رئیس دانشگاه تبریز در نشست خبری عنوان کرد؛

رشد ۱۰۰ درصدی دانشجویان بین المللی دانشگاه تبریز

۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۳ کد : ۲۰۲۰۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۶۲

 

نشست خبری رئیس دانشگاه تبریز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ی خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده طی سخنانی در این نشست با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه در طول یک سال گذشته در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز در سال گذشته به‌عنوان دانشگاه برتر در بخش حمایت از فناوری، دومین دانشگاه برتر در حوزه‌ی زیست بوم فناوری، دانشگاه برتر مطلق در جذب دانشجویان بین المللی انتخاب و موفق به اخذ جایزه‌ی  ثریا شد.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان بین المللی این دانشگاه با رشد ۱۰۰ درصدی در سال گذشته از ۶۴۰ دانشجو به یک‌هزار و ۵۰۰ دانشجو افزایش یافته است.

وی افزود: دانشجویان جذب شده از 10 الی 12 کشور دنیا همچون عراق، سوریه و حتی نیجریه هستند که در دانشگاه تبریز تحصیل می‌کنند و عمده‌ی دانشجویان بین المللی ما از عراق هستند و دانشگاه در پی تنوع بخشی در جذب دانشجویان از کشورهای مختلف بوده و این موضوع را در برنامه‌ی کاری خود قرار داده است. 

دکتر نصراله‌زاده خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تبریز از 62 شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ شرکت در سال ۱۴۰۱ رسید و اکنون ۷۰ شرکت دانش بنیان دیگر نیز پشت خط هستند و با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان، مرکز رشد دانشگاه به پردیس نوآوری و فناوری ارتقا یافته است. با اتمام فاصله دو ساله نیز، درخواست پارک علم و فناوری را تقدیم خواهیم کرد.  

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های فوق، مقرر شده در دانشکده‌های کشاورزی، فیزیک، برق و شیمی به طور میانگین تعداد ۱۵ شرکت دانش بنیان مستقر شوند و با احتساب تمامی این شرکت‌ها، تعداد ۲۰۰ شرکت دانش بنیان تا سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تبریز فعالیت خواهند بود.

وی یادآور شد: قصد داریم  طی دو سال، پهنه‌ی علم و فناوری دانشگاه را به مساحت ۵۰ هکتار در ایستگاه خلعت پوشان راه اندازی کنیم که در این صورت جهش فوق العاده‌ای در بحث فناوری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه، سومین دانشگاه کشور در زمینه‌ی دیپلماسی علمی و سومین دانشگاه برتر جامع کشور است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین رتبه بندی پایگاه رتبه بندی شانگهای که یکی از موسسات معتبر علمی در رنکینگ دنیا محسوب می‌شود، دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و پنجمین دانشگاه برتر زیرمجموعه‌ی وزارت علوم در کشور قرار گرفته است که در این رتبه بندی، 80 درصد موارد مربوط به شاخص‌های پژوهش و فناوری از جمله چاپ مقالات و ۲۰ درصد مابقی مربوط به عملکرد دانشگاه و کیفیت فارغ التحصیلان و اساتید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعد از دانشگاه تهران، بیشترین تعداد مقالات را در کشور داریم و در سرانه‌ی چاپ مقاله بعد از دانشگاه تحصیلات تکمیلی تربیت مدرس دوم هستیم البته با این نگاه که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه مختص تحصیلات تکمیلی بوده و تنها 40 درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز تحصیلات تکمیلی هستند.

دکتر نصراله‌زاده در خصوص برخی محدودیت‌ها در زمینه‌ی چاپ مقالات اساتید دانشگاه در سطح بین المللی، اظهار کرد: برخی کشورها در زمینه چاپ مقالات، محدودیت‌هایی داشته و مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کنند؛ البته روابط دیپلماسی ما تنها مختص کشورهای خاص محدود نمی‌شود و تولیدات علمی خوبی را در سال گذشته داشتیم و بر این اساس نیز رتبه‌ی دانشگاه در شانگهای، ۲۰۰ پله صعود کرده و از جمع دانشگاه‌های بین ۹۰۱ تا یک هزار به دانشگاه‌های دارای رتبه‌ی 701 تا 800 رسیده است و امسال حتی ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه، در جمع دانشمندان دو درصد جهان قرار گرفتند و علی‌رغم محدودیت برخی کشورها، کار تولید علم و پیشرفت فناوری علمی ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دلیل عدم تداوم تدریس رشته‌ی زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه تبریز، گفت: مجوز راه اندازی رشته زبان ترکی در دانشگاه تبریز در دوران معاونت آموزشی من اخذ شد و مجموعه‌ی آموزش عالی نیز هیچ مخالفتی با این موضوع نداشته و ندارد. ما می‌خواهیم این رشته را تقویت کنیم ولی دلیل این‌که چرا این رشته خوب پیش نمی‌رود، به خاطر دانشگاه نیست بلکه به این علت است که اساتید و هیات علمی متخصصی در این حوزه نداریم و علی‌رغم انتشار فراخوان و حتی اعلام ظرفیت جذب اساتید و هیات علمی، متخصص این رشته را نتوانستیم جذب کنیم. این مشکل در برخی از رشته‌ها مثل فضای سبز و علوم ارتباطات نیز وجود دارد و نمی‌توانیم برای راه‌اندازی رشته‌ی علوم ارتباطات در دانشگاه، هیات علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه  در خصوص رشته‌ی علوم ارتباطات نیز گفت: من از علاقمندان حوزه‌ی رسانه هستم و فعالیت این حوزه را از جمله کارهای موثر می‌دانم، به خصوص اینکه رسانه به‌عنوان آیینه، عمل کرده و مطالب را به شیوه‌ی حقیقی منعکس دهد. انعکاس صحیح مسائل قطعا به پیشرفت جامعه کمک می‌کند و در تمدن سازی و پیشرفت کشور می‌تواند جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. بنابراین امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این گروه را نیز تشکیل ‌دهیم.

وی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست در خصوص تعداد دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر ۲۴ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که ۴۰ درصد از این تعداد در تحصیلات تکمیلی و مابقی در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند. مقطع دکتری حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ رشته، مقطع کارشناسی ارشد 120 الی 127 رشته و مقطع کارشناسی نیز ۱۰۱ رشته دارد. ۵۲ درصد از ترکیب دانشجویان دانشگاه تبریز، دختر و ۴۸ درصد نیز پسر هستند.

دکتر نصراله‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر دانشجویان  ستاره‌دار تشریح کرد: با توجه به شرایط سال گذشته در دانشگاه‌های کشورمان، هیچ دانشجویی از دانشگاه تبریز تا اواخر جریانات، تنبیه نشد ولی اگر کسی بر اساس آیین‌نامه‌ی انضباطی، تخلفی کرده باشد، اعلام می‌کنیم و هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. ممکن است تعدادی از دانشجویان در سال گذشته حکم موقت دریافت کرده باشند ولی دانشجویی تحت عنوان «دانشجوی ستاره دار» نداریم.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی دانشگاه نیز گفت: برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه، خانم دکتر اسکندرنژاد را به‌عنوان رئیس دانشکده‌ی تربیت بدنی منصوب کردیم و همچنین خانم دکتر کریمی و‌ خانم دکتر محمدی عارف را به‌ترتیب به‌عنوان ریاست دانشکده‌ی تربیت بدنی و پژوهشکده‌ی ستاره‌شناسی و علاوه بر این، در پست‌های مشاور رئیس دانشگاه، معاون دانشکده و مدیرگروه حضور دارند و با این روند می‌توانند در سطح معاون دانشگاه هم منصوب شوند.

وی در خصوص تعامل دانشگاه تبریز با دیگر ارگان‌ها در خصوص مباحث ورزشی، فضای سبز و کشاورزی، گفت: پیشنهاد کردیم که استادیوم دانشگاه در اختیار شهر تبریز قرار بگیرد و هیچ محدودیتی نیز در این خصوص وجود ندارد. دانشکده‌ی کشاورزی بسیار فعال بوده و در رتبه‌بندی‌های بین المللی نیز سالیان سال است که حائز رتبه‌های برتر می‌شود.

دکتر نصراله‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کاهش نیروهای شرکتی این دانشگاه گفت: همانطور که مستحضر هستید، جذب نیرو صرفا از طریق فراخوان و اطلاعیه و در قالب رقابت انجام می‌گیرد که سازوکار خود را دارد. تعدادی از نیروهای شرکتی که از گذشته در دانشگاه حضور داشتند و مدیریت آن‌ها در دست بخش خصوصی بود. تعدادی دیگر از نیروها نیز کار معین هستند که در تخصص مشخصی جذب دانشگاه شده و برخی نیز تبدیل وضعیت شده‌اند. قبلا تعداد ۱۰ الی ۱۲ قرارداد برای کارهای خدماتی در دانشگاه داشتیم که این قراردادها تجمیع شده و این امر نیز فواید بسیاری برای همکاران داشته و موجب کاهش هزینه‌ها شده است. 

وی در خصوص بحث مهاجرت نخبگان نیز اظهار کرد: مهاجرت نخبگان یک بحث دو طرفه است. اینگونه نیست که نخبگان از کشور رفته و دیگر برنگردند. ممکن است گاهی کفه این ترازوی رفت و برگشت به یک طرف سوق یابد ولی عمده‌ی اساتید و همکارانی که برای فرصت مطالعاتی به کشورهای دیگر می‌روند، بازمی‌گردند.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: دولت در حال پیگیری برای موضوع حمایت از نخبگان است و از جمله مشوق‌هایی چون جذب بدون بورکراسی نخبگانی که برخی جوایز علمی دریافت می‌کند، در دست اقدام است که در این راستا تعدادی از نخبگان با این شرایط جذب دانشگاه تبریز شده‌اند. 

وی گفت: از جمله اقدامات مهمی که برای اساتید انجام می‌گیرد، پیگیری تامین مسکن دانشگاهیان است که به زودی در قالب طرح جهش ملی مسکن عملیاتی خواهد شد تا مقداری از دغدغه همکاران کاسته شود؛ هم‌چنین تعداد پایه‌های تشویقی همکاران بیش از ۶۰ واحد و حقوق کارکنان نیز ارتقا یافته است. 

وی با اشاره به اجرای طرح بورسیه‌ی صنعتی توسط وزارت علوم، اظهار کرد: در این راستا، گروه خودروسازی سایپا تعداد یک هزار نفر بورسیه صنعتی را به دانشگاه‌ها اختصاص داده است. این بورسیه در سه رشته‌ی دانشگاه تبریز و برای هر رشته، سهمیه ۱۵ نفر اعلام شده است و بر اساس برآوردها، حدود ۲۳۰ نفر سهمیه این طرح به دانشگاه تبریز اختصاص داده شده که سعی می‌کنیم این رقم برای سال‌های بعدی افزایش یابد. 

دکتر نصراله‌زاده همچنین از اجرای طرح مدارس اشتغال در دانشگاه تبریز خبر داد و گفت: این مدارس توسط صنایع و دانشگاه اداره می‌شود که دانشجویان تخصص‌های تعریف شده را گذرانده و صنایع مربوط نیز تعدادی از این دانشجویان را جذب خواهد کرد.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه نیز اظهار کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با برگزاری طرح حلقه‌های حامیم در سال گذشته توانست رتبه‌ی نخست این امر را در کشور کسب کند؛ هم‌چنین انجمن‌های علمی دانشگاه در سال گذشته، موفقیت‌هایی را کسب کرده و در کشور اول شدند. دانشگاه بر فعالیت‌های جمعی دانشگاهی بین دانشجویان هم‌چون فعالیت‌های قرآنی و سبک زندگی تاکید داشته و برنامه ریزی دارد و در این راستا گام برمی‌دارد.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: گروه‌های جهادی دانشگاه نیز سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری داشته و دانشگاه نیز از آن‌ها حمایت می‌کند. به‌طور مثال در زلزله خوی، گروه‌های جهادی متشکل از اعضای هیات علمی، بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌ها در منطقه مستقر شده و فعالیت‌های چشم‌گیری کردند.

وی در ارتباط با اعزام دانشجویان این دانشگاه به راهپیمایی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌های دانشگاهیانی را که راهی این زیارت معنوی می‌شوند، به میزان 5/3 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و خوشبختانه امسال نیز دانشگاه تبریز مثل سال‌های قبل در بحث اعزام زائران حسینی فعال می‌باشد.

وی با اشاره به مشکلات فضای سبز دانشگاه، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات بخش فضای سبز دانشگاه مربوط به سال‌های قبل می‌باشد. متاسفانه شناسایی بیماری‌های گیاهی سخت‌تر از بیماری‌های انسانی است زیرا آزمایشگاه‌های آنچنانی برای این امر نبوده و تشخیص هم سخت است. اگر از فضای سبز مراقبت نکنیم به یکباره شاهد از بین رفتن فضای سبز دانشگاه خواهیم شد ولی با این وجود، تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد گه دانشگاه تبریز همچنان به‌عنوان دانشگاه سبز کشور باقی بماند.

دکتر نصراله‌راده در خاتمه خاطرنشان کرد: ما باید به‌دنبال دانشگاه‌های حکمت بنیان باشیم که نقش مهمی در تمدن سازی دارند. ایران اسلامی به‌دنبال تربیت دانشگاه تمدن ساز است اما تا به حال به آن دست نیافته‌ایم ولی باید تلاش کنیم و به آن برسیم و دانشگاه‌ها بتوانند انسان تولید کنند.


( ۱ )

نظر شما :