بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۱ کد : ۵۱۱۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۸۶۲

روز جهانی شهرسازی با محوریت گفتگوی جهانی، برنامه ریزی محلی و شورای شهر متخصص، با حضور استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران و مسئولان شهری در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، استاندار آذربایجان‌شرقی در این همایش با گرامیداشت روز جهانی شهرسازی و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش گفت: رشته‌های شهرسازی، عمران و معماری، از جنس خلق و آفرینش بوده و معماران و شهرسازان با خلق بنا و آثار همواره ماندگار خواهند بود.

دکتر اسماعیل جبارزاده، در ادامه با تاکید بر اینکه شهرسازان و معماران باید تعصب بیشتری نسبت به حفظ و احیای هویت شهری داشته باشند، افزود: این روزها ساخت و سازهای ناهماهنگ و پیروی نکردن از الگوی مناسب شهرسازی موجب ناهنجاری های بصری در شهرها شده است و بدینسان شهرسازان باید با تعصب خاص به هویت تاریخی شهرها توجه کنند.

وی با اشاره به انتظارات جامعه از متخصصین این حوزه افزود: این قشر باید به مشکلات مکان های شهری بصورت علمی و اصولی توجه نمایند و با تغییر دکوراسیون و المان های شهری سیمای شهر را با توجه به نیاز مردم تغییر دهند و از قالب یک نواختی خارج کنند.

 دکتر جبارزاده یادآور شد: همگان باید کمک کنند تا مشکلات شهری را مطابق اصول شهرسازی مرتفع کنیم و در همین زمینه که رویکرد دولت یازدهم بر اساس مدیریت علمی و عقلانی بوده، مسیرگشایی ها و تجدید نظر در بافت شهری در سال های اخیر بر اساس اصول علمی شهری استوار است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه برای ساماندهی ساختمان ها و به خصوص ساختمان های دولتی باید یک الگوی موفق بومی مطابق معماری تاریخی شهر تبریز تعریف شود، گفت: در سال جاری به گفته مسئولان تاکنون ۱۱۰۰ پروانه ساختمانی در شهر تبریز صادر شده‌ که این تعداد تا پایان سال می‌تواند به ۲ هزار پروانه نیز برسد. این رویه، به معنی ایجاد ۲ هزار نوع سلیقه در طراحی و نماسازی ساختمانی بوده و نتیجه آن، آشفتگی وضعیت ظاهر شهر است. از این رو، ضروری است برای ساماندهی آن بر اساس تاریخ، فرهنگ و معماری ایرانی کار اساسی صورت گیرد.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این دانشگاه در امتداد مرکزی بنام ربع رشیدی که قدمت 700 ساله دارد تاسیس شده گفت: دانشگاه تبریز به عنوان برند این شهر بوده و سال آینده هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه را جشن خواهیم گرفت.

دکتر محمدرضا پورمحمدی اضافه کرد: با توجه به وجود رشته های پایه و اساسی همچون تاریخ، فلسفه، مهندسی عمران و سازه، علوم پایه، طراحی شهری و برنامه ریزی شهری و... این دانشگاه استحقاق حضور گسترده در حوزه های مختلف شهرسازی و معماری و مسائل فرهنگی در سطح کلان و منطقه ای را دارا می باشد.

وی یادآور شد: عون ابن علی و سرخاب رنگ و مشخصه شهر تبریز است و سرخاب می تواند به عنوان رنگ به برند تبریز تبدیل شود و همچنانکه آبی برند دانشگاه تبریز است و نباید توسط دیگران استفاده شود.

این استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه در ادامه سخنرانی خود با معرفی کتابی تحت عنوان "در ستایش آهستگی" و طرح یکی از مباحث جدید شهرسازی با عنوان  "شهر آهسته" پرداخت.

دکتر پورمحمدی در این ارتباط با تاکید بر اینکه این شهرها می خواهند کوچک بمانند و بر استفاده از ظرفیت های محیطی و فرهنگی و تلاش برای پایدارسازی جامعه تکیه دارند، تصریح کرد: شهر آهسته درصدد پاسخ دادن به نیاز درونی انسان مدرن و درصدد هماهنگی بین سنت و مدرنیته است.

شهردار تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه مسیر توسعه در هر جامعه ای از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می‌گذرد، گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با تربیت نیروهای متخصص در هر رشته می توانند، جامعه را به مرحله رشد و توسعه پایدار برسانند.

دکتر صادق نجفی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براینکه در طول سه سال اخیر همه پروژه های عمرانی و زیبا سازی این شهر با پشتوانه‌های علمی و مطالعاتی و پس از بررسی‌های دوره‌ای در کمیسیون‌های تخصصی اجرا شده است، افزود: در حال حاضر کلان‌شهر تبریز با برخورداری از هویت ویژه تاریخی و فرهنگی و به ویژه همت شهروندان این شهر، به خوبی در عرصه ملی و بین‌‌المللی مطرح شده که نمونه بارز این امر انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 است.

وی در ادامه با اشاره به برخی هزینه‌گذاری‌های سال‌های اخیر، گفت: در سال جاری، ۷ هزار میلیارد تومان برای شهر سرمایه‌گذاری در نظر قرار گرفته شده که در این میان، حدود ۴ میلیارد تومان آن عملیاتی و اجرایی شده است.

 شهردار تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شهر تبریز با چنین ظرفیت تاثیرگذار، نمی‌تواند بدون مدیریت واحد، به اهداف آرمانی خود برسد، اضافه کرد: برای حل مشکلات شهری و به خصوص برای اینکه شهری مناسب شان و هویت و تاریخ منطقه داشته باشیم باید مدیریت واحد شهری دایر شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه امروزه در شهرهای کلان و مدرن درآمدهای نفتی و زندگی ماشینی باعث شده که ما انسان ها کمتر به هویت، تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشته خویش توجه داشته باشیم، گفت: با حفظ و احیای بناها و بافت های سنتی و قدیمی شهرها می توان از میراث گذشتگانمان پاسداری نمود.

دکتر توحید اخلاقی، با بیان اینکه در زمان حاضر 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، افزود: مهاجرت روستائیان به شهرها و توسعه ناپایدار شهری این روزها مشکلات زیادی از جمله حاشیه نشینی برای شهرهای بزرگ بوجود آورده و از این رو افزایش شدید تقاضا برای خدمات در شهرها فرصت برنامه ریزی را از مدیران شهری گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یک شهر ایده آل و خوب باید به تمامی جوانب نیازهای اسانها توجه داشته باشد، افزود: برای رسیدن به امر مدیریت پایدار شهری ضروری است.

علی طوماری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی از دیگر سخنران این همایش بود.

همین گزارش حاکی است: در پایان همایش بیانیه ای به مناسبت روز جهانی شهرسازی در هفت بند از سوی دکتر رسول قربانی، دبیر این همایش و عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی شهری دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی قرائت شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( ۹ )