رئیس دانشگاه تبریز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه:

رسالت اصلی پژوهشگر صیانت از حریم حقیقت و تبیین آن است

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۲ کد : ۲۰۹۴۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۰۶۹

 

بیست و چهارمین جشنواره‌ی تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه‌ی دانشگاه، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و اساتید برگزیده‌ی حوزه‌ی پژوهش و فناوری در تالار وحدت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در این جشنواره اظهار کرد: پژوهش از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و هرچقدر در این خصوص سخن بگوییم، بازهم کم است. پژوهش درهای جدیدی را به روی همه‌ی ما می‌گشاید و ابهام و ندانسته‌های ما را مشخص می‌کند.

وی، شفاف‌سازی را یکی از ویژگی‌های مهم تحقیق و پژوهش برشمرد و افزود: رسالت اصلی پژوهشگر و محقق صیانت از حریم حقیقت و تبیین و تشریح آن است. محقق کسی است که به منظور کشف حقایق، در دریای اندیشه‌ی والای انسانی غوطه‌ور می‌شود.

دکتر نصراله‌زاده ادامه داد: محققان اهرم‌های نیرومند روحی، سرمایه‌های سرشار فکری، روشن کننده‌ی راه پر پیچ و خم زندگی پیشینیان و مقدمه‌سازان فکری عروج به کمال در مقابل انسان هستند. اینان همان طالبان علم هستند که در فرهنگ قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از آن‌ها با تعابیر مختلف تجلیل شده است.

وی، هفته‌ی پژوهش و فناوری را فرصتی برای گرامیداشت اساتید دانست و خاطرنشان کرد: هر افتخاری که دانشگاه تبریز کسب کرده، از آن اساتید و دانشمندان دانشگاه تبریز است و تنها کاری که ما انجام می‌دهیم، هموارکردن مسیر حرکت اساتید و دانشجویان است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به افتخارات کسب شده توسط این دانشگاه در طول یک سال گذشته، یادآور شد: صعود ۲۰۰ پله‌ای در نظام رتبه‌بندی شانگهای، صعود ۱۰۰ پله‌ای در تایمز، صعود ۳۵۰ پله‌ای در پژوهش، قرارگرفتن در لیست دانشگاه‌های دارای ارتباط با صنعت، کسب رتبه‌ی نخست در جذب دانشجویان بین المللی، قرارگرفتن در بین چهار دانشگاه برتر در دیپلماسی علمی، انتخاب به‌عنوان سه دانشگاه حامی فناوری، انتخاب به‌عنوان دومین دانشگاه برتر زیست بوم فناوری و... نتیجه‌ی تلاش و زحمت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز است.

وی با بیان اینکه هدف‌‌گذاری دانشگاه تبریز برای حضور در جمع پنج دانشگاه برتر کشور است، افزود: ساختار بسیاری از دانشگاه‌ها با مشکل مواجه است و حرکت در این مسیر سخت می‌باشد. ما در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم درست کار کرده‌ایم که حداقل ۵۰ درصد از درآمد خود را تامین کنیم و زمانی موفق به انجام این کار خواهیم شد که بتوانیم از اساتید خود که گنجینه‌های این دانشگاه هستند، استفاده کنیم.

به گفته‌ی دکتر نصراله‌زاده، انجام پژوهش‌های هدفمند، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای، ایجاد گروه‌ها و دانشکده‌های ماموریت‌گرا و تاسیس دانشکده‌ی علوم و فناوری‌های نوین از جمله اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه تبریز در راستای ماموریت‌گرایی دانشگاه است.

وی همچنین با انتقاد از تعداد زیاد موسسه‌ی آموزش عالی و دانشجو در استان گفت: ما باید با اصلاح ساختار آموزش عالی استان، به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نیازهای جامعه را حل کنیم.

ضرورت حمایت بیش از پیش از پژوهش و فناوری در راستای پیشرفت دانشگاه، جامعه و صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز گفت: دانشگاه تبریز در حوزه‌ی علوم اجتماعی رتبه‌ی اول کشوری، در حوزه‌ی موضوعی رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳، رتبه‌ی سوم کشوری، در حوزه‌ی علوم بالینی و سلامت رتبه‌ی سوم کشوری، در حوزه‌ی علوم حیاتی رتبه‌ی اول کشوری، در حوزه‌ی علوم فیزیکی رتبه‌ی دوم کشوری و در حوزه‌ی علوم کامپیوتر رتبه‌ی سوم کشوری را از آن خود کرده‌ است.

دکتر جلال شیری ادامه داد: ۱۸ عضو هیات علمی دانشگاه در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند و در یک سال اخیر ۱۱ طرح تحقیقاتی درون دانشگاهی با شش طرح خاتمه یافته داشتیم.

وی افزود: یک هزار و ۷۴۰ مقاله توسط اعضای هیات علمی در اسکوپوس، یک هزار و ۳۷۵ مقاله در پایگاه وب آف ساینز، ۷۵۰ مقاله در سایر همایش‌های ملی و بین المللی به چاپ رسیده و در مجموع ۴۳۰ مقاله مربوط به کوارتر اول بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به اعطاء ۲۵۴ فقره پاداش مقالات متعلق به دانشجویان این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ۵۱ عضو هیات علمی به ماموریت پژوهشی اعزام شده و ۷۱ عضو هیات علمی نیز در کنفرانس‌های بین المللی شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص جذب دانشجویان بین المللی نیز گفت: بعد از غربال‌گری توسط کارشناسان مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی، از بین یک هزار و ۶۷۳ مورد تقاضای پذیرش دانشجوی بین المللی، ۷۷۶ دانشجو در طول دو نیمسال پذیرش شدند که نسبت جذب دانشجوی بین المللی به تقاضا حدود ۴۹ درصد است.

وی همچنین یادآور شد: ما در جذب پژوهش‌گران پسا دکتری جزو دانشگاه‌های پیشرو هستیم. بطوریکه در یک سال اخیر ۵۰ پژوهشگر جذب کرده‌ایم و برای اولین بار چهار پژوهشگر پسادکتری بین المللی و دو پژوهشگر پسادکتری ایرانی غیر مقیم نیز داشتیم.

دکتر شیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یک سال اخیر، یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال طرح‌ تحقیقاتی مصوب، ۲۰ میلیارد ریال پاداش متعلق به دانشجویان، ۱۴۳ میلیارد ریال اعطاء اعتبار پژوهشی(گرنت) اعضای هیات علمی، ۹۳میلیارد ریال هزینه‌های محل اعتبارات گرنت اعضای هیات علمی و ۴۷ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها انجام شده است.

وی همچمین یادآور شد: اهداء مجموعه‌ی کتاب مرحوم استاد کهنمویی به دانشگاه و راه‌اندازی نرم افزار واحد مدیریت یکپارچه‌ی کتابخانه‌ی دانشگاه تبریز، از جمله اقدامات حوزه‌ی منابع دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه‌ی فناوری و نوآوری نیز گفت: در حال حاضر ۱۰۴ متقاضی در صف ورود هستند و ۴۳ پرونده در حال داوری است. همچنین ۵۰ واحد پذیرفته‌ی شده‌ به‌عنوان واحد فناور در حال فعالیت می‌باشند و تنها دو شرکت خروج ناموفق داشته که نشان دهنده‌ی پایین بودن خروج ناموفق از پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز است.

وی ادامه داد: مبلغ قراردادهای برون دانشگاهی ۳۰ میلیارد ریال و کل تراکنش‌های ثبت شده‌ی مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌های دانش‌بنیان فناور مستقر در پردیس علم و فناوری نیز ۱۶۰ میلیارد تومان است.

دکتر شیری همچنین در ارتباط با اقدامات انجام شده در بحث ارتقاء مرجعیت علمی، اظهار کرد: اولین اقدام، اجرای آئین‌نامه‌ی اعطاء اعتبار ویژه‌ی پژوهشی (پژوهانه)، از ابتدای سال ۱۴۰۲ است که به گفته‌ی معاونت پژوهشی وزارت علوم، یکی از آئین‌نامه‌های جامع کشور به شمار می‌رود؛ چرا که تمامی جنبه‌های پژوهش و فناوری از جمله توجه ویژه به فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با امور فرهنگی نیز در این آئین نامه دیده شده است.

وی ادامه داد: حمایت از مقالات با کیفیت بین المللی کوارتر اول جی سی آر، دومین اقدام در بحث ارتقاء مرجعیت علمی است که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته است. بازبینی اساسی در تحقیقات درون دانشگاهی و طرح حمایت از پژوهش‌های مستقل دانشجویی تحت عنوان طرح شهدای ۲۷ دی که برای اولین بار در دانشگاه اجرا می‌شود، سومین و چهارمین اقدام در بحث ارتقاء مرجعیت علمی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در خاتمه ضمن یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت پژوهش و فناوری، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که پژوهش و فناوری کلید رشد جامعه است، باید بخاطر رشد جامعه، دانشگاه و صنعت بیش از پیش به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت داده شود.

کسب بالاترین بازده با کم‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار کرد: ارتقاء مرجعیت علمی، افزایش اثربخشی پژوهش‌های علمی، دیلماسی علم و فناوری، نگاشت ظرفیت‌ها و توامندی‌های کشور و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها، اثربخشی و ماموریت‌گرایی در علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه‌ی پژوهش می‌باشد.

دکتر صمد نژادابراهیمی ادامه داد: ما در حالی با افتخار رتبه‌ی ۱۵ را در اسکوپوس کسب کرده‌ایم که بالاترین بازده ممکن را با کمترین سرمایه‌گذاری بدست آورده‌ایم. البته ما به دنبال عدد و رقم نیستیم و همه‌ی تلاش ما رسیدن به مرجعیت علمی و تبدیل شدن به محل رجوع آیندگان می‌باشد.

وی، رتبه‌ی استنادی جمهوری اسلامی ایران را خوب توصیف کرد و افزود: حتی در شدید‌ترین وضعیت تحریم‌ها نیز سهم مشارکت و مراوده‌ی بین المللی ما خوب و حدود ۳۷ درصد بود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعمال سیاست‌های تشویقی و ترغیبی، تدوین آیین نامه‌ی پایه‌ی تشویقی، تدوین شیوه‌نامه‌ی اجرایی پژوهانه، پرداخت پژوهانه‌ی به دانشمندان یک و دو درصد، حمایت مالی از مجلاتی که موفق به اخد نمایه‌ی بین المللی شده‌اند و تدوین آئین‌نامه‌ی جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری از دیگر اقدامات در حوزه‌ی پژوهش می‌باشد.

ضرورت تبدیل پژوهش‌ها به محصولات و خدمات در اقتصاد

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز گفت: یکی از موضوعات مهم در استفاده از ظرفیت پژوهشگران، تبدیل پژوهش‌ها به محصولات و خدمات در اقتصاد است. چراکه دانشگاه امروز موتور محرک علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

دکتر امیرحسین میرآبادی خاطرنشان کرد: ما نیز در حوزه‌ی تعاملات بین المللی علم و فناوری و ارتقاء دیپلماسی علمی، حساب ویژه‌ای روی دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم و یکی از اقدامات انجام شده تبدیل صندوق فناوران به بنیاد علمی ایرانیان از جمله اقدامات مهم در راستای حمایت از این بخش است.

وی با اشاره به حمایت شخص رئیس جمهوری از دیپلماسی علمی اظهار کرد: اکنون رهبری دیپلماسی علمی برعهده‌ی شخص رئیس جمهوری است و اولین موضوعی که ریاست محترم جمهوری در دیدار با روسای جمهور و رهبران سایر کشورها مطرح می‌کند، بحث دیپلماسی علمی است.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در خاتمه تاکید کرد: اساتید بازیگران اصلی بحث دیپلماسی علمی هستند و ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا زمینه‌ی تبدیل و ورود خروجی‌‌‌های شرکت‌های دانش بنیان به محصولات و خدمات در اقتصاد را فراهم سازیم.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم پژوهش‌گران و فناوران برگزیده‌ی دانشگاه تبریز مورد تجلیل قرار گرفتند.


( ۱۳ )

نظر شما :