معاون آموزشی وزیر علوم:

در اجرای آمایش آموزش عالی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ساماندهی خواهند شد‌

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۷ کد : ۲۰۳۶۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۶۸

 

اولین جلسه‌ی کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، رؤسای دانشگاه‌های استان و تعدادی از اساتید نخبه و پیشکسوت دانشگاه تبریز برگزار شد.

باید بدون تعصب و با هدف حل مشکلات کشور، طرح آمایش را به سرانجام برسانیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه بعد از استقرار دولت سیزدهم، تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ی آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.

وی در خصوص طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان گفت: این طرح یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان حرکت کنیم و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: طبیعتا این کار چالش‌هایی را خواهد داشت ولی ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.

وی یادآور شد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سوال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟ ما باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم و هیچ یک از ما دغدغه‌ای جز حل مشکلات نداشته باشیم.

دانشگاه‌ها باید به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری حرکت کنند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب این طرح، اختیارات را به استان‌‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.

کشورهای بزرگ دنیا به حقیقت حدیث «العلم سلطان» پی برده‌اند

دکتر قاسم عمو عابدینی ادامه داد: آیا واقعا دانشگاه‌های ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی- اسلامی هستند؟ امام علی (ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.

هنر و حکمت هدیه‌ی ایرانی‌ها به دنیا است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: باوجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق داده‌اند؛ در حالیکه هنر و حکمت هدیه‌ی ایرانی‌ها به دنیا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالیکه اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است. لذا تحول یک امر ضروری می‌باشد.

ضرورت کاهش تعداد واحدهای آموزشی

دکتر عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه‌ی دانشگاه تبریز در دنیا بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد رسید. کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالیکه اکنون دو هزار و ۱۶۰واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید کاهش یابد.

بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی مشمول طرح آمایش نیستند

وی ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا در اجرای آمایش آموزش عالی، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ساماندهی خواهند شد‌. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.

قرار نیست همه مأموریت‌ها برای همه دانشگاه‌‌ها تعریف شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند اما قرار نیست همه‌ی دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

وی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفا برروی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است

دکتر عمو عابدینی در خاتمه تاکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.

براساس این گزارش، در ادامه‌ی این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.


( ۴ )

نظر شما :