همایش وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد

۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۱ کد : ۸۳۹۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۴۷۲

همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت بررسی کارکردها و راه کارهای وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان این عرصه در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این همایش با حضور و سخنرانی حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، دکتر پورمحمدی استاندار آذربایجان  شرقی، دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از روسای دانشگاه های استان و مسئولان دیگر نهادها  برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در این همایش با تاکید بر اینکه در سایه‌ وحدت حوزه و دانشگاه پیشرفت‌های علمی و معنوی بسیاری در کشور محقق شده است، تصریح کرد: انسجام ملی در جامعه در سایه وحدت حوزه و دانشگاه شکل می گیرد و در همین راستا تحقق وحدت، نیازمند توجه به الزام هایی است که می تواند زمینه ساز فعالیت های موثر باشد.

به گفته وی وحدت بین حوزه و دانشگاه دستاوردهای زیادی از جمله تقویت جنبش نرم افزاری، تولید علوم بومی، تحقق تمدن اسلامی و ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی می تواند برای کشور به ارمغان بیاورد.

دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، یادآور شد: بسترهای همکاری بین حوزه و دانشگاه از گذشته وجود داشته، اما از سال پیش با تشکیل «دفتر تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه» در دانشگاه تبریز، نظام مند شد و امید است شاهد فعالیت‌های مدون و منسجم بیشتری در این رابطه باشیم.

این مقام عالی استان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سابقه‌ تاریخی و همچنین سابقه علم و دانش در تبریز، تصریح کرد: تبریز با این سابقه تاریخی و علمی و داشتن سابقه‌ی 700 ساله در حوزه دانشگاه، باید در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه برای جامعه الگو باشد.

دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز هم در این همایش با اشاره به نقش شهید آیت‌الله مفتح  در شکل گیری و انسجام وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: برگزاری این گردهمایی‌های سالانه برای وحدت حوزه و دانشگاه، گام مبارکی است.

وی با اشاره به منویات امام راحل در خصوص اهمیت وحدت بین حوزه و دانشگاه، بیان کرد: امام راحل بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها بعد از انقلاب بلکه قبل از آن نیز در سال ۱۳۲۳ تاکید کرده بودند که نشاگر حساسیت ایشان به دانشگاه بود.

رئیس دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان افزود: در نهضت اسلامی این تحول بزرگ رخ داده و امروز هیچکدام از دو مجموعه "حوزه و دانشگاه" خود را از دیگری جدا نمی‌دانند اما ضروری است که وحدت بین حوزه و دانشگاه به طور کامل محقق شود.

رونمایی از کتاب وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از مقالات برتر از دیگر برنامه های همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت بررسی کارکردها و راه کارهای وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز بود.

همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محورهای « چیستی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه، چالش ها و راهکارها، ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امام و رهبری، گستره وحدت حوزه و دانشگاه در عرصه مبنای معرفت شناختی، وجود شناختی و ارزش شناختی، وحدت علم و دین بستر ساز وحدت حوزه و دانشگاه، نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق تمدن نوین اسلامی، شاخص های الگوی جامع حوزه و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و ارزیابی سیر وحدت حوزه و دانشگاه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران» برگزار شد.

دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان شرقی که در دانشگاه تبریز مستقر است، این همایش را با همکاری دانشگاه های استان، مدیریت حوزه های علمیه و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی برگزار کرده است.

تحقق وحدت در هدف میان حوزه و دانشگاه، حرکت پایه‌ای علم و دین، ارتقای تعامل حوزه و دانشگاه، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه‌ی تبیین دیدگاه‌های اسلامی، بسط و گسترش ارتباطات و همکاری‌های علمی میان حوزه و دانشگاه، تلاش برای یکسان سازی اهداف علمی در حوزه و دانشگاه، گسترش تعامل علمی-پژوهشی بین حوزه و دانشگاه، شناسایی مسائل و موضوعات مطرح در قلمرو علوم انسانی و اسلامی، استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه برای پژوهش های دینی حوزه، استفاده از ظرفیت‌های دینی حوزه برای پژوهش های علمی دانشگاه و ترغیب و تشویق پژوهشگران برای استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی حوزه و دانشگاه از جمله اهداف ایجاد دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه در استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.

 

 

 

 


( ۲ )

نظر شما :