک بین انسان و حیوان صرف می شود و هنوز هم بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان یکی از مشکلات نظام سلامت به شمار میرود.

یکی از راهکاری اساسی جهت کاهش این هزینه­ ها، آموزش بهداشت و ارائه اطلاعات کافی نسبت به این بیماری ها است.

مبحث بیماریهای مشترک به صورت واحد درسی در بیشتر رشته­ های پزشکی، دامپزشکی و پیراپزشکی و علوم بهداشت محیط و برخی رشته­ های دیگر تدریس می­ شود و عدم دسترسی به اطلاعات جامع و کتاب مرجع در زمینه بیماری های مشترک انگلی، مترجمان را بر آن داشت که کتاب حاضر را ترجمه و مطالب جدید و مفیدی را هم به آن اضافه نمایند.

* کتاب حاضر مشتمل بر 6 فصل  است

فصل اول شامل تعریف زئونوز، طبقه بندی زئونوزهای انگلی، بیماری های مشترک انگلی منتقله ازحیوانات خانگی، دوزیستان و خزندگان، ماکیان، ماهی و نرم تنان، حرفه و شغل، غذا، گوشت، آب، شیر، سبزیجات، خاک می باشد. فصل دوم شامل بیماریهای مشترک انگلی تک یاخته ای، فصل سوم شامل زئونوزهای ترماتودی، فصل چهارم زئونوزهای سستودی، فصل پنجم زئونوزهای نماتودی و فصل ششم زئونوزهای بندپایی را شامل می شوند.

 


( ۱۱ )

نظر شما :