با تجلیل از خانواده های معظم شهدا؛ آیین بزرگداشت شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۲ کد : ۸۶۰۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۸۱۲

 

مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی ماه 1365 بمباران دانشکده فنی توسط رژیم بعث، با حضور حجت‌الاسلام دکتر آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و جمعی از خانواده های شهدا و جانبازان در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این آیین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، به ویژه شهدای این دانشگاه گفت: امروزه از این دانشگاه به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور، یاد می‌شود که به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه، بر اثر حمله ددمنشانه رژیم بعثی به دانشکده فنی دانشگاه تبریز است.

دکتر میررضا مجیدی با اشاره به اینکه مشهدالشهدا شدن دانشگاه  تبریز به سادگی به دست نیامده است، افزود: دانشجویان دانشگاه تبریز در دوران هشت سال دفاع مقدس شجاعتی بزرگ از خود نشان دادند و این ویژگی شهدای ۲۷ دی بود که نام و یاد آنها را برای همیشه و همه حال ماندنی کرده است.

به گفته وی دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی بود که دانشجویان آن آمادگی خود را برای حضور در جبهه اعلام کردند و مسئولان وقت  دانشگاه به همراه سپاه پاسداران، با شجاعت و وجود فشارهای زیاد قبول کردند که از رزمندگان اسلام پشتیبانی کنند.

وی اضافه کرد: در زمان هشت سال دفاع مقدس دانشگاهیان و در راس آنها دانشجویان رسالتی را که بر اساس نیاز جامعه آن دوره  برعهده داشتند، با امکانات و دانش موجود به یاری رزمندگان اسلام شتافتند و جان خود را فدا کردند تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران آموخت که با کمترین امکانات و تجهزات هم می توان در مقابل دشمنان تا دندان مسلح ایستادگی کرد و از این رو با الگو گرفتن از آن دوران می توان بسیاری از مشکلات و چالش های موجود عصر امروز کشور را حل کرد.

دکتر مجیدی در ادامه با تاکید بر اینکه دشمنان نظام با ترفندهای مختلف از جمله ایجاد جنگ روانی و تحریم ها درصدد تضعیف این نظام هستند، اضافه کرد: همگان باید برای استقلال، اقتدار و عزت ایران اسلامی در عرصه های مختلف بیش از گذشته تلاش نمایند.

وی یادآور شد: باید جَو بی اعتمادی و ناامیدی که دشمنان این انقلاب در سال های اخیر با توطئه های مختلف برای جامعه ما بوجود آورده اند، از بین برود و در این خصوص رسالت دانشگاهیان سنگین تر از سایر دستگاه ها و نهادها است.

به گفته دکتر میررضا مجیدی، دانشگاه ها باید همچون دوران هشت سال دفاع مقدس با توجه به نیاز کشور به فکر حل مشکلات و چالش های کشور باشند.

حجت‌الاسلام محمد انوری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلابی قرار داریم که به بلوغ رسیده و در حال حاضر نیز اوج و اقتدار کشور در عرصه های مختلف از جمله رشد تولید علم و فناوری به خاطر از خود گذشتگی، ایثار و فداکاری شهدا بوده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز افزود: دفاع مقدس به عنوان دانشگاهی بزرگ، دانشجویان و دانش پژوهان زیادی را تربیت کرد که شهدا گل سر سبد آن‌  بودند، شهدا از دانشگاه که محل علم و دانش اندوزی بود، عبور کردند و وارد دانشگاهی بزرگ تر شدند و با علم حقیقی جان خود را ایثار کرده و رسالت حقیقی خود را به انجام رساندند‌.

حجت الاسلام انوری با اشاره به اینکه اگر کسی بتواند دانش را بیاموزد و در آن توقف نکند، می‌تواند به نصرت الهی برسد، اضافه کرد: شهدا عالمان حقیقی بودند که توانستند مرد عمل شوند و رسالت اصلی خود را به منصه‌ ظهور برسانند و ما اگر بتوانیم از دانش خود عبور کنیم و به مرحله‌ عمل و اقامه برسیم، با بروز و ظهور خود به جامعه انسانی خدمت خواهیم کرد که این همان دانش حقیقی است، اما اگر انسان نتواند به دانش حقیقی دست یابد، دچار رخوت، تکبر و استکبار می‌شود.

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی که دشمن با بی رحمی به ایران  تحمیل کرده است، گفت: به لطف خداوند، دشمنان ما امروز خودشان با عملکردشان خودشان را مفتضح کرده و ثابت کردند که پایبند به هیچ اصولی در جهان نیستند و  نباید به آنها اعتماد کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در پایان خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر که آمریکا با بزک چهره خود برخی ها را فریفته بود الحمدلله امروز آمریکا مفتضح شده است و بقول مقام معظم رهبری رو به افول است و در آینده به برکت خون شهدا  شاهد آن خواهیم بود که تمدن غرب به سردمداری آمریکای ملعون نابود خواهد شد.

در ادامه این آیین، دکتر علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پیام حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاه به این مراسم را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: همان جوانان بی‌ادعا و دانشجویان متعهدی که برای پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور و بی‌نیازی از دُوَل اجنبی در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی کوشیدند و جان خود را در این راه مقدس، تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کردند. اینجانب در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و در روزی که به نام «شهدای جهاددانشگاهی» مزین شده است، یاد و خاطره آن یاران عروج کرده را گرامی می‌دارم و به محضر خانواده‌های معزز شهدا ادای احترام می‌کنم.

۳۸ سال فعالیت جهاددانشگاهی، مرهون خون شهداست و سرمایه واقعی ما در این نهاد انقلابی، تنها تداوم راه آن عزیزان مخلص و خداجوست.

پخش کلیپ، تجلیل از خانواده های معظم شهدای 27 دی، مداحی، شعرخوانی و ... از جمله دیگر برنامه های این مراسم بود.

همین گزارش حاکی است: در 27 دی ماه سال 1365 در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، 22 تن از دانشجویان این دانشکده که در حال انجام اقدامات پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند به شهادت رسیدند.

بر این اساس،  آن شب در پی بمباران 22 تن از دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز (شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید بیاض‌علی اسدی‌فرد، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی‌پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند ، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل‌گری، شهید علیرضا کریمی وفایی‌پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی‌خواه) که در حال پشتیبانی برای رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند.

 

 


نظر شما :