رئیس دانشگاه تبریز:

معتقدیم دانشجو باید راهبر و مطالبه‌گر باشد

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۲۱۰۵۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۷۹

 

نشست خبری رئیس دانشگاه تبریز با حضور اصحاب رسانه‌‌‌ی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در ابتدای این نشست خبری با اشاره به رونمایی از ۱۳ محصول جدید نوآورانه و فناورانه در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: تمامی این محصولات توسط نخبگان تولید شده است و امیدواریم این پویایی و نوآوری در دانشگاه ادامه داشته باشند. این محصولات تولید شده در مقایسه با نمونه‌های خارجی به لحاظ کیفیت و قیمت بسیار مناسب هستند و اکنون درصدد راه اندازی مراکز نوآوری در دانشکده های فیزیک، برق و مکانیک و کشاورزی هستیم و برای این مراکز اعتباری معادل ۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اساتید و دانشجویان نخبگان ما هستند ‌‌و ما باید با کمک و خدمت خالصانه شرایط را برای این عزیزان فراهم کنیم. ما منکر اشکالات خود نیستیم ولی سعی می‌کنیم برای جامعه‌ی خود مفید و موثر باشیم.

دکتر نصراله‌زاده یادآور شد: علی‌رغم کاستی‌ها و‌ محدودیت‌های بودجه‌ای، افتخارات زیادی کسب کرده‌ایم اما متاسفانه عده‌ای با ایجاد حواشی ناجوانمردانه و ظالمانه، شرایط را برای نخبگان، دانشجویان و اساتید سخت می‌کنند و موجب ایجاد یأس و ناامیدی در آن‌ها می‌شوند که دودش به چشم همه‌ می‌رود.

وی افزود: ما باید در انتقاد، مثل آینه رفتار کنیم و ایرادات و اقدامات خوب را هم‌زمان بگوییم. اما عده‌ای فقط ایرادات را بازگو کرده و محاسن‌ را نمی‌گویند.

 افتخارات دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به افتخارات کسب شده توسط این دانشگاه در طول دو سال اخیر گفت: آیا صعود ۲۰۰ پله‌ای در نظام رتبه‌بندی شانگهای، صعود ۱۰۰ پله‌ای در نظام رتبه‌بندی شانگهای، صعود ۳۵۰ پله‌ای در بحث پژوهش، کسب مقام دوم کشور در حوزه‌ی زیست بوم فناوری، کسب رتبه‌ی پنجم در بحث ارتباط با صنعت، انتخاب به‌عنوان بهترین دانشگاه حامی پژوهش، جذب ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی بین المللی و … افتخار نیستند؟

در حوادث سال گذشته دانشجویان را از گرفتاری نجات داده و مثل خانواده‌ خود با آن‌ها رفتار کردیم

وی در واکنش به ادعای برخی افراد در خصوص برخورد دانشگاه با دانشجویان گفت: برخلاف این ادعا که ما با دانشجویان برخورد می‌کنیم، در اتفاقات سال گذشته تمام تلاش خود را کردیم که هیچ آسیبی به دانشجویان نرسد و به نیروهای دانشگاه نیز این موضوع را تاکید کرده بودیم.

دکتر نصراله‌زاده خاطرنشان کرد: ما دانشجویان را از گرفتاری نجات دادیم و مثل خانواده‌ی خود با آن‌ها رفتار کردیم و اکنون عین بی‌انصافی است که عده‌ای بگویند ما با دانشجویان برخورد کردیم.

انتشار فیش حقوقی / اگر منابع زیادی داشتیم، بیشتر از این‌ها به اساتید و نخبگان پاداش می‌دادیم

وی در خصوص فیش حقوقی منتشر شده‌ی دو عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در فضای مجازی نیز گفت: فیش حقوقی اسفند‌ماه استاد ما را منتشر می‌کنند که شامل حق التدیس، حق التحقیق و پاداش یک ساله‌ی این استاد بود که کل مبالغ یک سال همراه با فیش اسفندماه واریز شده بود. دانشگاه تبریز دو استاد ۰.۱ درصد و چندین استاد یک و دو درصد دنیا را دارد. آیا حق این استاد و نخبگان ایجاد فضایی است که ۶۰۰ نفر علیه‌شان کامنت می‌گذارند؟ چرا با نخبگان خود اینگونه رفتار می‌کنیم در حالیکه آن‌ها درخواست همکاری عربستان سعودی و پرداخت ماهیانه ۷۲ هزار دلار را قبول نمی‌کنند تا در کشور خود بمانند و خدمت کنند.

حرمت نخبگان باید حفظ شود

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اختصاص ۴۰ هکتار از اراضی دانشگاه برای تامین مسکن اساتید و کارکنان این دانشگاه گفت: ما هر کاری که برای حمایت از نخبگان و اساتید لازم باشد، انجام می‌دهیم و اختصاص زمین برای مسکن اساتید و کارکنان نیز در همین راستا انجام شده است. من در چهارچوب ضوابط وزارت علوم حقوق می‌گیرم ولی اگر منابع زیادی در دانشگاه داشتم، بیشتر از این ارقام را به اساتید و نخبگان پاداش می‌دادم چراکه من مسئول حفظ نخبگان هستم. ما بجای اینکه اساتید و نخبگان را بکوبیم، باید به فکر معیشت آن‌ها باشیم و مهم‌تر از آن، حرمت شان را حفظ کنیم چراکه نخبگان ما واقعا نجیب بوده و علاقمند کشور هستند.

درخواست دو تشکل جدید برای فعالیت در دانشگاه تبریز

دکتر نصراله‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انحلال تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت یک تشکل قانونی وابسته به دفتر تهران بود که براساس اساسنامه‌ی دفتر تهران به‌عنوان شعبه‌ای از دفتر تهران در دانشگاه‌ تبریز فعالیت می‌کردند و یک تشکل مستقل نبودند.

وی ادامه داد: ما از اخراج این تشکل بی اطلاع بودیم و زمانی متوجه شدیم که دفتر تهران این تشکل را اخراج کرده بود و برای حل این موضوع به دانشجویان این تشکل پیشنهاد دادیم تحت عنوان دیگری غیر از دفتر تحکیم، اساسنامه‌ی خود را ارسال کنند و در صورت عدم مغایرت و براساس چهارچوب قانونی، فعالیت کنند که قبول نکردند.

وی افزود: ما نیز علا‌قه‌ای به تک صدایی نداریم و اکنون دو تشکل جدید درخواست خود را ارسال کرده‌اند و در حال بررسی آن هستیم. متاسفانه عده‌ای ادعا می‌کنند که دانشگاه تبریز پاسخگو نیست اما ما بدون هیچ منتی و‌ به‌صورت شبانه روزی خادمی دانشجویان را می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت سیاسی بودن دانشگاه‌ها گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، دانشگاه و دانشجوی ما باید سیاسی باشند نه سیاست زده. ما هیچ واهمه‌ای از مطالبه‌گری دانشجویان نداریم و معتقدیم دانشجو باید راهبر و مطالبه‌گر باشد.

امکانات بالای دانشگاه تبریز دلیل رغبت دانشجویان بین المللی برای حضور در این دانشگاه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جذب دانشجویان بین المللی به دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس آمار، ارزیابی‌ها و شاخص‌ها صحبت کنیم و مقایسه‌ی دانشگاه‌های کشور‌های مختلف نیز باید بر طبق ارزیابی‌های شانگهای، تایمز، لایدن و … انجام شود.

وی ادامه داد: افتخاراتی که کسب شده چگونه رقم خورده است؟ اساتید ۰.۱، یک و دو درصد برچه اساسی انتخاب می‌شوند؟ چرا در جلسه‌ی کنسرسیوم روسیه مدام از دانشگاه تبریز یاد می‌شود؟ چرا افرادی که از جذب دانشجویان خارجی انتقاد می‌کنند، فعالیت ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان، ۶۵ آزمایشگاه -تنها در دانشکده‌ی کشاورزی-، وجود فضای ۳۰۰ هکتاری در دانشگاه و ۳۵۰ هکتاری در خلعت‌پوشان، امکانات ورزشی برای ۵ هزار دانشجو در المپیاد دانشجویان و … را نمی‌بینند؟ اگر امکانات دانشگاه تبریز در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه خوب نبود، این تعداد دانشجوی خارجی رغبتی برای تحصیل در دانشگاه تبریز پیدا می‌کردند؟

دکتر نصراله‌زاده در خصوص میزان شهریه‌ی اخذ شده از دانشجویان بین المللی نیز گفت: ما در طول دوره‌ی یک مقطع تحصیلی، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ الی ۷ هزار و ۶۰۰ دلار از این دانشجویان می‌گیریم. البته با توجه به اینکه ملاک بین‌المللی شدن دانشگاه، جذب دانشجویان خارجی به اندازه‌ی ۲۰ درصد از تعداد کل دانشجویان می‌باشد، ما تاکنون حدود ۱۲ درصد تعداد دانشجویان را جذب گرده‌ایم و برای تحقق این ۲۰ درصد، باید حدود ۴ هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم.

وی در خصوص مشکلات زبان فارسی دانشجویان بین المللی نیز افزود: برای حل مشکل زبان این دانشجویان، یک ترم را به آموزش زبان فارسی اختصاص داده‌ایم و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با دانشگاه‌های کرکوک و بغداد در عراق و سیونیک ارمنستان، مراکز آموزش زبان فارسی را ایجاد خواهیم کرد و دانشجویان می‌بایست بعد از یادگیری زبان فارسی در آزمون ورودی نیز شرکت کنند.

دوره‌ شبانه هیچ آورده‌ مالی برای دانشگاه ندارد

رئیس دانشگاه تبریز همچنین در ارتباط با بحث افزایش شهریه‌ی دانشجویان شبانه نیز اظهار کرد: متأسفانه دانشگاه‌های ما وابسته‌ به منابع دولتی هستند و متأسفانه ۸۰ درصد بودجه‌ی دانشگاه صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌‍‌شود و ما با این وضعیت به سختی می‌توانیم با دانشگاه‌های تهران رقابت کنیم. ما برای افزایش شهریه‌ی شبانه، میانگین شهریه‌های دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی را حساب کردیم ولی بازهم کمتر از آن رقم را حساب کردیم.

وی با بیان اینکه شهریه‌ی شبانه‌ی سال ۱۴۰۲ کمتر از دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی است، افزود: مجموع هزینه‌های یک دانشجوی شبانه حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود در حالیکه ما از این دانشجو ۲.۵ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنیم و سازمان برنامه و بودجه نیز براساس این شهریه‌ی ۲.۵ میلیون تومانی، اعتبار و بودجه‌ی دانشجویان روزانه را اختصاص می‌دهد. نبود دوره‌ی شبانه برای دانشگاه به صرفه‌تر است چراکه هیچ آورده‌ی مالی برای دانشگاه ندارد. اما ما بخاطر اینکه دانشجویان از تحصیل در این دانشگاه محروم نشوند، دوره‌ی شبانه را برگزار می‌کنیم.

3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژ‌ه‌های نیمه‌تمام دانشگاه نیاز است

رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص   سطح همکاری این دانشگاه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اظهار کرد: سطح ارتباط ما با قرارگاه در حال توسعه است در حالیکه قبل از ما هیچ ارتباط موثری با قرارگاه وجود نداشت. بیشترین میزان همکاری ما با قرارگاه در پروژه‌های عمرانی خواهد بود. چراکه در حال حاضر حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ‌پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه شامل سلف سرویس مرکزی، خوابگاه متاهلی، فاز دوم دانشکده‌ی کشاورزی، ساختمان جدید دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت و …لازم است و این رقم چندین برابر بودجه‌ی دانشگاه است و ما ناچار هستیم از طریق تهاتر، مولدسازی و قرارداد بی او تی اقدام کنیم.

از تفاهم‌نامه بدم می‌آید / ضرورت تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد

دکتر نصراله‌زاده در خصوص تفاهم‌نامه‌‌های امضا شده در سال‌های اخیر نیز گفت: ما در زمینه‌ی روابط بین الملل جزو دانشگاه‌های پیشرو هستیم و سال گذشته نیز در بحث دیپلماسی علمی در چهار آیتم از پنج آیتم رتبه‌ی نخست را کسب کردیم.

وی ادامه داد: ما تاکنون بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم ولی من صراحتا می‌گویم که از تفاهم‌نامه بدم می‌آید و اگر تمامی این تفاهم‌نامه‌ها را اجرا می‌کردیم، اکنون جلوتر از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بو‌دیم. لذا تفاهم‌نامه‌ای مفید است که تبدیل به قرارداد شود و اکنون در حال تنظیم قراردادی کلان با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) هستیم

اجرای 65 طرح در قالب طرح‌های پژوهشی و تو بیتاک با ترکیه

رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص ارتباط دانشگاه تبریز با دانشگاه‌های ترکیه گفت: ما نزدیک‌ترین ارتباط را با دانشگاه‌های ترکیه داریم؛ به‌طوریکه حدود ۶۵ طرح تمام شده طی دو فراخوان و در قالب طرح‌های پژوهشی، تو بیتاک و … انجام و فراخوان سوم نیز با موضوع شمس تبریزی اعلام شده است.

مشکلات فضای سبز دانشگاه تبریز میراث گذشتگان است

وی در خاتمه در ارتباط با مشکلات فضای سبز دانشگاه تبریز اظهار کرد: متاسفانه در طول زمان هیچ توجهی به آفات درختان نشده و مشکلات فعلی فضای سبز میراث سال‌های گذشته است ولی با این وجود هیچ مضایقه‌ای در بودجه‌ی فضای سبز نداریم و اقدامات کوتاه مدتی از جمله قطع درختان بیمار انجام شده است.

 


( ۲ )

نظر شما :