همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۰:۵۹ کد : ۵۲۲۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۲۵۳

همایش "نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلابی‌گری" در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، امام جمعه موقت تهران در این همایش، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: انسان آفریده شده است تا عالِم شده و با علم خود، به خودش و خدا برسد و معارف انسان در چهار نکته خلاصه می شود؛ اول خداشناسی، دوم خودشناسی، سوم هدف‌شناسی و چهارم دشمن‌شناسی.

آیت‌الله کاظم صدیقی افزود: حوزه و دانشگاه نباید از همدیگر جدا باشند تا بخواهیم بین آنها وحدت ایجاد کنیم، بلکه بنفسه، حوزه و دانشگاه یکی هستند و خواجه‌ نصیرالدین طوسی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی و ... بزرگان جوامع علوم دینی و دانشگاهی بودند که دنیا در برابر آن‌ها زانو می‌زند.

وی با تاکید براینکه جدایی حوزه و دانشگاه از برنامه های استکبار است، تصریح کرد: در گذشته استکبار و برخی کوته‌فکران به نام علم، دین را از دانشگاه گرفتند و به نام دین، علم را از حوزه گرفته و هر دو را تضعیف کردند، لذا دانشگاهیان و حوزویان به عنوان  افسران ولایت و دین باید در اتاق‌های اندیشه‌ورزی این خلاءها را پرکنند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگر سخنان خود متذکر شد: ولایتمداری، بزرگ ترین رمز عبور از فتنه ها است. دنیا شاهد بود که کشورهایی همچون الجزایر، مصر، تونس و دیگر کشورها انقلاب کردند ولی چون رهبر ولایی در میان خود نداشتند، موفق نشدند.

آیت‌الله کاظم صدیقی اضافه کرد: اصلاح نظام آموزش کشور ضروری است، چرا که این سیستم تعلیم و تربیت سوغات غرب بوده و استعدادکش است و عمر دانشجویان را تلف می کند؛ لذا واجب است تا هر روز یک ابتکار و یا ایده ای جدید داشته و به غرب وابسته نباشیم

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت اتحاد مسلمانان در اسلام، گفت: علاوه بر نیروهای مسلح، وحدت علم و دین از جمله مباحث مورد تاکید دین ماست و باید وحدت لازم  بین حوزه و دانشگاه محقق شود تا بدین وسیله ی بتوانیم در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان مقاومت کنیم.

 آیت الله محسن مجتهد شبستری افزود: در زمان رضا شاه، توطئه دین‌زدایی و جداکردن مردم از دین، محدودکردن روحانیت، حجاب وغیره برای تضعیف اسلام و سلطه استکبار پیاده شد.محمدرضا شاه پهلوی هم به شیوه‌های دیگری برای دین‌زدایی و تضعیف روحانیت و دانشگاه اقدام کرد؛ در آن زمان افت علمی شدیدی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم ولی بعد از انقلاب رشد خوبی یافت و سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای و...، از دانشگاه اسلامی و انقلابی به نتیجه رسید.

وی متذکر شد: توصیه می کنم که نسل حاضر و آینده در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب غفلت نکنند و همواره بین دانشگاهیان و حوزویان، الفت و پیمان دوستی محکمی برقرار باشد تا دشمنان نتوانند در توطئه های خود موفق باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تا برجام به فرجام نرسیده بود، برخی می‌خواستند چهره آمریکا را بزک کنند و مدعی بودند اگر برجام حل شود، مشکلات ما حل می‌شود ولی برجام سبب شد که این بدعهدی و دشمنی آمریکا با ایران بیشتر ملموس شود.

آیت‌الله مجتهد شبستری اضافه کرد: ماندگاری انقلاب در گرو حرکت در  پشت سر رهبری است.  در این میان، حوزه و دانشگاه به مثابه  دو بال برای نظام بوده و رهبر عظیم الشان به عنوان عمود خیمه انقلاب  است که باید قدر این نعمت ها را بدانیم.

بر پایه همین گزارش، رییس دانشگاه تبریز نیز در این همایش با اشاره به اینکه شهید مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است گفت: شهید مفتح از دو تفکر حوزوی و دانشگاهی تاثیر پذیرفته و معتقد بود که دانشگاهیان با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در دانشگاه ها، می توانند در ایجاد محیطی آرام به تربیت متخصصان همت گمارند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: بی تردید وحدت حوزه و دانشگاه، جزو مهم ترین و کلیدی ترین اهداف امام خمینی(ره) بوده و ایشان بارها در سخنرانی ها بر وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو قشر اندیشمند و برنامه ریز جامعه اسلامی تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه اگر بین دو قشر روحانی و دانشگاهی اختلاف باشد، این اولین مرحله شکست انقلاب است افزود: این دو نهاد، مکمل و دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود یکی باعث ناکارآمدی دیگری است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه اتحاد ملی و انسجام اسلامی است، متذکر شد: در شرایطی که دشمنان اسلام  و انقلاب می کوشند بذر نفاق و چند دستگی را در میام امت اسلامی  بپراکنند، حوزه و دانشگاه به عنوان موتور محرکه آگاهی بخشی در جامعه می توانند منادی بیداری و وحدت اسلامی باشند.

دکتر پور محمدی  در بخش دیگر سخنان افزود: خوشبختانه در راستای وحدت فکری و وحدت در هدف، گام های بزرگی میام حوزه و دانشگاه صورت گرفته و در زمینه های مبادله استاد و دانشجو، راهنمایی پایان نامه ها، انجام طرح های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کنفرانس ها و نشست های علمی دو جانبه، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه عاشوراء آذربایجان شرقی نیز در این همایش  با بیان اینکه باید برای تحقق تفکر انقلابی، باید روحیه انقلابی را حفظ کرد، گفت: باید روحیه انقلابی‌گری در حوزه و دانشگاه حفظ و تقویت شود.  این روحیه از طریق به ثمر نشستن خون شهدا به دست آمده و خون شهیدانی همچون شهید مفتح، در نزدیکی دو نهاد حوزه و دانشگاه بسیار موثز بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کاملی‌فر، افزود: تفکر انقلابی مقدمه پیشرفت کشور بوده و به فرموده مقام معظم رهبری، هرجا به انقلاب و روحیه انقلابی تکیه کردیم، پیشرفت داشته ایم و هر جا که برای خوشایند عناصر استکبار، از ارزشها کوتاه آمدیم و در بیان مواضع انقلابی رودربایستی کردیم، دچار عقب ماندگی و خسارت شدیم.

دبیر همایش وحدت حوزه و دانشگاه اضافه کرد: شهدای مدافع حرم نمونه بارز انقلابی‌گری است که باید راه و رسم این شهدا ادامه یابد.

بر پایه همین گزارش، سخنرانی حجت الاسلام انتظاری و تجلیل از 12 نفر اساتید و حوزویان استان، از دیگر بخش های این همایش بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :