همزمان با رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن؛ استاندار آذربایجان شرقی و اعضای شورای شهر تبریز از رصد خانه خواجه نصرالدین طوسی دانشگاه تبریزبازدید کردند

۰۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۴ کد : ۷۴۱۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۸۰۱


استاندار آذربایجان شرقی و اعضای شورای شهر تبریز به همراه هیات رییسه دانشگاه تبریز از بخش های مختلف رصد خانه خواجه نصرالدین طوسی این دانشگاه بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه حاشیه بازدید از این رصدخانه، گفت: تبریز و در راس آنها دانشگاه تبریز یکی از قطب های مهم رصد و نجوم کشورمان مطرح بوده و علم نجوم پیشینه تریخی در این منطقه دارد و از این رو ضروری است با به روز کردن تجهیزات رصد و تکمیل زیرساخت ها موجود به توسعه و شتاب علمی این بخش کمک نمود.
دکتر مجید خدابخش در ادامه با بیان اینکه این رصدخانه بزرگترین رصدخانه فعال کشور است و تلسکوپ های موجود در آن نیز منحصر بفرد است، افزود: دانشگاه تبریز با فراهم کردن برخی تجهیزات به روز و تکنولوژی های نوین این مجموعه همکاری های خوبی با موسسات کشور و جهان شروع کرده ولی برای گسترش آن نیازمند حمایت است.
وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: همه دستگاه های دولتی استان نیز آمادگی دارند، در حد توان برای تجهیز و تکمیل زیرساخت های این رصد خانه کمک نمایند، چرا که وجود این رصد خانه با این عظمت و شکوه افتخاری برای استان آذربایجان شرقی است.
همچنین در پایان این بازدید طی نشستی با اعضای شورای شهر تبریز و هیات رییسه دانشگاه تبریز راهکارهای بیشتر فعال کردن این رصدخانه را به عنوان یکی از ظرفیت های علمی و جاذبه های گردشگری منطقه بررسی کردند.
رییس دانشگاه تبریز در این مراسم ضمن معرفی پتانسیل های این دانشگاه حفظ و معرفی ظرفیت ها و سرمایه ها را در کنار ایجاد آنها بسیار مهم و تاثیرگذار بیان کرد و گفت: رصد خانه خواجه نصرالدین طوسی دانشگاه تبریز با 211 هکتار مساحت می تواند یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبریز در جذب توریست علمی و ژئوتوریسم باشد.
دکتر محمد رضا پور محمدی در ادامه با تاکید کرد: با ایجاد زیرساخت های اقامتی و سیاحتی در این منطقه که در دامنه های زیبای رشته کوه های سهند قرار دارد، می توان در تعاملات علمی و حتی سیاحتی منطقه قدم های موثری برداشت.
وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: برای توسعه و تکمیل زیرساخت های موجود به تنهایی از عهده این دانشگاه خارج است و از این رو مشارکت بخش های دولتی و خصوصی و حتی مسئولان شهری در این خصوص ضروری است و در این ارتباط نیز دانشگاه تبریز آمادگی خود را در این زمینه  اعلام می نماید.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این آیین با بیان اینکه این رصدخانه به خاطر نزدیکی به شهر تبریز بهترین مکان مناسبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است، گفت: از اولویت های مهم این رصدخانه تکمیل و احداث برخی زیرساختهای رفاهی و خدماتی در این منطقه است.
دکتر شکور اکبرنژاد در ادامه افزود: با معرفی پتانسیل ها و فرصت های این منطقه می توان سرمایه گذاری های لازم را در حوزه های مختلفی همچون توریسم، انرژی های نو و ... جذب کرد.
وی در خاتمه اعلام آمادگی کرد که شورای شهر و شهردار تبریز نیز در حد توان برای احداث و تکمیل زیرساخت های این مکان کمک های لازم را داشته باشند.
همین گزارش حاکی است؛ در ادامه این آیین دکتر محمدباقر بهشتی، دکتر سعید دباغ نیکوخصلت و کریم صادق زاده تبریزی از اعضای شواری شهر و حجت الاسلام احمد حمیدی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در خصوص راه های جذب سرمایه گذار و جلب مشارکت آژانس های مسافرتی برای جذب گردشگر، مشارکت همه دستگاه ها و سازمان استان، معرفی ظرفیت های طبیعت گری، ایجاد کمیته برای تکمیل زیرساخت ها، معرفی این مکان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبریز و ... به ارایه دیدگاه های خود پرداختند.
همچنین در این آیین دکتر حمیدرضا قاسم زاده قائم مقام رییس و معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، دکتر اصغر عسگری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و دکتر سهراب احمدی رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز هم در باره الویت های سرمایه گذاری این مجموعه از جمله بهسازی، راه دسترسی، حصار کشی، ایجاد زیرساخت ها از جمله داشتن اینترنت پرسرعت، منحصر بودن این رصد خانه در دنیا، پتانسیل های بالای این منطقه و ... مطالبی را بیان کردند.
یادآور می شود: استاندار آذربایجان شرقی و اعضای شورای شهر تبریز ضمن بازدید از بخش های مختلف رصد خانه خواجه نصرالدین طوسی دانشگاه تبریز از نزدیک با فعالیت گروه تیم رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن شب جمعه 5 مرداد و بامداد شنبه 6 مرداد که با حضور چند منجم از کشور فرانسه و گروه‌های نجومی از کشورمان، قرار گرفتند.
اضافه می نماید: در پایان این جلسه نیز تصمیمات لازم برای امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تبریز و شورای شهر تبریز اتخاذ شد.

 


( ۴ )

نظر شما :