تازه های نشر:مدل ژاپنی پیشرفت در تاریخ نگاری ایرانی(دکتر محمد سلماسی زاده)

۰۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۰ کد : ۶۵۵۴ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۲۶۱

مدل ژاپنی پیشرفت در تاریخ نگاری ایرانی

مولف: دکتر محمد سلماسی زاده

انتشارات:  میثاق فرزانگان

تاریخ و نوبت چاپ:  1396- اول

قیمت:  195000 ریال

کتاب “مدل ژاپنی پیشرفت در تاریخ نگاری ایرانی” نوشته‏ دکتر محمد سلماسی زاده، دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز است که در هفت فصل و  230 صفحه توسط انتشارات میثاق فرزانگان به چاپ رسیده است.

این کتاب به تبیین نقش تاریخی ژاپن در ترسیم مدلی از پیشرفت و ترقی در تاریخ نگاری ایرانیان پرداخته است که از آن با عنوان مدل ژاپنی پیشرفت یاد می گردد. این کتاب بر آن است تا دریافت ها و فهم های تاریخی ایرانیان از پیشرفت و ترقی کشور ژاپن و الگو برداری از آن را تبیین کند. مدل های ترسیمی از الگوی ژاپنی پیشرفت حاکی از آن است که ژاپنیان با ارکان اصلی تمدن غرب و پیشرفت و ترقی ایشان آشنا بوده و آن را بکار گرفته اند. تفکیک قوا، اقتدار عقلانی، قانوگرایی، کار و تلاش بی وقفه، نظم و انضباط آهنین، آموزش علوم جدید،تجربه گرایی فایده گرایانه، اهتمام به فناروی و اخترعات؛ مورد تاکید ایشان بوده است. در عین حال توجه به آیین ها و سنن ملی و دوری از وجوه ناپسند تمدن غربی بهترین رویکرد ژاپنی ها برای مهار گسست و بحران های اجتماعی ناشی از نوسازی محسوب شده است. در کتاب حاضر تلاش گردیده الگوی ژاپنی پیشرفت با اتکا به دریافت ها و نوشته های دو طرف از مفهوم پیشرفت و ترقی تبیین گردد.بدین منظور هم انحطاط شناسی ایران عصر قاجار و هم الگو برداری از ژاپن در این دوران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.  

اهمیت و فایده این مدل برای ایرانیان که از ابتدای سده نوزدهم به دنبال نوسازی و پیشرفت بودند،کاربردی و بلند مدت بود.نه تنها در عصر مشروطیت که حتی همین امروز هم از لزوم پیروی از مدل ژاپنی پیشرفت و ترقی سخن ها گفته می شود.تبیین این مدل از مهم ترین وظایف تاریخ فایده گرا و خدمت به مردمی است که لایق و سزاوار پیشرفت و ترقی هستند.


( ۳ )

نظر شما :