رئیس هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی آذربایجان شرقی:

ارزیابی‌ها نه برای مچ‌گیری بلکه برای تحول است

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۹ کد : ۲۲۳۰۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۴۹

 

نشست هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان با حضور رئیس و معاون مرکز هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، رئیس و دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان، رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیأت‌های نظارت دانشگاه‌های استان، در دانشگاه تبریز برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی آذربایجان شرقی طی سخنانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: دانشگاه‌ها محور توسعه و تحول جامعه هستند و دانشگاه‌هایی که از کیفیت قابل قبول برخوردار هستند، می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید اثربخش و اشتغال آفرین بوده و توانایی پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه را داشته باشند و این ماموریت‌ها در دانشگاه‌هایی تحقق می‌یابد که دارای برنامه، زیرساخت، امکانات، نیروی انسانی کارآمد باشند و مهم‌تر از همه باید نگاه کنند که در چه جایگاهی بودند، به چه جایگاهی رسیده‌اند و به چه جایگاهی خواهند رسید.

دکتر نصراله‌زاده یادآور شد: ما اگر موقعیت و جایگاه خود را ارزیابی کنیم، نمی‌توانیم آینده‌ی خود را پیش‌بینی کنیم و خوشبختانه در دو، سه سال اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عزم جدی برای افزایش کیفیت کرده و ارزیابی‌های تحسین برانگیزی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های بزرگ دنیا دارای نظام‌های ارزیابی کارآمدی هستند و ما نیز باید به لحاظ اعتقادی، ذهنی و فرهنگی ارزیابی و تضمین کیفیت را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ارزیابی‌ها نه برای مچ‌گیری بلکه برای تحول است که این تحول به نفع دانشگاه‌ها است.

رئیس هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا در وهله‌ی اول جایگاه خود را بشناسیم و علاوه بر ارتقاء این جایگاه‌، چشم به استانداردها هم داشته باشیم و ما نیز در آذربایجان‌شرقی آمادگی خود را برای انجام این کار مهم اعلام می‌کنیم.

نظارت‌ها باید مبتنی بر داده‌های واقعی، قابل اندازه‌گیری، مستند و متقن باشد

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: یکی از هدف‌های ما از انجام سفرهای کیفیت این است که از نزدیک در جریان جهاد علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار بگیریم.

دکتر روح‌اله سهرابی ادامه داد: نگاه ما سلسله مراتبی نیست بلکه ما نگاه شبکه‌ای داریم و چه بسا ممکن است خیلی از ایده‌ها از صف به ستاد منتقل شده و تبیین بسیاری از برنامه‌ها برای رفع اشکالات احتمالی برای مشخص شدن مسیر آینده، از دیگر اهداف ما است.

وی یادآور شد: ما باید برنامه‌هایی را تدوین کنیم که دارای استراتژی پایدار هستند و در شرایط مختلف و روی کارآمدن افراد دیگر نیز این برنامه‌ها دچار تغییر نشود و روزی که این مسئولیت را به افراد بعدی تحویل می‌دهیم، سربلند باشیم.

دکتر سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هدف از نظارت و ارزیابی مچ‌گیری نیست بلکه نظارت به منظور بهبود عملکرد موسسات است و اشکالات در مرحله‌ی اول به خود موسسات اعلام می‌شود تا موسسات در ابتدا خودشان را ارزیابی کنند. لذا نگاه ها باید به سمت بهبود عملکرد معطوف باشد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها باید مبتنی بر داده‌های واقعی، قابل اندازه‌گیری، مستند و متقن باشد و به‌صورت ذهنی و سلیقه‌ای ارزیابی نشود، افزود: تلاش‌‌های زیادی در سال‌های اخیر در جهت اثربخش کردن ارزیابی‌ها صورت گرفته و هیات‌های نظارتی استان‌ها باید گزارش‌های نظارتی، با کیفیت، تحلیلی و داده‌محور را ارائه کنند تا ما این گزارش‌ها را برای تصمیم‌سازی آماده کنیم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: سرعت، دقت، صحت اطلاعات و آینده‌نگری موارد دیگری هستند که باید مورد توجه ما در ارزیابی‌ها قرار بگیرد. بهره‌وری نیز یکی از مسئولیت‌هایی است که از طرف مقام عالی وزارت به ما ابلاغ شده و دانشگاه‌هایی تحت عنوان دانشگاه معین در استان‌ها برای انجام این ماموریت‌ها انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به انجام بیش از ۷۰ اقدام برای بار نخست در دولت سیزدهم در وزارت علوم، یادآور شد: نظارت راهبردی یعنی نظارت بر اجرای راهبردها، خروج از چالش‌ها و طی مسیر درست و تحلیل‌های بلند مدت در امور مختلف.

دکتر سهرابی با تاکید بر تقویت جایگاه نظارت و ارزیابی در استان‌ها، افزود: نظارت و ارزیابی نباید صرفا معطوف به ارزشیابی اساتید باشد و باید بر سایر بخش‌های دانشگاه‌ها نیز نظارت کنیم. اهمیت ادراک کیفیت در خدمات دهی کمتر از خود کیفیت نیست و ما باید ادراک مخاطب را نیز تشخیص دهیم.

وی در خاتمه با تاکید بر راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، استقرار نظام آموزش و پژوهش تقاضامحور، ارتقاء بهره‌وری آموزش عالی، اجرای سند آمایش آموزش عالی، تعالی وضعیت رفاه و معیشت دانشگاهیان از جمله راهبردهای اصلی وزارت است و ما رویدادی را تحت عنوان تجارب برتر آموزش عالی برگزار می‌کنیم که اگر موسسات نقطه‌ی درخشانی داشته‌ باشند، به ما معرفی کنند تا بعد از ارزیابی مورد تقدیر قرار بگیرد.

گزارش‌ها و ارزیابی‌ها هیأت نظارت در راستای ارتقاء آموزش عالی صورت می‌گیرد

دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان نیز با اشاره به تحصیل ۱۵۵ هزار دانشجو و فعالیت حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ واحد آموزش عالی در استان گفت: تمامی گزارش‌ها و ارزیابی‌های ما در راستای ارتقاء آموزش عالی صورت می‌گیرد و در در این مدت جلسات استانی به‌صورت منظم برگزار شده است.

دکتر داود مختاری از روسای دانشگاه و مسئولان هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های استان خواست تا نسبت به مراجعه به سامانه‌ی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم «ساعا» همت ویژه‌ای داشته باشند.

گسترش کمّی آموزش عالی بدون آینده نگری در سال‌های گذشته

معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به سیاست انقباضی دولت‌ها در خصوص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تا سال ۱۳۸۴، گفت: بعد از سال ۱۳۸۴ تین سیاست، انبساطی و موجب افزایش تعداد مراکز آموزش عالی در کشور شد.

دکتر رحیم صفری ادامه داد: شاید آن زمان سیاست انبساطی، سیاست درستی بود، اما با این وجود گسترش کمی آموزش عالی بدون آینده نگری صورت گرفت و در حال حاضر بسیاری از مراکز آموزش عالی بجای ارتقاء کیفیت، به ادامه‌ی حیات خود فکر می‌‌کنند.

وی تاکید کرد: کیفیت تصادفی نبوده و حاصل تلاش هوشمندانه است و تا زمانی که کیفیت در اولویت نبوده و داده‌های دقیقی ارزیابی نشود، بی‌نظمی‌ها ادامه خواهد داشت.


( ۳ )

نظر شما :