رئیس دانشگاه تبریز در آئین گرامیداشت شهدای ۲۷ دی:

شهدای دانشجو به ارزش و جایگاه دانشگاه ایمان داشتند

۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۸۸۸۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۴۷۱

 

آئین گرامیداشت شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، رئیس، اعضای هیأت رئیسه، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تبریز، مدیران و مسئولان استانی و جمعی از خانواده‌های معظم شهدای ۲۷دی، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

  شهدای ۲۷دی، خود را بدهکار نظام اسلامی می‌دانستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این آئین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای ۲۷دی دانشگاه، اظهار کرد: این شهدا در شرایطی بسیار خاص کار می‌کردند. تهدیدات منافقین کوردل از یک طرف و کمبود امکانات از سوی دیگر باعث شده بود این دانشجویان در شرایط دشواری کار کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشکده‌ی فنی به هیچ عنوان احساس طلبکارانه نداشتند و خود را بدهکار نظام اسلامی‌ ‌می‌دانستند و صبح‌ تا عصر درس می‌خواندند و از شب تا صبح کار می‌کردند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه تعدادی از این دانشجویان در رشته‌ی غیر مرتبط با مهندسی درس می‌خواندند، افزود: عشق، علاقه و روحیه‌ی جهادی این شهدا باعث شد تا در مدت بسیار کوتاه تخصص مربوط به ساخت سلاح را یاد گرفته و پا به پای دانشجویان فنی در ساخت سلاح جنگی و کمک به رزمندگان اسلام پیش بروند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: این دانشجویان به معنی واقعی کلمه ارزش و جایگاه دانشگاه را می‌دانستند و باور داشتند که دانشگاه باید مبدأ تحولات باشد و بتواند مشکلات کشور را رفع کند.

دکتر نصراله‌زاده با بیان اینکه شهدای ۲۷دی با کمترین امکانات کارهای بسیار بزرگی را انجام دادند، یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی که کشور به‌واسطه‌ی تحریم‌های دشمنان به لحاظ امکانات در شرایط خوبی قرار نداشت، این دانشجویان اراده و روی پای خود ایستادن را به منصه‌ی ظهور رسانده و در یک فضای کاملا معنوی که همراه با دعا و توسل به ائمه‌ی اطهار(ع) بود، به رزمندگان اسلام کمک کردند.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه یادآور شد: در نهایت این شهدا به واسطه‌ی شیطنت منافقین کوردل و بمباران محل فعالیت شان به درجه‌ی رفیع شهادت رسیدند که دو نفر از این شهدا کارمند و ۲۰تن نیز دانشجو بودند و هفت نفر نیز به درجه‌ی جانبازی نائل آمدند و اکنون به وجود این عزیزان افتخار می‌کنیم.

جهاددانشگاهی بیش از ۱۰۳ شهید تقدیم انقلاب کرده است

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اثرگذاری‌های تاریخی شهر تبریز در برهه‌های مختلف، اظهار کرد: تاریخ تبریز همواره آمیخته با ظلم‌ستیزی و استعمارستیزی بوده و از ۱۵۰ سال پیش سرداران دلاور و در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان اسلام افتخارآفرینی بسیاری به ارمغان آورده اند که شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز نمونه‌ای از آن است.

دکتر حسن مسلمی نائینی ادامه داد: هیچکدام از دانشگاه‌های ما دارای این ویژگی نبودند که کارگاهی جهت تولید تسلیحات جنگی راه‌اندازی و موجب عصبانیت دشمن  شده و به طور مستقیم مورد هدف حمله دشمن قرار گیرد. این شهدا کار بزرگی کردند که باید راه و روش آن‌ها را محور حرکت خود قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی از دوران دفاع مقدس تاکنون بیش از ۱۰۳ شهید تقدیم انقلاب کرده است و راه و روش این شهدا به‌عنوان سرلوحه پیش‌روی ما قرار دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس تاکنون، خاطرنشان کرد: این نهاد از ابتدای تأسیس با جنگ، رشد کرد و در حوزه‌های مختلف مهندسی، رزمی، اعزام کادر پزشکی، نیروهای داوطلب و... فعالیت‌های موثری انجام داد و همچنین در حوزه‌ی علوم انسانی و جنگ روانی نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده که در این رابطه یکی از همکاران ما به شهادت رسید.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: جهاددانشگاهی از طریق بحث‌های مخابراتی نیز تلاش می‌کرد به رموز دشمن دسترسی یافته و به رزمندگان کمک کند؛ همچنین در حوزه‌ی کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از ارتباط با خانواده شهدا گرفته تا تکریم جانبازان و مجروحین و پیگیری مشکلات آنان، فعالیت‌های موثری انجام داده است.

وی همچنین افزود: یکی از موارد موثر در جنگ‌ها، پدافند غیرعامل است که جهاددانشگاهی در این حوزه نیز تا حدودی فعالیت‌هایی انجام داده است و با طراحی بالن‌های هیدروژنی موانعی در مسیر حملات دشمن ایجاد کرد که اقدامی بسیار موفقیت آمیز بود.

مسلمی نائینی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی نیز کارهای ماندگاری انجام داده است، گفت: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان منشاء خدمات بسیاری برای جامعه در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری بود و این مجموعه در ذخیره‌ی خون بندناف و استفاده از آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت پیمودن راه شهدا برای حرکت در مسیر موفقیت و انجام کارهای بزرگ، متذکر شد: این شهدا به ما یاد دادند که در چه مسیری حرکت کنیم، اگر آن زمان با فعالیت‌های خود حصارهای دشمن را شکسته و در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح بعثی ایستادند، پس امروز نیز می‌توانیم در حوزه‌ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در مسیر شهدا گام برداشته و موفق شویم.

روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری، میراث ماندگار شهدا

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: شهدا از زندگی خود گذشتند تا ما با عزت زندگی کنیم و مسیری را نشان دادند که راه عزت و بزرگی است. همچنین شهدا در زمانی‌که مرگ به حاشیه رانده شده و هر گونه نشانه‌ی مرگ در زندگی پس زده می‌شد و هر نوع عاقبت‌اندیشی به‌مثابه بیماری تلقی می‌شد، خودآگاهانه مسیری را برگزیدند که برای ما گشایش داشته باشد.

دکتر عبدالحسین کلانتری ادامه داد: شهدای ما با رهبری امام‌خمینی(ره) فلسفه‌ی تاریخ بشریت را که مبتنی بر نفسانیت بود، دگرگون کردند و امروز شاهد تأثیرات عمیق انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان هستیم.

وی افزود: شهدای دانشجو استقلال دانشگاه را به ارمغان آورده و منجر شدند که دانشگاه‌های ما خدمات بزرگی به انقلاب، مردم و کشور ارائه دهند که نمونه‌ای از این خدمات در طول دوران دفاع مقدس، شکل‌دهی به نهادهای انقلابی، خدمات پس‌از جنگ و فعالیت‌های جهادی در طول دوران انقلاب تا کنون نمایان شده‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری، میراث ماندگار شهدا در میان ما است. به‌طوری‌که در نگاه مکتب اسلام، همه‌ی ما مسئول هستیم اما کسانی که در مسند هستند، مسئولیت بیشتری دارند و ما با تأسی از این روحیه باید تا می‌توانیم در عرصه‌ی علم و فناوری نقش‌آفرینی کنیم و بیش‌از هر زمان دیگری دینی روحیه نیاز داریم.

وی همچنین یادآور شد: در روزگاری که فردگرایی و لذت‌گرایی تکثیر و منتشر می‌شود، استفاده از ظرفیت، سلوک، روحیه‌ی فداکاری و ایثار شهدا می‌تواند اتفاقات بزرگی رقم بزند. پیشرفت کشور در گرو پیشرفت علم و فناوری است که این امر به معنی انجام کار ساده‌ نیست بلکه باید مبتنی بر روحیه‌ی ایثار و فداکاری باشد و ما می‌توانیم از یادگاران دوران جنگ که در میان ما هستند، نهایت استفاده را در بسط و گسترش این روحیه انجام دهیم.

اجرای تئاتر، بازدید از موزه شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز و مداحی از دیگر برنامه های این آئین بود.

 

 


( ۸ )

نظر شما :