رئیس دانشگاه تبریز در نشست خبری مطرح کرد؛

افزایش ۴۵ درصدی درآمد اختصاصی دانشگاه تبریز به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته / ایجاد فضای گفت‌وگو در دل اغتشاشات، مایه سربلندی دانشگاه تبریز است

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۳۶۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۰۶۳

 

رئیس دانشگاه تبریز با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ی استان، ضمن تشریح عملکرد دانشگاه در سال 1401، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده با اشاره به تحصیل 24 هزار دانشجو در دانشگاه تبریز اظهار کرد: حضور ۸۰۰ نفر هیات علمی فرهیخته، یاوران علمی پرتلاش در کنار ۲۴ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در 120 رشته‌ی کارشناسی، ۴۴۱ رشته‌ی کارشناسی ارشد و ۳۴۰ رشته‌ی دکتری، این دانشگاه را به یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار شمالغرب کشور و منطقه تبدیل کرده است که در رتبه بندی شاخص‌های جهانی هم جایگاه خوبی دارد.

پرداخت تمامی مطالبات باقیمانده از سال‌های قبل

وی، مسائل مالی و دیون مربوط به مطالبات اساتید و کارکنان، بجا مانده از سال‌های گذشته را یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه تبریز هنگام تحویل گرفتن مدیریت آن برشمرد و خاطرنشان کرد: این مبلغ که بیشتر از مبلغ اختصاصی سالانه‌ی دانشگاه برای بحث توسعه بود، با تلاش‌های انجام گرفته طی سال ۱۴۰۱ پرداخت شد و ما توانستیم در کنار پرداخت این دیون، دانشگاه را نیز سرپا نگه داریم.

دکتر نصراله زاده با تاکید بر  ضرورت ایجاد درآمد برای دانشگاه تبریز ادامه داد: دانشگاه باید بتواند از نظر مسائل مالی روی پای خود بایستد در غیر این صورت  در بسیاری از مسائل از جمله حوزه‌ی توسعه‌ای عقب خواهد ماند و بر این اساس بودجه‌ی‌ محقق شده‌ی دانشگاه در سال گذشته ۴۴ درصد و تا مبلغ ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت که این مبلغ نیز کافی نیست و  ما برنامه داریم که تا پایان برنامه‌ی پنج ساله‌ی دانشگاه حداقل تا ۸۰ درصد از بودجه دولتی بی نیاز شود.

اختصاص اعتبار 200 میلیارد تومانی به دانشگاه در جریان سفر رئیس جمهوری به استان

وی، همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی گفت: برای اولین بار در طول تمامی سفرهای رؤسای جمهوری به استان، در سفر آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح‌های نیمه تمام و توسعه‌ای دانشگاه تبریز اختصاص یافت که بر این اساس طرح‌های دانشگاه از جمله خوابگاه متأهلی با 100 واحد و ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی، سلف سرویس مرکزی دانشجویان با زیربنای ۹۳۰۰ متری با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، دانشکده فنی و مهندسی میانه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ساماندهی ایستگاه خلعت‌پوشان و... فعال شده و بخشی از این طرح‌ها امسال به بهره برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تبریز با پنج هدف کلان و ۴۴ راهبرد عملیاتی، یادآورشد: ما در طول سال 1401 بحث تحول آموزشی را با جدیت تمام دنبال کردیم که این طرح در قالب یک کتاب قطور در حوزه‌های مختلف آماده شده است.

توسعه علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای در دانشگاه تبریز

وی همچنین از راه اندازی میان رشته ای ها در قالب علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای در دانشگاه تبریز خبر داد و افزود: میان رشته ای های مدنظر، رشته های مسئله محور و علوم جدید است و در بحث تحول آموزشی در دانشگاه بسیار حایز اهمیت خواهند بود، اقدامی که سالها پیش باید صورت می گرفت. 

مرجعیت و دیپلماسی علمی دانشگاه تبریز / افزایش تعداد دانشجویان خارجی به 1500 دانشجو

دکتر نصرااله‌زاده در تشریح فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه در بحث مرجعیت و دیپلماسی علمی طی سال گذشته، گفت: ما به همراه همکاران تعداد سه سفر خارجی به کشورهای همسایه عراق، ترکیه و ارمنستان داشتیم و رؤسای برخی از دانشگاه‌های کشورهای همسایه نیز به دانشگاه تبریز سفر کرده‌اند. در این راستا توافقات خوبی نیز انجام گرفته است. همچنین مباحث مهمی نیز از جمله مبادله‌ی استاد و دانشجو، طرح‌های پژوهشی مشترک، مدرک دوگانه و راه‌اندازی گروه‌ها و دانشکده‌های مستقل در این نشست‌ها مطرح شد.

وی تاکید کرد: ما همچنان از نظر دیپلماسی علمی در ابتدای راه قرار داریم و علی‌رغم اینکه اساتید دانشگاه ارتباط خوبی با کشورهای اروپایی دارند، ولی این ارتباط باید سازماندهی شده و در قالب گروه‌های آموزشی مشترک باشد تا بتوانیم فعالیت‌های علمی مشترکی با این دانشگاه‌ها داشته باشیم و خوشبختانه تعاملات خوبی با یکی از دانشگاه‌های اتریش در خصوص مدرک دوگانه داریم.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص جذب دانشجوی خارجی نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان خارجی  جذب شده ۶۴۰ دانشجو بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۱۰ درصدی به یک هزار و ۵۰۰ دانشجو رسید و خوشبختانه در جشنواره جذب دانشجویان بین المللی، دانشگاه تبریز موفق به کسب رتبه‌ های برتر در هر پنج موضوع پیش بینی شده از جمله دانشگاه برگزیده کشور در جذب دانشجوی خارجی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد. همچنین در این جشنواره دانشگاه تبریز موفق به کسب جایزه ثریا یا دانشگاه سرآمد در ایجاد بسترهای و شرایط لازم برای جذب دانشجوی خارجی شناخته شد.

وی در خصوص نحوه‌ی آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل، مرکز آموزش زبان فارسی دانشجویان خارجی در دانشگاه ایجاد شده و  یقین داریم دانشجویان خارجی بدون آموزش زبان فارسی و برقراری ارتباط نزدیک با اساتید از کیفیت مطلوب آموزشی برخوردار نخواهند شد. یکی دیگر از اقدامات مهم ما در بحث دانشجویان بین المللی تشکیل شورای راهبردی دانشجویان بین المللی در دانشگاه است که صفر تا ۱۰۰ مسائل مربوط به دانشجویان خارجی در این شورا مطرح و پیگیری می‌شود.

پیش بینی افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه به 300 شرکت درپایان برنامه پنج ساله

دکتر نصراله‌زاده در بخش دیگری از این نشست خبری در تشریح اقدامات دانشگاه تبریز در حوزه‌ی پژوهش و فناوری متذکر شد: ما موفق شدیم مرکز رشد دانشگاه تبریز را به پردیس نوآوری و فناوری تبدیل کنیم و تعداد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز را از 62 شرکت به ۱۰۰ شرکت افزایش دهیم. درحال حاضر ۵۰ شرکت در صف انتظار هستند و با کلید خوردن طرح ایجاد مراکز رشد در دانشکده‌ها نیز در نظر داریم با دوبرابر کردن تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال جدید، مجموع تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز را در پایان برنامه‌ی پنج ساله به۳۰۰ شرکت برسانیم.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه تبریز و ورود این شرکت‌ها به چرخه‌ی تولید، افزود: خوشبختانه در سال 1401 درآمد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه در سال گذشته با افزایش چشمگیری نسبت به سال ۱۴۰۰ به رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و ما در راستای افزایش این درآمد قصد توسعه‌ی پهنه‌ی علم و فناوری دانشگاه را داریم.

قرارگرفتن دانشگاه تبریز بالاتر از دانشگاه تهران از نظر سرانه‌ی مقاله

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز از نظر چاپ تعداد مقالات بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار دارد، اظهار کرد: دانشگاه تهران، بالغ بر 2 هزار و 200 عضو هیات علمی  دارد که این تعداد سه برابر تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز است. همچنین تعداد دانشمندان یک درصد برتر تهران نیز ۴۰ و دانشمندان یک درصد برتر تبریز ۲۲ نفر است. از نظر سرانه نیز بعد از دانشگاه تربیت مدرس و بالاتر از دانشگاه تهران قرار داریم. دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر و پنج دانشگاه جامع کشور بوده و ما وفق برنامه راهبردی دانشگاه بنا داریم در پایان چهار سال حداقل بین سه تا ۵ دانشگاه اول کشور قرار بگیریم.

دکتر نصراله زاده با اشاره به میزبانی دانشگاه تبریز از دو رویداد مهم اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور در سال گذشته، یادآور شد: بنا به اذعان شرکت کنندگان در این دو رویداد مهم که بالغ بر 5 هزار نفر بود، دانشگاه تبریز به شایسته‌ترین شکل ممکن میزبانی این دو رویداد مهم را انجام داد و الگوی بسیار خوبی از برگزاری چنین رویدادهایی را ارائه و مورد تحسین شرکت کنندگان و مسئولین وزارتی قرار گرفت.

مدرسه‌ی اشتغال دانشگاه تبریز

وی با اشاره به ایجاد مدرسه‌ی اشتغال در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت و ارتقاء عملکرد دانشگاه‌ها، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه است که متأسفانه  اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها  هنگام ورود به بازارکار تجربه‌ی کاری ندارند. ما برای حل این مشکل اقدام به ایجاد مدرسه‌ی اشتغال کردیم که در قالب این طرح حدود ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان در دوره‌های مربوطه شرکت کرده و تقریباً ۵۰ درصد آن‌ها نیز در بازار کار مشغول به کار شدند. مدارس اشتغال معمولا به وسیله‌ی دانشگاهها و صنعت اداره می‌شود و دانشجویان فارغ التحصیل شده در این دوره‌ها حضور یافته و با اخذ مدرکی معتبر و بدون نیاز به سابقه‌ی کار می‌توانند با استفاده از این مدرک وارد بازار کار شوند.

آنچه که در اغتشاشات رخ داد/ دانشجونماها و یا افراد قلیلی که معمولاً دانشجو نبودند و به داخل دانشگاه رسوخ کرده بودند، خطوط قرمز را شکستند

دکتر نصراله‌زاده در ادامه‌ی این نشست خبری با اشاره به اغتشاشات سال گذشته گفت: بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها از ابتدای سال 1400، کلاس‌های دانشگاه تبریز به صورت منظم برگزار شد، اما بعد از فوت مرحومه مهسا امینی و به وجود آمدن التهاب و اغتشاش در برخی از شهرها، سرانجام در روز نهم مهر ماه برای اولین بار در دانشگاه تبریز شاهد به وجود آمدن برخی تجمعات از سوی دانشجویان بودیم. ما همیشه و از صمیم قلب گفته‌ایم که دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌دانیم و نمی‌خواهیم هیچ آسیبی به آن‌ها برسد. روز نهم مهر ماه نیز همه‌ی تلاش خود را کردیم که دانشجویان آسیبی نبینند.

وی ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم اصرار ما، تعدادی از تجمع کنندگان با عبور از خط قرمزها، درب دانشگاه را شکسته و به بیرون از دانشگاه رفتند. ما حتی بعد از این کار نیز با دانشجویان معترض صحبت کردیم که به داخل دانشگاه برگردند، اما تعدادی از نفرات که یا دانشجو نبودند و یا دانشجوی این دانشگاه نبودند، سایر نفرات را تحریک می‌کردند و نمی‌گذاشتند به داخل دانشگاه برگردند که در نهایت با دخالت پلیس، دانشجویان به داخل دانشگاه آمدند. دانشجویان دستگیر شده هم به این دلیل دستگیر شدند که هنگام دخالت پلیس، این نفرات در پیشانی تجمع بودند و از سوی پلیس دستگیر شدند و ما بارها اعلام کردیم که هیچ نیروی غیر دانشگاهی وارد دانشگاه نشد. البته ما از همان روز بعد از دستگیری دانشجویان نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کردیم و خوشبختانه همه‌ی این دانشجویان حتی آن دانشجویی که محرک اصلی بود، آزاد شد.

شکل گیری تریبون‌های آزاد دانشجویی

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه درخصوص نحوه‌ی شکل گیری تریبون‌های آزاد بین دانشجویان گفت: دانشگاهیان تبریز در اعتراض به حمله‌ی وحشیانه به شاهچراغ قصد برگزاری راهپیمایی اعتراضی داشتند و این راهپیمایی باشکوه در داخل دانشگاه تبریز برگزار شد، اما در حین این راهپیمایی تعدادی در آمفی تئاتر روباز دانشکده مهندسی عمران مشهور به چاله عمران شروع به تجمع کردند که این وضعیت برای ما بسیار ناراحت کننده بود، زیرا به هیچ وجه طالب دوقطبی سازی در دانشگاه نبودیم.

وی ادامه داد: من با دانشجویان معترض در آن تجمع صحبت کردم و حتی فیلمی از صحبت‌های من در فضای مجازی منتشر شد، اما متاسفانه از چند دقیقه صحبت تنها چند ثانیه منتشر شد، درحالیکه من در آن سخنان تاکید کردم که ما با دانشجو نماها و آشوبگران بر اساس قانون برخورد می‌کنیم نه با دانشجو، چراکه دانشگاه محل خردورزی است و ما حاضریم شرایط را برای انجام گفت‌وگو فراهم کنیم.

تأسی از فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی برای گفت‌وگو

وی افزود: هنوز هم بعد از گذشت چند ماه از این حوادث عده‌ای باور نمی‌کنند که چطور ممکن است در دل اغتشاشات و آن فضای تنش آلود، فضای گفت‌وگو ایجاد شود. اما دانشجویان فهیم دانشگاه تبریز به تأسی از فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی این کار را انجام داده و با نشستن بر روی زمین و در کف خیابان اولین تریبون آزاد را برگزار کردند و در روزهای بعد نیز تریبون‌های آزاد و مناظره‌های دانشجویی برگزار شد و خوشبختانه دانشگاه تبریز توانست آبرومندانه و با سربلندی از این حوادث عبور کند و بتواند کلاس‌ها و امتحانات را به موقع و منظم و در کمال آرامش برگزار کند.

در حال حاضر نیز هیچ کدام از دانشجویان دانشگاه تبریز بازداشت نبوده و آن عده‌ای هم که ممنوع الورود بودند، بعد از عفو کریمانه‌ی رهبر معظم انقلاب، هیچ منعی برای حضور این دانشجویان وجود نداشته و آن‌ها نیز به دانشگاه بازگشتند.

نقش دانشگاه در تحقق شعار سال

دکتر نصراله‌زاده در خصوص نقش دانشگاه در تحقق شعار سال نیز اظهار کرد: دانشگاه ها می توانند در تولید و اشتغال در کشور نقش مهمی بر عهده داشته باشند و در این رابطه نقش دانشگاهها یک نقش بنیادی و ساختاری است؛ دانشگاه باید نیروی متخصص و ماهر جامعه را تامین کند، ولی ما به این کار بسنده نمی‌کنیم و در این راستا دانشگاه تبریز به بحث تولید و اشتغال هم وارد شده است و سعی می‌کنیم امسال با ترویج فرهنگ ایده پردازی، نوآوری و فناوری و تبدیل آن به فرهنگ عمومی و همچنین کمک به شکل گیری چرخه تولید، گامهای اساسی در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری برداریم.

همچنین بحث پرورش فناور نیز در دستورکار قرار دارد و بودجه اختصاصی برای این طرح درنظر گرفته شده است. بر این اساس دانشجو در کنار استاد کار می‌کند و اگر ایده فناورانه داشته باشد، دانشگاه به او حقوق می‌دهد تا ضمن پیش بردن ایده خویش، آموزش و مهارت لازم را کسب کند و در ضمن درآمدی هم داشته باشد تا در نهایت بتواند ایده خود را به شرکت دانش بنیان تبدیل کند.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه تبریز دکتر صفر نصراله‌زاده نشست خبری خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ عملکرد دانشگاه


( ۲ )

نظر شما :