دانشگاه تبریز در فهرست پراستنادترین دانشگاه های جهان

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۶ کد : ۱۹۸۲۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۳۸

 

دانشگاه تبریز در 10 حوزه علمی جزء پراستنادترین دانشگاه‌های جهان شناخته شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، با اعلام این خبر گفت: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط پایگاه شاخص‌های علم (ESI)، دانشگاه تبریز در 10 حوزه علمی جزء پراستنادترین دانشگاه‌های جهان شناخته شد.
وی افزود: دانشگاه تبریز، در حوزه‌های موضوعی مهندسی، شیمی، علوم مواد، علوم کشاورزی، داروشناسی و سم شناسی، علوم گیاهی و جانوری، محیط زیست و بوم شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم رایانه و زمین شناسی به ‌عنوان یک درصد دانشگاه‌ و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا شناخته شده است.  
لازم به ذکر است؛ بر اساس آخرین دو ماهنامه پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، تعداد دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی  پراستناد برتر دنیا در تمامی حوزه های موضوعی 8557  مورد است که 115 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این فهرست مشاهده می‌شود. تعداد دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر ایرانی در این پایگاه از 112 مورد در سال گذشته به 115 مورد در سال جاری رسیده است.   
دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پر استناد برتر ایران در 19 حوزه موضوعی حضور داشته اند که بیشترین تعداد در حوزه موضوعی مهندسی با 59 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بوده است.   
در روزآمد سازی اخیر پایگاه ESI که مربوط به بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۲ است، کشور جمهوری اسلامی ایران با ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی پر استناد برتر دنیا، بعد از ترکیه دارای بالاترین سهم در بین کشورهای اسلامی است.
یادآور می شود، ترکیه با ۱۳۶ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی یک درصد برتر در جایگاه ۱۳ دنیا قرار دارد و ایران در جایگاه ۱۴ دنیا قرار دارد. بعد از ایران و در بین کشورهای اسلامی، عربستان سعودی با ۴۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی در جایگاه ۲۳ دنیا و مصر با ۳۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در جایگاه ۲۴ دنیا قرار دارد. پاکستان با ۳۷ دانشگاه و موسسه پژوهشی در جایگاه ۲۵ دنیا قرار دارند.
پایگاه ESI براساس تعداد استنادات دریافتی به مقالات منتشر شده در نشریات نمایه شده در خود، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در ۲۲ حوزه موضوعی رتبه‌بندی می‌کند و ۱ درصد مؤسسات پراستناد برتر را انتخاب می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :