تازه های انتشارات دانشگاه تبریز(سیمای موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران)

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۵ کد : ۴۰۱ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۳۹۰
 

 عنوان:سیمای موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران
تالیف و گردآوری: دکتر محمدعلی پرغو و  دکتر غفار عبدالهی متنق
تاریخ و نوبت چاپ: 1392- اول
نشر:انتشارات دانشگاه تبریز

موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در سال 1328 هجری شمسی راه اندازی شده، با قدمت بیش از نیم قرن، بعد از موزه ایران باستان (ملی) دومین موزه رسمی و قدیمی کشور و گنجینه ای بسیار گرانبها می باشد. این موزه تا سال 58 تعطیل شده بود که اینک پس از 35 سال بازگشایی شده  است.
اشیاء تاریخی و فرهنگی متعلق به این موزه عمدتا از طریق موزه ملی که در اثر کاوش های علمی باستان شناسی در مناطق مختلف تامین شده اند، کاملا شناسنامه دار هستند و کتاب سیمای موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران به مستندسازی و معرفی این آثار ارزشمند پرداخته است. در کنار عکس هر اثر، مشخصات آن، به دو زبان فارسی- انگلیسی تالیف یافته آورده شده است.


این کتاب توسط دکتر محمدعلی پرغو، عضو هیات علمی و رییس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز و دکتر غفار عبدالهی متنق تالیف شده و انتشارات دانشگاه تبریز، آن را  به صورت رنگی در دو نمونه با جلد گالینگور و شومیز به چاپ رسانده است.
کتاب از هفت بخش مهم با عناوین« بخش سفال»، « فلزات»، «ظروف چینی»، « فرش»، « مردم شناسی»، « کتابت» و « سکه» تشکیل یافته است.
در چهار بخش نخست، اشیاء تاریخی و فرهنگی اعم از ظروف سفالی و چینی و اشیاء مفرغی و استخوانی بهمراه قدیمی ترین اشیاء مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مربوط به تمدن های آذربایجان(تپه باستانی حسنلو در شهرستان نقده)، گیلان( منطقه باستانی املش)، خوزستان( تپه های باستانی شهرستان شوش) و محوطه های باستانی استان لرستان معرفی شده  و در بخش مردم شناسی، اشیاء تاریخی موجود در موزه  مربوط دوره های صفویه تا معاصر به تصویر کشیده شده است.
بخش کتابت نیز مربوط به نمونه کتیبه های خطی، اسناد معتبر خطی و کتب نفیس خطی  بوده و بخش پایانی کتاب، مختص سکه و مهر است که به معرفی سکه های تاریخی ضرب شده توسط شاهان ایرانی از دوران هخامنشیان تا دوره قاجار پرداخته است.

 


نظر شما :