همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۲۳ کد : ۵۱۱۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۳۸۱

دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور ۱۶ نفر از شاعران و مداحان ادبیات عاشورایی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان این عرصه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به ۱۴ قرن پیش برمی گردد؛ آنجا که در میدان رزم عاشورا توسط امام حسین(ع) و یاران با وفایش شروع شد و توسط پیام رسانان این نهضت عظیم به نسل های بعدی منتقل شد.

دکتر محمدرضا پور محمدی افزود: برای ادبیات عاشورایی، شاعران و نویسندگان زیادی قلم فرسایی کرده اند؛ اولین کسی که در رثای امام حسین(ع) شعر سرود، عبیدالله جعفی بود. اما در زبان فارسی، فردوسی از اولین شاعرانی بود که برای عاشورا و کربلا شعر سروند. پس از آن شاعران در قرون متمادی این سرایش شعر در مورد عاشورا و امام حسین(ع)را ادامه دادند. کسایی مروزی در قرن 4، قوامی رازی در قرن 6، محتشم کاشانی در قرن ۱۰ از بزرگ ترین این شاعران بودند.

وی در بخش های دیگر سخنان خود، ضمن پرداختن به ادبیات عاشورایی از منظر هنرهای دیگر از قبیل طراحی، نقاشی، فیلم، تئاتر و ... گفت: در قرن حاضر، نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سید حسن حسینی و قیصر امین پور در موضوع شعر فارسی و نیز سخن سرایان بزرگی در زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی و در حوزه پژوهش و تحقیق، استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی،  استاد حکیمی، آیت الله شهیدی و استاد محدثی، کارهای خوبی انجام داده اند که امیدواریم این شعله عشق حسینی تا آخر در سینه عاشقان خاموش نشود.

دکتر پورمحمدی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ادبیات عاشورایی گفت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن قریب به اتفاق شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متاسفانه در ادبیات کلاسیک به بُعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید، پرداخته نشده است و این وظیفه شاعران و نویسندگان است که در این حیطه نیز به تولید آثار فخیم بپردازند.

حجت الاسلام مجتبی نظری نیز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی و عشق به امام حسین(ع) وقتی ارزشمند است که همراه با عمل باشد؛ یعنی اگر در مورد امام حسین(ع) و عاشورا الفاظی گفته شود ولی قلب آن را همراهی نکند، این الفاظ فاقد ارزش خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بر همین اساس، وقتی شاعر رجزی را می خواند و هیات وقتی تعزیه داری می کند، باید با ماهیت حسین(ع) همخوانی داشته باشد. گریه کردن هم اگر با دریافت درونی فلسفه قیام عاشورا همراه باشد، ارزشمند است.

وی متذکر شد: بهترین نمونه عملی تجلی قیام عاشورا در قلب ها را می توان در مدافعان حرم اهل بیت(ع) پیدا کرد؛ لذا وقتی ما پیام عاشورا را دریافته ایم که همراهی مدافعان حرم در عراق و سوریه برای ما و در دل ما وجود داشته باشد و از شبهه افکنی های بی مورد دور باشیم.

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: دانشگاه ها هم در برابر ادبیات عاشورایی وظایف خطیری دارند؛ می توان در دانشگاه ها و گروه های معارف با راه اندازی اتاق فکری برای جوابگویی به شبهات دینی و عاشورایی در این راه پیشقدم شد و رساله ها و پایان نامه های مرتبط را بدین سمت، رهنمون شد.

بر پایه همین گزارش، مدیر موسسه تحققاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز هم در این همایش گفت: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ی آذربایجان را نشان دهیم.

دکتر احمد فرشبافیان، دبیر این همایش افزود: دانشگاه یک محل علمی است، اما این علم هم اگر با فیوضات اهل بیت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد. لذا آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

وی متذکر شد: هر کس به نحوی در نشر فرهنگ اصیل عاشورا سهیم است. از حاضران در این همایش تا مداحین و شعرا باید خود را وامدار قیام عاشورا دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ ننمایند.

شایان ذکر است: در این همایش سه نفر از مداحان ایران و آذربایجان به مداحی پرداخته و دو شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند و همچنین قطعات عاشورایی نیز توسط گروه‌های همخوان اجرا شد.

گفتنی است: در این همایش از 23  نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، سه هیات‌ مذهبی تبریز و یک هیات دانشجویی تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( ۶ )