در دانشگاه تبریز؛ از ۵۴ دانشجوی برگزیده از ۷ دانشگاه منطقه تجلیل بعمل آمد

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۶ کد : ۸۸۹۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۴۰۲

 

سومین دوره جایزه بزرگ علمی دانشجویی (جایزه علی پولاد) با تجلیل از ۵۴ دانشجوی برگزیده از ۷ دانشگاه منطقه به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این جشنواره ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و حامیان این جشنواره به‌ویژه علی پولاد گفت: تولید علم و فناوری موتور توسعه و پیشرفت هر کشور و ملتی است و بر این اساس  فعالان این حوزه باید گام‌های مؤثری در این راستا بردارند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه هر کار خیری که بر اندیشه‌ها و اعمال ماندگار متمرکزشده از بهترین کارهاست، یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی(جایزه بزرگ علمی دانشجویی) کار بزرگ و ارزشمندی است، چرا که در شرایط حساس کشور افرادی هستند که با ایثار مال خود  برای نخبگان، در راه اعتلای علمی جامعه  فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در اکثر نقاط جهان دانشگاه‌ها توسط وزارتخانه‌ها اداره  نمی‌شوند، بلکه توسط خیرین علمی کشورها از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و فارغ‌التحصیلان اداره می‌شوند، خاطرنشان کرد: جذب استعدادهای نخبه و درخشان به‌عنوان یکی از ترفندهای استکبار برای قدرتمند شدن در سطح  اول جهان است، که نمونه بارز این امر نیز دادن ویزای نخبگان به‌عنوان سلاح سری آمریکا برای جذب نیروهای توانمند کشورهای دیگر است.

وی در همین راستا تأکید کرد: بایستی دولت با همکاری خیرین بخش خصوصی در امر پژوهش سرمایه‌گذاری نماید، تا اینکه از فرار مغزها جلوگیری شود.

دکتر مجیدی در ادامه ضمن استناد به بیانات مقام معظم رهبری در مورد مرجعیت علمی و اهمیت پژوهش تأکید کرد: تبریز به‌عنوان شهر اولین‌ها در امر حمایت خیرین علمی و پژوهشی پیش‌قدم خواهد شد و این حرکت به‌عنوان یکی از بهترین کارها در سطح جامعه است.

دکتر عبد المهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این آیین با  تأکید بر نقش متقابل علم و ثروت بر همدیگر، وجود ثروت را زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده رسیدن به پیشرفت علمی بیان کرد و افزود: با بودن خیرین علمی می‌توان به پیشرفت علمی جامعه کمک شایانی کرد.

وی همچنین ضمن انتقاد از رواج تقلید علمی، پایان‌نامه فروشی و ترویج مقاله‌نویسی کمیت گرا برای نمایه شدن در سایت های علمی بر اهمیت علم تحقیقی و پژوهش در عرصه‌های مختلف علوم تأکید کرد.

دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی استاندار سابق آذربایجان شرقی و رئیس دانشگاه خوارزمی نیز در این مراسم احساس مسئولیت اجتماعی و بی‌تفاوت نبودن به مسائل  جامعه را  به‌عنوان یکی از دلایل توجه خیرین علمی به امر سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش بیان کرد و افزود: امروزه بحران هویت، گریبان گیر جامعه شده و در نتیجه برای رسیدن  به توسعه پایدار نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، لذا بایستی با گسترش سرمایه‌های اجتماعی مبتنی بر آموزش اندیشه‌های فرهنگی دانشگاهیان و مدیریت علمی مسائل، ضمن جلوگیری از بحران هویت؛ امکان توسعه در همه زمینه‌ها را می توان فراهم کرد.

دکتر علی‌اصغر شعر دوست، فعال حوزه فرهنگ و ادب نیز در این آیین ضمن تأکید بر اهمیت  نقش فرهنگی شهر تبریز در جهان و ایران یادآور شد: وجود مرکز علمی ربع رشیدی، مقبره الشعراء و افراد  صاحب‌نام  فرهنگی و علمی نشان از رتبه والای فرهنگی تبریز دارد و در همین راستا بایستی ضمن  قدردانی از نام‌آوران  علمی و فرهنگی، زمینه‌های رشد و بالندگی علمی و فرهنگی شهر تبریز بیش از پیش باید فراهم شود.

علی پولاد خیر حوزه فرهنگ، علم و اقتصاد هم در این آیین با تأکید بر اینکه با کمک دانشگاهیان و نخبگان جوان می‌توان به توسعه و رشد هر منطقه‌ای دست‌یافت، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در این بخش به هدر نخواهد رفت و ازاین‌رو در حد توان در طول زندگی خود از این حوزه حمایت‌های لازم را انجام خواهم داد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز هر چه قدر برای جوانان و پیشرفت علمی کشور سرمایه‌گذاری شود، آینده کشوردرخشان‌ترخواهد شد، اضافه کرد: علم ثروت آفرین است و بر همین اساس هر میزان سرمایه‌گذاری صورت گیرد، برای آینده آن کشور و ملت امیدبخش خواهد بود.

حمید احمدی دبیر سومین دوره جایزه بزرگ علمی دانشجویی (جایزه علی پولاد) نیز در این خصوص با تأکید بر اینکه این جایزه بزرگ دانشجویی بیشتر به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای شناسایی، حمایت و تشویق دانشجویان مستعد و متعاقباً هدایت این استعدادهای درخشان به سمت اولویت‌های راهبردی کشور، برگزار می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه تبریز برای سومین سال پیاپی، در قالب برگزاری جشنواره‌ دانشجویی، جایزه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ علمی دانشجویی (جایزه علی پولاد) را به حائزین شرایط اعطا می‌کند.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به نحوه و شرایط شرکت‌کنندگان در این جشنواره افزود: دانشجویان شاغل به تحصیل و همچنین دانش‌آموختگانی که در سال 97 فارغ‌التحصیل شده‌اند، مشروط بر این‌که بالاترین مقطع تحصیلی خود را در یکی از هفت دانشگاه برتر منطقه شامل  دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه علمی- کاربردی تبریز و دانشگاه پیام نور تبریز سپری نموده باشند تا هجدهم مهرماه فرصت داشتند نسبت به تهیه و ارسال مدارک جهت شرکت در این رقابت اقدام نمایند.

به گفته وی، مجموعاً 180 پرونده توسط دبیرخانه جایزه مستقر در گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز وصول شد که از این تعداد 122 پرونده مربوط به دانشجویان مقطع دکتری، 46 پرونده مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و 22 پرونده مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص نحوه داوری نیز یادآور شد: هیأت داورانی متشکل از 53 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تبریز، علوم پزشکی تبریز، صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز، بررسی پرونده‌های واصله را بر عهده داشتند و نحوه امتیازدهی به سوابق مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری متقاضیان بر مبنای شیوه‌نامه اجرایی سومین دوره جایزه بزرگ علمی دانشجویی که توسط گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز تدوین و به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده بود، انجام‌گرفته است.

به گفته دبیر سومین دوره جایزه بزرگ علمی دانشجویی (جایزه علی پولاد) در نهایت 54 نفر از دانشجویان، به‌عنوان نفرات برتر برگزیده شدند که از این تعداد، 17 نفر در مقطع دکتری، 19 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 18 نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده‌اند.

 


( ۱۲ )

نظر شما :