تازه های انتشارات: مدل های آب و هوایی تحلـیل بارش- رواناب( دکتر علی محمد خورشیددوست)

۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۲ کد : ۵۷۸۲ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۰۲۶

عنوان: مدل های آب و هوایی تحلـیل بارش- رواناب

مؤلف: دکتر علی محمد خورشیددوست

نشر: انتشارات دانشگاه تبریز

تاریخ و نوبت چاپ:   1395- اول

قیمت: -/110000 ریال

 

کتاب« مدل های آب و هوایی تحلـیل بارش- رواناب » را دکتر علی محمد خورشیددوست، استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی  در 248 صفحه تالیف نموده و انتشارات دانشگاه تبریز آن را منتشر نموده است.

در کشور ما همه ساله سیل خسارات زیادی را به‌بار می‌آورد. همچنین به دلیل آن‌که اقلیم کشورمان در اکثر مناطق، خشک و نیمه‌خشک است و خشک‌سالی‌های دهه‌های اخیر خسارت زیادی به منابع آب‌های زیرزمینی وارد کرده است، برنامه‌ریزی در خصوص مهار ذخیره رواناب‌ها امری حیاتی می‌باشد. در این رابطه اجرای دقیق طرح‌های کنترل رواناب و شناسایی و اولویت‌بندی مناطق سیل‌خیز موجود در حوضه‌های آبخیز، نخستین گام می‌باشد.

برآورد حجم آب جریان‌های رواناب ممکن است با توجه به روش‌های تجربی، استفاده از داده‌های باران‌سنجی و یا مستقیماً بر اساس داده‌های مربوط به‌اندازه‌گیری جریان در ایستگاه‌های آب‌سنجی تحلیل گردد. چنانچه این تخمین‌ها به‌طور دقیق صورت نگیرد، ممکن است مخاطرات مالی و جانی و صرف هزینه زیاد را باعث شده و باعث اختلال در برنامه‌ریزی بهره‌برداری از منابع آب نیز گردد. بنابراین محاسبه دقیق احجام رواناب‌های ایجاد شده از بارش‌ها با توجه به استاندارهای تعیین شده، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه با پیشرفت فناوری کامپیوتر و استفاده از آن در شاخه‌های مختلف علوم از یک‌سو و ابداع سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی از سوی دیگر، با تلفیق اطلاعات مختلف فضایی و غیرفضایی، می‌تواند مناطق و پهنه‌های مختلف را از دیدگاه‌های متفاوت طبقه‌بندی و ارزیابی نمود.

لذا کتاب حاضر به بیانی ساده درصدد بیان مطالبی چند درباره تحلیل و مدل‌سازی مکانی بارش – رواناب بوده تا دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا، علاقه‌مندان و پژوهشگران دانش‌های مرتبط با علوم زمینی، جغرافیایی، اقلیمی و هیدرولوژی بتوانند از آن استفاده نمایند.


( ۵ )

نظر شما :