یادواره شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۲۸ کد : ۵۳۶۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۵۰۴

یادواره شهدای بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز با حضور خانواده شهداء و جمعی از مسئولان استان و دانشگاهیان در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این یادواره، با اشاره به جایگاه شهداء در نزد خداوند گفت: وقتی خداوند متعال در قرآن کریم، شهداء را زنده نامیده و تاکید می فرماید که: «وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ»، همچانکه مفسرین گفته اند یعنی اینکه حتی حساب نکنیم و به مخیله خود نیز راه ندهیم شهدا زنده نباشند بلکه آنها حتماً زنده و نزد خدا یرزقون هستند.

دکتر محمدرضا پور محمدی، با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است که به خاطر شهداء بر ما ارزانی شده، افزود: ایثار شهداء و صبر و شکیبایی خانواده های آنها، مهم ترین عامل عزت و افتخار و اقتدار مردم ایران بوده و همه ما مدیون آنها هستیم.

وی متذکر شد: افتخار می کنیم که دانشگاه تبریز به برکت خون سرخ شهدای بمباران ۲۷ دی سال ۶۵ به مشهدالشهدای دانشگاه های ایران ملقب شده است و در راستای تکریم جایگاه شهداء در سه سال اخیر بیش از ۱۰۰ برنامه مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار گردیده است.

دکتر پور محمدی با تاکید بر اینکه زنده نگه داشتن یاد شهداء در جهت بزرگداشت و الگو گرفتن از سبک زندگی آنها صورت می گیرد، اضافه کرد: دانشگاهیان و دانشجویان برای توسعه کشور اسلامی به تحصیل و تهذیب نفس نیاز دارند که تهذیب از طریق تاسی از رفتار و منش شهداء و ادامه راه آنها ممکن است.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: شهداء از مقربین درگاه خداوند بوده و شهدای دانشگاه نیز نشان دادند که در کنار جهاد علمی، می توان در صف مقدم نبرد نیز در مقابل دشمنان ایستاد.

حجت الاسلام محمد انوری با اشاره به اینکه برگزاری بزرگداشت ها نشان از ارج نهادن به آنهاست، افزود: در کنار بزرگداشت ها، هدف بزرگی نیز دنبال می شود که آن هدف، رشد علمی و جهت علمی است.

وی خاطر نشان کرد: رشد علمی نیاز اصلی جامعه است؛ چرا که علم را سلطان و قدرت گفته اند و باید برای تعالی جامعه از این قدرت استفاده کرد. همچنانکه جهت علم نیز بسیار مهم بوده و نسبت ما به انقلاب و تداوم راه نورانی شهداء را مشخص می کند.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در سخنان پایانی خود گفت: دانشگاهیان باید به وظیفه باطنی خود که همان ادامه راه سرخ شهداست، عمل کنند و در این راه می توان به روح و روان پاک آنها متوسل شد.

بر پایه همین گزارش، در این آیین همچنین حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه های آذربایجان شرقی سخنرانی کرد.

وی در این مراسم ضمن اشاره به ویژگی های مهم و شاخص شهیدان و نقش وظیفه دانشگاهیان در قبال آنها گفت: شهیدان با انگیزه و اندیشه پاک از همه چیز خویش گذشتند تا اینکه امروزه ملت ایران با سربلندی زندگی کنند و در این ارتباط وظیفه کل آحاد مردم و به ویژه دانشگاهیان این است که ادامه دهنده راه و اندیشه آنان باشند.

حجت الاسلام نظری در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاهیان به خاطر قشر نخبه و فهیم بوده جامعه نقش تعیین کننده ای در سرنوشت و هدایت جامعه برعهده دارند، تصریح کرد: امروزه مهمترین رسالت قشر دانشگاهی هدایت جامعه به سوی مسیر درست ارزش های الهی و معنوی است و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به خصوص کمک به مظلومان جهان باید سرلوحه این فعالیت ها قرار گیرد و افتخار می کنیم که دانشگاهیان در زمان هشت سال دفاع مقدس پیشگام بودند و امروزه نیز در تقویت و پیروزی محور مقاومت پیشتاز هستند.

یادآور می شود: قرائت چند قطعه شعر توسط استاد ولی الله کلامی و تجلیل از خانواده ها و بازماندگان این حادثه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

لازم به ذکر است که ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، ۲۲ تن از دانشجویان این دانشکده که در حال پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند.

بر اساس این گزارش، در این بمباران شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید بیاض‌علی اسدی‌فرد، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل گری، شهید علیرضا کریمی وفایی پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤاالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی خواه به شهادت رسیده اند. همچنین در این حادثه مجید اسم حسینی، یحیی خلیلی، علیرضا دلفکار و جمال شکوری به درجه جانبازی رسیدند.

همچنین سال گذشته شهیدمحمدحسین حسین زاده، یکی از جانبازان این حادثه و رییس سابق جهاد دانشگاهی استان نیز به خیل همرزمانش پیوست.

لازم به ذکر است که این مراسم هر ساله به همین مناسبت در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

این برنامه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز صورت گرفت.

 


( ۳ )

نظر شما :