همایش شعر، ادب و عرفان آذربایجان در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد

۱۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۷ کد : ۵۰۹۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۳۷۶

همایش ملّی شعر، ادب و عرفان آذربایجان با حضور استادان برجسته ادبیات و عرفان، مسئولان و اعضای فرهنگستان زبان در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز، در این همایش با بیان اینکه آذربایجان، از روزگاران دور، به مدد طبیعت سحرانگیز، تاریخ پدرخشان، مردمان فرهیخته، ثروت های طبیعی بی شمار، همیشه نشان فضیلت و فرزانگی به پیشانی خود داشته است، گفت: شعله هایِ عشق به هنر، زیبایی و خلاقیت، هیچگاه در این دیار به خاموشی نگرائیده و همواره الهام بخش اقوام و مللِ دیگر بوده است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، اضافه کرد: کهن شهر تبریز نیز به سان سرِ این پیکره تنومند و باشکوه، چون آفتاب تابان تاریخ، در پس اعصار و قرون،درخشیده و در دوره های مختلف، مرکزیت سیاسی، علمی، مذهبی و اقتصادی ایران و منطقه را داشته و محفل هنرمندان، عالمان و عارفان و شاعران بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سابقه درخشان فقاهت در این شهر و اینکه  تبریز را اگر دارالعرفان بخوانیم نامی شایسته است، در این شهر مقبره العرفا و مقبره الوزرا وجود داشته که نشان از تعداد متعدد این بزرگ مردان در تبریز حکایت می کند، افزود: این شهر با قرار گرفتن در قلب جاده ابریشم مرکز تعاملات اقوام و ملل مختلف در زمینه های متعدد اقتصادی و فرهنگی بوده و دروازه ورود صنعت و  تمدن از اروپا به کشورها و ملل مشرق زمین است و با توجه روحیات، آداب، فرهنگ، محیط جغرافیایی و مردمان خلاق  آن در ساحت های مختلف هنری، صنایع دستی عرفان، شعر و اقتصاد صاحب سبک بوده است و شیوه خاص خود دارد که به مکتب تبریز معروف است. افسوس که بسیاری از این افتخارات گرد فراموشی به خود گرفته اند.

وی اضافه کرد: برای احیای شکوه و گذشته این دیار به عنوان چراغی برای پیشرفت آینده، احیای این مکاتب بسیار ضروری است.  لذا این دانشگاه نیز بر اساس این نیاز شهر و منطقه اقدام به تاسیس دبیرخانه احیای مکاتب تبریز نموده و قصد دارد با دعوت از همه صاحب نظران و هنرمندان، جذب منابع و به پشتوانه دانش اعضای هیات علمی خودش با احصاءگذشته، ظرفیت ها، راههای احیاء و با تکیه بر آینده پژوهی، اقدام به تهیه طرح جامع برای هر مکتب تبریز نماید و آن را جهت اجراء به دستگاههای متولی ارجاء دهد. بدیهی است در این راه دانشگاه فقط عهده دار تهیه سند علمی و هماهنگی های لازم است و تلاش همگان از جمله علما، سازمانهای مردم نهاد، ادارات و حمایت مادی و معنوی مدیریت ارشد استان و منطقه ضروری است.

محمد علی موحد، رییس شورای علمی این همایش از دیگر سخنرانان این همایش بود.

وی برگزاری چنین همایش را برای همدلی، همفکری و به ویژه ارتباط نزدیک شعرا، عرفا و اندیشمدان این حوزه ضروری بیان کرد و افزود: با برگزاری چنین همایش ها و نشست های تخصصی می توان تاریخ گذشته آذربایجان را احیا کرد.

موحد، افزود: امروزه با برگزاری چنین نشست های حرکت رو به جلوی برای احیای مکتب آذربایجان آغاز شده که باید از متولیان این امر قدردانی نمود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت تاریخی و ادبی آذربایجان گفت: تاریخ، فرهنگ و تمدن آذربایجان در طول ادوار مختلف تاریخ ایران زمین همیشه پرآوازه بوده و در همین راستا نیز اندیشمندان، شعرا و عرفای زیادی از این خطه تربیت و به جامعه تحویل داده شده است.

علی نواداد در بخش دیگر سخنان خود افزود: برای اینکه این تاریخ و تمدن آذربایجان و بزرگان این سرزمین به نوعی برای نسل امروز و آینده شناسانده شود، ضروری است، بیش از اینها از سوی متولیان امر تلاش شود.

اکبر ایرانی، مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و عملکرد این مرکز گفت: مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال 72 به منظور حمایت از تلاش محققان و احیا و انتشار آثار مکتوب تاسیس و در سال 84 با دریافت مجوز سه گروه پژوهشی از وزارت علوم علاوه بر کار نشر به کار پژوهشی نیز هاهتمام ویژه ای داشته است.

وی افزود: آذربایجان همیشه مورد توجه جهانیان بوده که نمونه بارز این امر وجود مرکز دانشگاهی به نام ربع رشیدی و وقف نامه ربع رشیدی است، که این وقف نامه در یونسکو ثبت جهانی شده که باید به وجود چنین مراکزی افتخار کرد و از این رو ضروری است برای حفظ این آثار ارزشمند در این منطقه این مرکز را با معماری سنتی به موزه ایران تبدیل کرد. 

همین گزارش حاکی است: رونمایی از سند دبیرخانه دائمی مکاتب تبریز  و همچنین رونمایی از دو کتاب خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش تبریز و آذربایجان و نواحی آن) و دیوان غیاث الدین کُجُجی و «سند دبیرخانه دائمی احیای مکاتب تبریز»، سخنرانی دکتر صمد موحد در خصوص خواجه محمد بن صدیق کججانی، چهره اصیل حوزه عرفانی تبریز، شعر خوانی از سوی مرتضی طوسی در وصف سیدالشهدا(ع)، خسرو سرتیپی با موضوع مکتب آذربایجان از دیگر برنامه های این همایش بود.

لازم به یادآوری است، این همایش در طول دو روز برگزاری خود با ارایه 30 مقاله در چهار پانل تخصصی با محوریت غیاث الدین کججی و فواید زبانی و دیوان او، خلاصه الاشعار و شعرای آذربایجان، بازتاب اوضاع اجتماعی در قرن های هشتم تا دهم هجری و شعر و ادب آذربایجان در قرن های هشتم تا دهم هجری به کار خود پایان می دهد.

این همایش از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسه تحقیقاتی علوم  اسلامی و انسانی دانشگاه تبریز و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، مؤسسه فرهنگی و هنری صفای امید، مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی، کمیسیون ملی یونسکو، بنیاد شمس تبریزی و مولانا، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز،  استانداری آذربایجان شرقی، مجلۀ فرهنگی و هنری سفینۀ تبریز و بنیاد پژوهشی شهریار برگزار می شود.

 



 


( ۶ )