اولین نشست هیئت‌ اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲ کد : ۲۱۶۷۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۱۳

 

اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دراستان آذربایجان شرقی با حضور دکتر سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی بازوان قوی برای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر غلامرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان‌ها و جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری گفت: یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین خط مش، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در حوزه های امور فرهنگی و دانش است و از این رو حکمرانی فرهنگ و دانش کشور از ماموریت‌های این شورا است.
وی در ادامه به اهداف تشکیل و وظایف هیات‌های اندیشه‌ورز استانی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در استان ها نمونه و مدلی از حکمرانی محلی در حوزه علم و فناوری است.  
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی بازوان قوی برای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهیه، تدوین و به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور و برش‌های استانی هستند.
 وی در ادامه با تاکید بر اینکه در تدوین و به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور، یک برش استانی به سرانجام رسیده و آن هم مربوط به استان بوشهر است، تصریح کرد: با تهیه و تدوین برش‌های استانی، نقشه جامع علمی کشور سایر استان‌ها از سوی هیات‌های اندیشه‌ورز استانی می توان از ظرفیت و توانمندی‌های هر استان در تحقق اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی حوزه علم و فناوری کشور بهره مند شد.
به گفته وی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر در قالب چهار شورا و کمیته (ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و زنان و خانواده) به کار خود ادامه می‌دهد.

استفاده از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه های استان برای تدوین و به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور
دکتر صفرنصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز و رئیس هیئت اندیشه ورز استان هم در این نشست با تاکید بر اینکه سیاستگذاری ها، وظایف، ماموریت ها و تصمیم‌گیری ‌شورای عالی انقلاب فرهنگ برای رشد، تعالی و ارتقای امور فرهنگی، آموزشی و‌پژوهشی کشور در چارچوب سیاست های اسناد بالادستی و کلی نظام بر کسی پوشیدن نیست، خاطر نشان کرد: تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به منظور بهره مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت استان‌ها در همین راستا بوجود آمده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه های استان برای تدوین و به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور و ماموریت های ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره مند شد، تصریح کرد: دانشگاه تبریز نیز با تدوین برنامه های راهبردی و کلان در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که رهبرمعظم انقلاب بر آن تاکید دارند و همچنین در راستای اسناد بالا دستی نظام و ماموریت های ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تلاش و حرکت بوده و در سال های اخیر هم گام های موثری برداشته است.  

تدوین برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور
دکتر جلال شیری، دبیر هیئت اندیشه‌ورز استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان گفت: تدوین برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور، تدوین نظام مسائل علم و فناوری استان و اولویت‌بندی آن، مشارکت در تدوین اسناد و سیاست‌های علم و فناوری، مشارکت نخبگان استان در زمینه میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری، راهبری و نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد علم و فناوری در استان، پایش، رصد، ارزیابی و گزارش وضعیت شاخص‌های علم و فناوری در استان و گفتمان‌سازی، تبیین و ترویج اسناد و مصوبات شورا در استان از وظایف این هیئت اندیشه‌ورز است.

مهمترین اهداف تشکیل هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان‌ها
بر پایه همین گزارش؛ گسترش تعامل سطوح مختلف حاکمیتی برای مشارکت اجتماعات نخبگانی در مسئله‌­شناسی علم و فناوری و تدوین نظام مسائل آن، حکمرانی مسأله محور، شواهد پایه و دانش بنیان، تدوین برش استانی نقشه جامع علمی کشور، تشکیل میزهای تخصصی در حوزه علم و فناوری، حمایت از نظرات نهادها و نخبگان دانشگاهی به منظور ایجاد حس تعهد، دلبستگی و مسئولیت‌پذیری نسبت به رفع چالش‌ها، از جمله مهمترین اهداف تشکیل هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان‌ها عنوان شده است.
در این نشست تعدادی از اعضای شرکت کننده هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان آذربایجان شرقی به ارایه نکته نظرات و دیدگاه‌های خود در راستای عملیاتی شدن این هیئت پرداختند.

 


( ۳ )

نظر شما :