رئیس دانشگاه در جلسه‌ی مشترک با شهردار کلانشهر تبریز:

توسعه‌ و پیشرفت در اثر باهم کار کردن اتفاق می‌افتد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۶۸۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۰۸۶

 

در نشستی با حضور رئیس دانشگاه تبریز، شهردار کلانشهر تبریز و اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز، تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین دانشگاه و شهرداری تبریز برای برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریزبه امضای طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه اکنون فرهنگ برقراری ارتباط بین نهادهای مختلف با هدف توسعه و پیشرفت کشور جا افتاده شده است و تمامی نهادها به این باور رسیده‌اند که باهم کردن بهتر از جزیره‌ای کار کردن است و توسعه و پیشرفت در چنین فضایی رقم می‌خورد.

حمایت از دانشگاه‌ها، عاملی برای پیشرفت کلانشهرها

وی ادامه داد: بسیار خرسند هستیم که در دوره‌ی کنونی یک شهردار متخصص، قوی و کاربلد مدیریت شهری را برعهده دارد و دانشگاه تبریز نیز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های شناخته شده در سطح ملی و بین‌المللی در رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی جایگاه خاصی دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود. چراکه دانشگاه تبریز متعلق به یک شخص خاصی نبوده و ما در راه توسعه و پیشرفت کشور، استان و شهر خود با تمام وجود برای برگزاری این همایش کمک خواهیم کرد.

دکتر نصراله‌زاده همچنین حمایت از دانشگاه‌ها را عاملی برای پیشرفت کلانشهرها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یکی از محورهای اصلی وزارت علوم و مجموعه‌ی آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی دانشگاه‌ها است چراکه اگر یک دانشگاه نتواند در توسعه و پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم قدم بردارد، دانشگاه محسوب نمی‌شود و ما علاوه بر همکاری کامل با شهرداری کلانشهر تبریز در برگزاری این همایش، آمادگی خود را برای ایجاد دفتر همکاری‌های مشترک بین دانشگاه تبریز و شهرداری کلانشهر تبریز اعلام می‎کنیم.

از بین بردن رکود دیدگاهی و عملکردی جسارت می‌خواهد / سرمایه‌گذاری نیازمند صف شکنی است

شهردار کلانشهر تبریز نیز با تأکید بر ضرورت استفاده‌ی دانشگاه تبریز و شهرداری از ظرفیت‌های یکدیگر در راستای توسعه‌ی شهری و رضایت مردم، اظهار کرد: اهمیت همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریز بر هیچکس پوشیده نیست و اولین برکت این همایش از بین بردن رکود دیدگاهی و رکود عملکردی به وجود آمده در سال‌های اخیر است و برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریز منجر از بین رفتن این نگرش شده و ناکارآمد نشان دادن نهادهای مختلف در امر سرمایه‌گذاری را از بین می‎برد که البته برای تغییر این نگاه جسارت لازم است.

دکتر یعقوب هوشیار ادامه داد: سرمایه‌گذاری یکی از حوزه‌های مهمی است که نیاز به صف شکنی دارد و اگر به شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان « مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، دقت کنیم خواهیم دید که شعار سال 1402 برخلاف سال‌های قبل یک شعار کمّی است و خروجی کارها در تمامی حوزه‌ها باید براساس کمیت باشد که این موضوع مسئولیت همه‌ی ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریز، خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت این همایش، آغاز به کار آن براساس کار علمی است و اینکه یک همایش مهم سرمایه‌گذاری ابتدا توسط یک نهاد علمی همچون دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد، نشان دهنده‌ی بالابودن سطح کیفی این همایش است و شروع  بسیار خوبی ‌می‌تواند داشته باشد.

شهردار کلانشهر تبریز گفت: از دانشگاه تبریز می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی خود در برگزاری این همایش استفاده کند و با وجود اینکه تنها چند ماه به برگزاری همایش فرصت باقی‌ است، اما با شناختی که از اساتید دانشگاه تبریز داریم و تخصصی که این عزیزان دارند، مطمئن هستیم در این فرصت اندک چند ماهه، بهترین عملکرد ممکن را از خود برجای خواهند گذاشت.

دکتر هوشیار در خاتمه بر تداوم همکاری‌های شهرداری و دانشگاه تبریز تأکید کرد و افزود: بهتر است یک تیم مشترک تشکیل یافته و نماینده‌ی هر دو طرف نیز مشخص شود و با برگزاری جلسات بتوانیم موضوعات و همکاری‌های مشترک بین شهرداری و دانشگاه تبریز را بررسی کنیم.

باید قبول کنیم اقتصاد یک علم است

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه بخشی از سرمایه‌گذاری وابسته به مسائل علمی است، گفت: تا زمانی که قبول نکنیم اقتصاد یک علم است، مشکلات اقتصادی نیز پابرجا باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر ادامه داد: قطعا اگر دانشگاه تبریز در کنار ما باشد و در برگزاری این همایش ما را همراهی کند، شاهد روند روبه رشدی خواهیم بود که نتایج مطلوبی را نیز در پی دارد.

اعتقاد وتعهد، مهم‌ترین وجهه‌ی مدیریت شهری تبریز است

نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه کار از روی اعتقاد وتعهد، مهم‌ترین وجهه‌ی مدیریت شهری تبریز است، گفت: توانمندی دانشگاه و ظرفیت‌های مدیریت شهری می‌تواند معجزه کند و در این فرصت اندک بهترین نتیجه‎‌ی ممکن را رقم بزند و شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز از تمامی ظرفیت‌های خود برای برگزاری هرچه بهتر این همایش استفاده خواهد کرد.

علی نوای باغبان ادامه داد: عزم شورای اسلامی کلانشهر تبریز در برداشتن گام‌های عملی در بحث سرمایه‌‌گذای جزم است و ما آماده‌ی دریافت هر پیشنهادی که نیازمند تصویب درشورا و تخصیص اعتبار است، هستیم.

لزوم همکاری و هماهنگی دانشگاه تبریز و شهرداری برای برگزاری بهتر همایش

دکتر زهرا کریمی رئیس دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: حرکت بسیار خوبی تحت عنوان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آغاز و اقداماتی نیز انجام شده است.اما با توجه به اینکه زمان اندکی تا آغاز این همایش وجود دارد و ما باید علاوه بر اطلاع رسانی، مقالات ارسال شده را دریافت و داوری کنیم، نیازمند همکاری تنگانگ و برگزاری جلسات هماهنگی با شهرداری هستیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تبریز آماده ارائه طرح‌های مرتبط با مدیریت شهری هستند
دکتر علی پورزیاد مدیر پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واحد فناور و دانش بنیان در این پردیس مشغول به فعالیت هستند، گفت: ما امادگی خود را مبنی بر برگزاری نمایشگاه جانبی در این همایش اعلام می‌کنیم و تمامی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور ما نیز آماده‌ی ارائه‌ی هرگونه طرح و ایده در خصوص مباحثی چون شهر خلاق و هوشمند و سایر موارد مرتبط با مدیریت شهری هستند و ما بسیار خرسند هستیم که این اتفاق مبارک در تبریز در حال رخ دادن است.

دانشگاه تبریز می‌تواند در بسیاری از موضوعات مرتبط با مدیریت شهری با شهرداری همکاری کند
معاون پژوهش و فناوری دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه تبریز نیز گفت: رسالت اصلی دانشگاه تبریز حمایت علمی و پژوهشی از سایر سازمان‌ها و نهادها است اما در عین حال ما نباید در برگزاری این همایش نگاهی صرفا علمی داشته باشیم چراکه این همایش فرصتی برای سرمایه‌گذاری است و باید نگاه کاربردی وجود داشته باشد.
دکتر محمد مهدی برقی ادامه داد: دانشگاه تبریز می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی و تخصصی شامل سرمایه‌گذاری، فنی، زیست محیطی و... همکاری تنگاتنگی با شهرداری داشته باشد.

براساس این گزارش، در ادامه‌ی این جلسه تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین دانشگاه تبریز و شهرداری کلانشهر تبریز برای برگزاری همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریز  امضا شد.

گفتنی است؛ همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تبریز به عنوان اولین فعالیت جدی در عرصه شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش رو در شهر تبریز به منظور جذب، سازماندهی و هدایت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سال 1402 پس از اخذ مجوزهای لازم برگزار خواهد شد. تبیین قوانین و مشوق‌های موجود در این عرصه و همسوسازی شرایط موجود داخلی با شرایط بینالمللی در این همایش مدنظر است.

در این همایش به منظور جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، عرضه‌ی بسته‌ی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تبیین قوانین، مشوق‌ها و مذاکره‌ی مستقیم با سرمایه‌گذاران ایرانی و بین‌المللی جهت بهره‌مندی از توانمندی‌های آن‌ها در قالب پنل‌های تخصصی به همراه ارائه‌ی مقالات علمی از دیگر محورهای این همایش است.

شهرداری تبریز در نظر دارد با تهیه و تدوین فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف توسعه شهری اعم از اقتصادشهری، فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک، عمران و شهرسازی، پسماند، فضای سبز و سایر حوزه های توسعه شهری، بستر را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی هموار نماید. رویکرد مدیریت شهری تبریز در این همایش در کنار سایر موضوعات مطرح شده حمایت مضاعف از استارتاپ ها و دانش بنیان‌ها و توسعه‌ی شهر هوشمند بوده، که برای این منظور کمیتههای مرتبط و پنل‌های اختصاصی در این همایش پیش‌بینی شده است.

 


( ۲ )

نظر شما :