« همایش ملی انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصتها و چالشها» به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۳ کد : ۸۹۰۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۳۷۱

 

همایش ملی انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصتها و چالشها صبح امروز با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از محققان، اساتید، دانشجویان و دیگر اقشار مختلف مردم به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در این همایش با بیان اینکه انقلاب اسلامی در عصر جاهلیت مدرن، دو ابر قدرت را به چالش کشید و با ارائه الگوی متعالی و متکی بر اندیشه اسلامی، نظام مستحکمی در ایران مستقر کرد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در عصر تقابل دو جبهه تفکر لیبرالیستی و سوسیالیستی به پیرورزی رسید که در آن شرایط هیچ کسی فکر بوجود آمدن تفکر سوم براساس اندیشه های اسلامی و دینی را نداشت.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: در آن برهه از تاریخ با رهبری امام امت و همدلی مردم انقلابی در ایران، انقلابی پدید آمد که هردو مکتب فکری را به چالش کشید و در این راستا بازتاب های عمیقی بر نظام های بین المللی و منطقه ای گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به ورود انقلاب به دهه پنجم، تمدن ساز بودن را به عنوان کارآمدی مهم انقلاب توصیف کرد و خاطر نشان کرد: جهان در حال حاضر شاهد رویارویی دو قطب استکبار و اسلام است و انقلاب ضمن وفاداری بر آرمان ها و اهداف خود در داخل کشور از حقوق مظلومین و مسلمانان هم در سایر کشورها دفاع می نماید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود ضمن برشمردن استقلال و آزادی به عنوان دو رکن اساسی انقلاب، موفقیت های مختلف ایران در عرصه های مختلف را ثمره و نشانه این اصول دانست و یادآور شد: با این تفکر و اندیشه بود که ایران در حال حاضر به عنوان مقتدرترین کشور منطقه و یکی از کشورهای بزرگ جهان تبدیل شده که علی رغم ریزش های کوچک دارای رویش های بزرگ و فراوان است و شرکت جوانان در مراسم  اعتکاف، دفاع از حریم ائمه اطهار (ع) و سایر زمینه ها نشان از رشد معنوی ایران است.

وی همچنین به پیام مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مسیر حرکت کشور را مسیر تعالی و پیشرفت بیان کرد و افزود: با رهبری عالمانه مقام معظم رهبری و سنجش صحیح اهداف، امکانات و موانع توسط مسوولان و دست اندرکان و به ویژه با وحدت و همدلی مردم، مسیر تمدن سازی انقلاب تسریع خواهد شد، هرچند برخی مشکلات در کشور وجود دارد؛ اما وجود جوانان کارآمد ظرفیت بزرگی برای امیدوار ماندن به آینده درخشان است.

دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این همایش که سخنران ویژه آن بود، با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری آغاز دهه پنجم  انقلاب را گام دوم نامیدند و در همین راستا با ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب فرصت‌ها، چالش‌ها و همچنین کارآمدی نظام را تدوین کردند و نقشه راه را برای رسیدن به تمدن اسلامی ترسیم کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه از جمله فرصت‌هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است، دو مفهوم "استقلال و آزادی" است، یادآور شد: رهبر معظم در بیانیه شان تاکید اصلی بر روی جوانان دارند که جوانان مخاطب اصلی بیانیه دوم انقلاب است و زبده‌ترین قشر جوان نیز دانشجویان‌اند که مدیران فردای جامعه هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه اگر نسل دیروز انقلاب را به پیروزی رساند، نسل امروز نیز نسلی است که انقلاب را به پیش خواهد برد، خاطر نشان کرد: امروز دشمنان انقلاب با دو حربه جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای به میدان آمده اند که در جنگ اقتصادی با ایجاد مشکلات معیشتی بر مردم به دنبال خیابان کشاندن آنها هستند و جنگ رسانه ای برعکس فضای مجازی را باز گذاشته و در این خصوص دشمن در فضای مجازی اعتقاد و اخلاق جوانان را نشانه گرفته است.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه امروزه مهم ترین چالش کشور، مشکل مدیریتی است، تصریح کرد: در حال حاضر مساله اول ما پول و امکانات نیست، بلکه مشکل مدیریتی است، چرا که با مدیریت قوی می‌توان بر کمبودها غلبه کرد و از این‌رو دانشگاه ها در کنار برنامه های علمی و آموزشی باید تربیت مدیر را هم جزو وظایف خود قرار دهند و مدارس نیز در جنب آموزش های علمی، بچه ها را مدیر تربیت کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه مردمان خطه آذربایجان همیشه و در همه حال در دوران حساس کشورمان پیشگام بودند، اضافه کرد: نمونه بارز این امر نقش مهم و تعیین کننده مردم آذربایجان و تبریز در انقلاب مشروطه، قیام ۲۹ بهمن تبریز و...است که مردمان این سرزمین با چنین سابقه‌ای در نخستین روزهای دهه پنجم انقلاب هم پیشگام شده که همایشی علمی بررسی کارآمدی، فرصت‌ها و چالش‌های انقلاب را برگزار می‌کند.

دکتر محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه مردم خطه آذربایجان و در راس آنها تبریزی ها در طول ادوار مختلف تاریخ انقلاب و در برهه‌های حساس نقش تعیین کننده ای در حفظ، یکپارچگی و استقلال کشور داشتند، اظهار داشت: در شکل گیری و جریان پیروزی انقلاب باز هم تبریزی ها نقش اولین را بر عهده داشتند که قیام ۲۹ بهمن تبریز و تقدیم شهدای محراب از جمله نمونه‌هایی بارز آن است که رشادت، شجاعت و مجاهدت‌های مردمان این سرزمین را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم آذربایجان و تبریز نقش حیاتی و مهم در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند، تصریح کرد: مردم این دیار با بصیرت، آگاهی و وقت شناسی در دوران حساس انقلاب سرآمد بودند که برای رسیدن به این حقیقت از جمله  می توان به وجود علمای شهدای محراب، فرماندهان شهید، مشهدالشهدای دانشگاه های کشور اشاره کرد که دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز هنگام پشتیبانی از رزمندان اسلام به شهادت رسیدند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، یادآور شد: اکنون در دهه پنجم انقلاب قرار گرفته‌ایم که این برنامه مسیر حرکت آینده انقلاب را نشان می دهد و از این رو اطمینان داریم که اندیشمندان، محققان، صاحب‌نظران و در راس آنها دانشگاهیان در تحقق این منویات با جان و دل خواهند کوشید.

دکتر پورمحمدی در ادامه برگزاری همایش انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصت‌ها، چالش‌ها را فرصت خوبی برای تبیین دستاوردهای انقلاب در راستای تحقق بیانیه گام دو انقلاب بیان کرد و یادآور شد: دانشگاه تبریز با همکاری دیگر نهاد ها در دهه پنجم مفتخر است که با تشویق نماینده مقام معظم رهبری در استان، در گام دوم انقلاب اولین همایش انقلاب اسلامی را می کند، چرا که آگاهی از گذشته، عملکردها و چالش‌ها، چراغ راهی برای آینده است.

دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز نیز ضمن خیر مقدم به مهمانان، اساتید، پژوهشگران وخانواده معظم شهداء و به خصوص گرامداشت سالروز ولادت حضرت  فاطمه  زهرا(س) و ولادت بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش تعیین کننده دانشگاه تبریز در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و ... اظهار داشت: این دانشگاه در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و به خصوص در تامین تجهیزات جبهه‌های جنگ در هشت سال دفاع مقدس پیشگام سایر دانشگاه ها بوده است و شهدایی هم در این خصوص تقدیم انقلاب کرد که به واسطه همین امر "مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور" لقب گرفته است.

وی با اشاره به منویات و فرمایشات امام خمینی (ره) که انقلاب اسلامی را  انفجار نور نامیدند، افزود: علیرغم سخت ترین تحریم ها و تهدیدهائی که در طول چهل سال متوجه  جمهوری اسلامی ایران و  مردم  فداکار این سرزمین شده باز هم مردم ایران با رهنمودهای پرچمدار کبیرانقلاب امام خمینی(ره) و بعد از ارتحال ایشان با منویات و هدایت مقام معظم رهبر ی(دامه ظله العالی) توانستند، قله های رفیع مختلف از جمله در تولید علم و فناوری، فضایی، درمان و بهداشت و سایر زمینه های مهم را  فتح نموده و به پیشرفتهای عظیمی نائل شوند.

دکتر مجیدی با اشاره  به حوادث تاریخی مهم دانشگاه تبریز از جمله 29بهمن تبریز، بمباران دانشکده فنی در سال 1365  توسط رژیم بعثی و برهه های مهم تاریخی در طول چهل سال اخیر انقلاب گفت: مردم خطه آذربایجان و تبریز و در راس آنها دانشگاهیان دانشگاه تبریز همیشه در کارهای مهم پیشقدم بوده و هستند و برگزاری این همایش نیز می تواند به عنوان سرآغازی بر سایر همایش های ملی و  بین المللی در زمینه  بررسی فرصتها و چالشها و آسیب شناسی علمی و  دانشگاهی در زمینه  انقلاب اسلامی قرار بگیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه مسوولان باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه تبریز داشته باشند، اضافه کرد: دانشگاه ها مبدا تحولات جامعه هستند، چرا که دانشگاه‌ها می‌توانند گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشند و بر همین اساس نیز بایستی مسوولان بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر سرمایه گذاری علمی و پژوهشی در همه عرصه ها عنایت خاصی داشته باشند.

حجت‌الاسلام دکتر سعید علیزاده دبیر اجرایی همایش ملی انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصتها و چالشها نیز در این ارتباط با با بیان اینکه برگزاری این همایش در سطح ملی می‌تواند سرآغازی برای فعالیت‌های علمی در گام دوم انقلاب اسلامی باشد، اظهار داشت: با شروع دهه پنجم انقلاب برگزاری چنین همایشی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، فرصت خوبی را برای تبیین دستاوردهای انقلاب مهیا خواهد کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه برگزاری این همایش گامی است در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی که یکی از شاخص‌های مورد اشاره مقام معظم رهبری است، یادآور شد: این همایش ملی می‌تواند در سایه بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب منجر به فعالیت‌های علمی در این رابطه شده و آذربایجان را پیشگام در تحقق منویات مقام معظم رهبری کند.

حجت‌الاسلام دکتر علیزاده با بیان اینکه بی گمان انقلاب اسلامی ایران مهمترین پدیده سیاسی- اجتماعی قرن بیستم است که اعجاب و تحیّر صاحب نظران را برانگیخت و اندیشمندان را بر آن داشت تا از منظرهای مختلف آن را مورد مداقه قرار دهند، گفت: باگذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بررسی کارآمدی نظام برآمده از آن می تواند نتایج و دستاوردهای انقلاب را نمایان سازد.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز یادآور شد: از این رو علاوه بر بررسی مولفه ها و شاخص های کارآمدی به مقوله فرصت ها وچالش های پیشروی نیز توجه می شود تا از رهگذر آن به افق های جدیدی برای رسیدن به آرمان ها و ارزشهای انقلاب دست یابد.

دکتر حسین احمدی سفیدان دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصتها و چالشها در دانشگاه تبریز نیز در این خصوص اظهار داشت: حدود 204 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد 152 مقاله پذیرفته شده که بخشی از این مقالات در قالب سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات در روز همایش ارایه خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه 49 نفر از اساتید متخصص دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و جامعه شناسی سیاسی در کمیته علمی همایش حضور داشته و داوری مقالات را بر عهده داشتند، افزود: مقالات برگزیده این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Isc نمایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه محورهای اصلی این همایش در دو حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و مسئله کارآمدی در 24 زیر محور و گفتمان انقلاب اسلامی؛ فرصت ها و چالش ها در 49 زیر محور انتخاب شده است، تصریح کرد: محورها با توجه به نیاز روز جامعه کشورمان بوده که در این خصوص مقالات ارزشمندی در محورهای مختلف به دبیرخانه واصل شده است، که در برخی مقالات راهکارهایی با توجه به این محورها ارائه شده که می تواند چالش‌ها را به فرصت تبدیل نماید.

دکتر احمدی سفیدان با بیان اینکه «گفتمان انقلاب اسلامی و کارآمدی» یکی از محورهای اصلی این همایش است، گفت: این محور اصلی شامل زیرمحورهای چون «مشارکت سیاسی، کارآیی و اثربخشی دولت، انقلاب اسلامی و توزیع قدرت، انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی، انقلاب اسلامی و حاکمیت قانون، انقلاب اسلامی و قانونگذاری، انقلاب اسلامی و پاسخگویی، انقلاب اسلامی شفافیت، انقلاب اسلامی و عدالت، انقلاب اسلامی و حوزه عمومی» و... است.

دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی؛ کارآمدی، فرصتها و چالشها با اشاره به این‌که «گفتمان انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌ها» محور دوم دیگر این همایش است، اضافه کرد: انقلاب اسلامی و مردمی بودن نظام، انقلاب اسلامی و ایدئولوژی، پیشرفت‌های علمی، انقلاب اسلامی و جوانان، انقلاب اسلامی و امنیت،  انقلاب اسلامی و وحدت ملی، انقلاب اسلامی و خودکفایی، انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی،  انقلاب اسلامی و هنر، انقلاب اسلامی و جهانی شدن، انقلاب اسلامی و سیاست هویت، انقلاب اسلامی و مبارزه با تروریسم، انقلاب اسلامی و تحریم، انقلاب اسلامی و فضای مجازی، انقلاب اسلامی و چالش نسلی، همگرایی یا واگرایی کشورهای اسلامی، موازی‌کاری نهادهای فرهنگی، موازی‌کاری نهادهای نظارتی، انقلاب اسلامی و اشتغال‌زایی و... از جمله موضوعات مورد نظر در این محور اصلی است.

به گفته وی همایش ملی انقلاب اسلامی با هدف پرداخت علمی به کارنامه‌ چهل ساله انقلاب اسلامی و با محوریت« گفتمان انقلاب اسلامی و مسئله کارآمدی و گفتمان انقلاب اسلامی؛ فرصت ها و چالش ها » برگزار شد.

یادآور می شود: در پایان آیین افتتاحیه این همایش ملی، از نرم افزار، سه جلد کتاب مجموعه مقالات و چکیده مقالات رونمایی شد.

 


( ۴ )

نظر شما :