رئیس دانشگاه تبریز در دیدار با معاون وزیر علوم و رئیس سازمان جهاددانشگاهی:

باید به‌صورت عملی نشان دهیم که خدمتگزار مردم هستیم

۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۱ کد : ۱۸۸۷۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۵۵

 

رئیس دانشگاه تبریز در دیدار با دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و دکتر مسلمی نائینی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی مطرح کرد: ما باید با سرلوحه قراردادن شهدا، به‌صورت عملی به مردم نشان دهیم که خدمتگزار آن‌ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز، با تأکید بر ضرورت الگو قراردادن این شهدا، اظهار کرد: همه‌ی ما مدیون شهدا هستیم و باید مرام و منش شهدا را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهیم و رهروان خوبی برای آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به جایگاه والای شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز، تاکید کرد: از معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهیم در بودجه‌ی سال آینده ردیفی برای ایجاد زیارتگاه برای این شهدای عزیز، اختصاص داده شود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در دانشگاه‌ها گفت: هرکاری که در این حوادث انجام دادیم، جزو وظایف و مسئولیت‌های ما بود و کار اصلی ما از این به بعد شروع می‌شود. ما باید به‌صورت عملی به مردم نشان دهیم که خدمتگزار آن‌ها هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به لحاظ فیزیکی این تجمعات را جمع آوری کرده و اوضاع را سر و سامان دادیم اما به لحاظ فکری باید کارهای زیادی انجام دهیم و در همین راستا چندین جلسه با حضور اساتید روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق و... برگزار کرده و به فکر پیدا کردن راه درمان مشکلات هستیم.

دکتر نصراله زاده در خاتمه با اشاره به ضرورت چابک‌ سازی معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشکده‌ها اظهار کرد: باید با ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشکده‌ها بستری برای نقش آفرینی بیشتر این معاونت در دانشکده‌ها ایجاد شود.

جهاد دانشگاهی حلقه‌ی واسط بین دانشگاه، جامعه و صنعت

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: خوشبختانه ارتباط خوبی بین دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی وجود دارد و ما باید از این ارتباط خوب و سازنده، نهایت استفاده را ببریم. جهاد دانشگاهی می‌تواند حلقه‌ی واسط بین دانشگاه، جامعه و صنعت باشد.

دکتر حسن مسلمی نائینی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز، ادامه داد: مسئولیت ما در قبال این شهدا بسیار سنگین است و نباید صرفا به برگزاری یک مراسم در طول سال بسنده کنیم. اگر این شهدا را به‌عنوان الگوی جوانان و دانشجویان مطرح و معرفی می‌کردیم، قطعا مشکلات فرهنگی امروز به وجود نمی‌آمد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این شهدا ظرفیت‌های بسیار بزرگی هستند که ما می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌، کارهای اساسی فرهنگی و رسانه‌ای انجام دهیم و در همین راستا ما در حال تهیه‌ی کتاب برای معرفی ۱۰۳شهید جهاد دانشگاهی در سطح کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در خاتمه ضمن قدردانی از حمایت‌های ریاست و اعضای هیأت رئیسه‌ی دانشگاه تبریز از جهاد دانشگاهی استان، گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ظرفیت‌های زیادی دارد و بازسازی و در نظر گرفتن محلی مناسب برای این سازمان جزو ضروریات است و ما از ریاست محترم دانشگاه تبریز می‌خواهیم همکاری لازم را با جهاد دانشگاهی در خصوص در نظر گرفتن محلی مناسب برای این سازمان انجام دهند.

عملکرد درخشان مدیریت دانشگاه تبریز در حوادث اخیر/ برگزاری تریبون آزاد دانشجویی نشان دهنده‌ی وجود فضای گفت‌وگو در جمهوری اسلامی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: عملکرد درخشان مدیریت دانشگاه تبریز در حوادث اخیر در تمامی محافل و مجالس در تمامی سطوح حتی در شورای عالی امنیت ملی زبانزد بوده و ما از ریاست، اعضای هیأت رئیسه، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تبریز سپاسگزار هستیم.

دکتر عبدالحسین کلانتری ادامه داد: اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه تبریز در حوادث اخیر، می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد. دانشگاه تبریز به‌دلیل وجود برخی مسائل از جمله قومیت گراها، حوادث منطقه، مشکلات اقتصادی و... می‌توانست آبستن حوادث تلخی باشد که درایت و مدیریت خالصانه دکتر نصراله زاده که ترکیبی از نصیحت و برخورد قانونمندانه بود، موجب آرام شدن فضای دانشگاه شد.

وی با اشاره به برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: مسئولین دانشگاه تبریز به‎‌عنوان اولین دانشگاه در حوادث اخیر جرأت به خرج داده و تریبون‌های آزاد دانشجویی را برگزار کردند و نشان دادند که بستر و فضای گفت‌وگو در جمهوری اسلامی ایران حتی برای مخالفان نیز وجود دارد و نه تنها مرعوب فضای سخت و سنگین تبلیغاتی دشمنان نظام نشدند، بلکه با این فرض که دانشجویان مانند فرزندان ما هستند، با توکل بر خداوند و تمسک به شیوه و راه امامین انقلاب، دانشگاه تبریز را از شرایط سخت و خطرناک خارج کردند.

رفتار بی‌سابقه‌ی دانشجویان در حوادث اخیر، نتیجه‌ی رها کردن عرصه‌ی فرهنگ است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص درس‌ها و عبرت‌های حوادث اخیر نیز گفت: علاوه بر شناخت شیوه‌های جدید دشمنیِ دشمنان انقلاب اسلامی، مهم‌ترین درسی که ما باید از حوادث اخیر بگیریم این است که باید به کم‌کاری‌های خودمان پی ببریم و اینکه ما در طول سال‌های اخیر چه ضعف‌هایی داشتیم که نتیجه‌ و خروجی این ضعف‌ها منجر به شکل‌گیری این حوادث شد. حرف‌ها و رفتارهای بی‌سابقه‌ای که در این ایام از سوی دانشجویان در کف دانشگاه‌ها انجام شد، نتیجه‌ی رها کردن عرصه‌ی فرهنگ در طول سال‌های اخیر است.

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت ۲۲دانشجوی کارگاه دانشکده‌ی فنی دانشگاه تبریز، این شهدا را بهترین الگوی فرهنگی و علمی برای دانشجویان عصر حاضر عنوان کرد و افزود: ما نباید اجازه دهیم که شهدا با دارابودن ظرفیت‌های بالا، مهجور بمانند.

دکتر کلانتری با اشاره به زنده ماندن روحیه‌ی مطالبه‌گری و نقش آفرینی در بین دانشجویان در حوادث اخیر گفت: باید قبول کنیم که اگر در شرایط عادی کار فرهنگی انجام ندهیم، مجبور هستیم در شرایط بحرانی چندین برابر شرایط عادی هزینه کنیم تا بلکه به وضعیت عادی برگردیم. در حالیکه اگر ما بجای بهانه کردن کمبود امکانات و دست رد به سینه‌ی دانشجویان، آن‌ها را متولی اصلی کارهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قرار دهیم، مطمئن باشید با هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به سایر برنامه‌ها، نتایج بسیار خوبی کسب خواهیم کرد.

دانشجویان باید متولی اصلی کارهای فرهنگی باشند

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز گفت: تمامی کارها و برنامه‌های ما باید جهت گیری فرهنگی داشته باشد. ما مخالف تصدی گری در کارهای فرهنگی هستیم و معتقدیم باید کارهای فرهنگی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد انوری ادامه داد: متأسفانه برخلاف علوم پایه و فنی  و مهندسی که تحقیقات و آزمایش‌های متعددی برای رسیدن به نتایج علمی انجام می‌شود، در علوم انسانی و موضوعات فرهنگی هیچ نرم افزاری وجود ندارد و هرکس از ظن خود در حال انجام کار فرهنگی است. در حالیکه اگر ما به یک نرم افزار فرهنگی دست یابیم، می‌توانیم از روی این نرم افزار کارهای فرهنگی را نیز پیش ببریم.

ضرورت ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشکده‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز با تأکید بر ضرورت ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشکده‌ها اظهار کرد: ما باید به لحاظ ساختاری و اداری باید از شکل ابتدایی خارج شویم و در این راستا ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشکده‌ها مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده ادامه داد: همانطور که در حوادث اخیر شاهد بودیم، تمامی معاونین، مدیران، اساتید و کارکنان پای کار بودند تا دانشگاه را از شرایط بحرانی خارج کنند اما ما باید سعی کنیم در شرایط عادی نیز این وحدت و همکاری را حفظ کنیم.

براساس این گزارش، دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و دکتر مسلمی نائینی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در سفری یک روزه به تبریز ضمن حضور و سخنرانی در مراسم گرامیداشت شهدای ۲۷دی دانشگاه تبریز، جلساتی را نیز با دانشجویان برگزار خواهند کرد.

 


( ۲ )

نظر شما :