تازه های انتشارات: واژگان مهندسی دریا و سازه‌های دریایی(دکتر حمید احمدی و اسماعیل زوار)

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۰ کد : ۶۷۰۹ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۶۸۳

 واژگان مهندسی دریا و سازه‌های دریایی

مؤلف: دکتر حمید احمدی و اسماعیل زوار

نشر: انتشارات دانشگاه تبریز

تاریخ و نوبت چاپ: ۱۳۹۵ -اول

 قیمت: ۲۸۰۰۰۰ریال

این کتاب توسط دکتر حمید احمدی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز و اسماعیل زوار، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران تألیف شده و انتشارات دانشگاه تبریز نیز آن را منتشر نموده است.

زمینه های تحقیقاتی مرتبط با صنایع و فن آوری های دریایی همواره جزو حوزه های استراتژیک و تأثیرگذار در فرایند توسعه محسوب می شوند. وجود منابع سرشار نفت و گاز در آب های خلیج‌فارس و دریای خزر، بهره مندی از خطوط ساحلی طویل و امکان دسترسی مستقیم به آب های آزاد اهمّیّت شکوفایی هر چه بیشتر صنایع دریایی و فراساحلی در کشور را دوچندان می-سازد.

بی شک، یکی از گام های اساسی در این راستا، توجّه و سرمایه گذاری کافی در حوزه آموزش دانشجویان و همچنین مهندسین شاغل در شاخه های مختلف مهندسی دریا است. گرایش های تحصیلی مرتبط با حوزه مهندسی دریا که در کشومان غالباً به‌عنوان زیرمجموعه هایی از رشته های مهندسی عمران و مکانیک تعریف می شوند، در مقایسه با سایر گرایش های این رشته ها، نسبتاً جدید محسوب شده و در کشورمان دارای قدمت چندانی نیستند. به همین علّت، مراجع مهم برای دروس مقاطع تحصیلات تکمیلی در این گرایش ها، عمدتاً انگلیسی زبان بوده و یکی از مشکلات عمده آموزشی در این حوزه، کمبود منابع درسی فارسی است.

در کتاب حاضر که دربرگیرنده مجموعه ای از معادل های فارسی پیشنهادشده برای واژه های تخصّصی متداول در حوزه مهندسی دریا و سازه های دریایی است، واژه های موجود در این مجموعه، زمینه¬های متنوّعی ازجمله مهندسی سازه های ساحلی و فراساحلی نظیر موج‌شکن‌ها و سکوهای دریایی، اقیانوس شناسی و هیدرودینامیک دریا، صنایع نفت و گاز فراساحلی، کشتی‌سازی، مهندسی و مدیریت سواحل و بنادر، محیط‌زیست و ژئوتکنیک دریایی و علوم دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی را پوشش می‌دهد.


( ۹ )

نظر شما :