رئیس دانشگاه تبریز:

ثقة الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی طرفدار سرسخت وحدت مسلمانان و استقلال ایرانیان بود

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۶۸۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۱۰۹

 

پیش همایش دانشگاهی بزرگداشت ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی با عنوان شخصیت متفکر مشروطه، امروز با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و محققان حوزه تاریخ در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز، در این همایش دانشگاهی بزرگداشت ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش گفت: انقلاب مشروطه، ازجمله بزرگ‌ترین رویداد تاریخی ایران است که در تحقق و حرکت این جنبش، نقش مبارزات ابعاد ضد استعماری و ضد استبدادی علمای بزگی چون شهید میرزاعلی آقا تبریزی در این دوران کاملاً مشهود است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی در دوران نهضت مشروطه در آن شرایط سخت و دشوار هیچ‌وقت از اصول و آرمان‌های خود عقب‌نشینی نکرد و از حق‌وحقوق ملت ایران دفاع کرد، تصریح کرد: این شهید به خاطر پایبندی به اصول و عقاید خویش، مظلومانه و غریبانه شهید شد.

به گفته وی ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقای تبریزی، آن‌قدر عالم بزرگ و شخصیت تأثیرگذاری بود که حتی دشمنان به وی احترام می‌گذاشتند.

رئیس دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقای تبریزی، طرفدار سرسخت وحدت مسلمانان و استقلال ایرانیان بود، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ کشورمان همواره علمای بزرگی چون ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقای تبریزی و شیخ شهید محمد خیابانی و همچنین دیگر علما، مشاهیر، شخصیت‌ها و افراد بزرگی در تحول تاریخ کشورمان نقش‌آفرینی کرده اند؛ ازاین‌رو شناساندن و معرفی این چهره‌های تأثیرگذار، اندیشه‌ها و آثار آنان برای نسل امروز و آینده ضروری است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه تبریز آماده هرگونه همکاری با دیگر دستگاه‌ها و نهادها برای معرفی جایگاه و اندیشه‌های علمای بزرگی چون (ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی) و علما، مفاخر، بزرگان و افراد تأثیرگذار کشورمان است، یادآور شد: این دانشگاه با تمام توان و ظرفیت آماده همکاری، حمایت و پشتیبانی از سایر نهادها و دستگاه‌ها جهت معرفی ابعاد مختلف شخصیت و آثار افراد تأثیرگذار کشورمان است که برگزاری چنین همایش‌های علمی و تخصصی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای شناساندن و معرفی ابعاد مختلف این چهره‌های تأثیرگذار ضروری است.

وی افزود: برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و علمی برای معرفی جایگاه، آثار و شخصیت و تجلیل از نقش‌آفرینان تاریخ کشورمان و به‌خصوص تاریخ آذربایجان، کار ارزشمند و بزرگی است که باید همچنان برای معرفی و شناساندن سایر چهره‌های تأثیرگذار ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الیاس ابراهیمی، رئیس ستاد بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی نیز در این همایش ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش گفت: این پیش همایش بیشتر به‌منظور تبیین ابعاد علمی و مبارزاتی ثقةالاسلام تبریزی به‌عنوان شخصیتی اندیشمند و علمی در جریان مشروطه با سخنرانی و ارائه مقاله چند استاد و محقق درباره شخصیت، اندیشه، افکار و مبارزات ثقةالاسلام تبریزی برگزار می‌شود.

وی افزود: در همین ارتباط نیز پیش‌ازاین نیز پیش همایش ملی دانش‌آموزی، در قالب جشنواره علمی، ادبی و هنری ثقة الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی باهدف آشنایی دانش آموزان با ابعاد زندگی، شخصیت، مبارزات و شهادت این شهید والامقام برگزارشده بود.

دکتر عزیز جوان پور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی نیز در این همایش از تمدید ارسال مقاله به این همایش ملی خبر داد و گفت: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی تا 20 تیرماه امسال تمدیدشده است.

وی در ادامه بابیان اینکه همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی در 14 مردادماه سال جاری هم‌زمان با رخداد انقلاب مشروطه در ایران، در تبریز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همایش ملی بزرگداشت ثقه الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی در سه بخش و محور (شرح احوال و زندگی ثقة الاسلام شهید، بُعد سیاسی و مبارزات و بُعد فرهنگی و اجتماعی) برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ در پیش همایش دانشگاهی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی در دانشگاه تبریز، سه نفر از عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان (دکتر ناصر صدقی و دکتر غلامعلی پاشا زاده از اساتید گروه تاریخ دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه و دکتر ابوالحسنی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) به ارائه مطالب خود درباره شخصیت، اندیشه، افکار و مبارزات ثقه‌الاسلام تبریزی پرداختند.

یادآور می‌شود: اساتید، دانشجویان و محققان و دیگر علاقه‌مند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات به این همایش می‌توانند به سایت اینترنتی به آدرس http://shahidkhiyabani.com/ مراجعه نمایند.

بر پایه همین گزارش؛ میرزاعلی ثقه‌الاسلام تبریزی، در رجب ۱۲۷۷ ق به دنیا آمد. وی فرزند ارشد حاج میرزا موسی ثقه‌الاسلام و نواده حاج میرزا شفیع صدر ثقة‌الاسلام بود. ثقه‌الاسلام عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطه‌خواه آذربایجانی بود. وی در شهر تبریز و عتبات عالیات، فقه، اصول، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ادب، علم رجال و کتاب‌شناسی را آموخته و به زبان فارسی، عربی، ترکی و فرانسه تسلط داشت.

این عالم پس از بازگشت به ایران لقب ثقه‌الاسلام را دریافت کرده و نیز ریاست شیخیه تبریز را بر عهده گرفت. از فعالیت‌های سیاسی او به حمایت از جنبش عدالت‌خواهی و مشروطه‌طلبی، حمایت از انجمن ایالتی آذربایجان، حضور و حمایت قیام مشروطه‌خواهان تبریز و مقابله با اجانب تزار روس و انگلیس که درنهایت منجر به زندانی شدن و شهادت وی شد. تبیین و توضیح و دفاع از مشروطیت، محدود ساختن سلطنت و تأسیس دارالشورا و رفع استبداد، قائل به وجود اختلاف در مشرب نه اختلاف در مذهب، انحصار حق رأی به باسوادان، تأسیس مدارس به سبک جدید، برخی از اندیشه‌های میرزاعلی بود. از ثقه‌الاسلام آثار فراوانی در ضمن کتاب‌ها، رساله‌ها و نامه‌ها باقی‌مانده است.

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه تبریز دکتر صفر نصراله زاده، بزرگداشت ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی شخصیت متفکر مشروطه نهضت مشروطه


( ۱ )

نظر شما :