دکتر نصراله زاده در اجتماع دانشگاهیان تبریز به مناسبت روز دانشجو:

اساتید، دانشجویان و یاوران علمی هویت‌های دانشگاه هستند

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۸۵۸۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۸۹۳

 

 

اجتماع دانشگاهیان تبریز با حضور مسئولین استانی، ریاست، اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

دانشجویان سرمایه‌های عظیم کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای روز 16 آذر و تمامی شهدای دانشگاه تبریز و تبریک فرارسیدن روز دانشجو، اظهار کرد: ما مطالبات بحق، درست و راهگشای دانشجویان عزیز را به دیده‌ی منت می‌پذیریم و از انتقادات و اعتراضات نیز استقبال می‌کنیم چرا که انتقاد و اعتراض صحیح موجب رشد و شکوفایی، اما اغتشاش موجب ویرانی و تخریب می‌شود.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و اعضای هیأت علمی در کشور بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: قبل‌از انقلاب کم‌تر از ۸ هزار دانشجو و ۶۵۰ هیات علمی در آذربایجان شرقی مشغول بودند اما اکنون بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو و ۸ هزار هیات علمی در استان وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که دانشجویان سرمایه‌های عظیمی برای کشور هستند، گفت: هیچ تحولی بدون حضور عناصر دانشگاهی میسر نیست و هر کجا پای استاد و دانشجو در میان است مطمئناً پویایی و رشد را به‌همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم خود را پاسخگوی هر مسئولیتی که برعهده گرفته‌، می‌داند و ما حاضر هستیم تمامی شاخص‌هایی را که از دولت قبل تحویل گرفتیم تشریح کرده و بگوییم که چه کارهایی انجام داده و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و راهبردی ما چیست؟

خرّم با اشاره به وضعیت بحرانی کشور در ایام شیوع کرونا گفت: ما متاسفانه شاهد روزهایی بودیم که روزانه 700 نفر از هم میهنان عزیزمان جان خود را ازدست می‌دادند اما دولت سیزدهم در 100 روز نخست آغاز به کار خود، 100 میلیون دز واکسن تزریق کرد و وضعیت کرونایی کشور متوحل شد. درحالیکه عده‌ای قبلا معتقد بودند بخاطر تحریم‌ها و اف ای تی اف نمی‌توانند واکسن و سرم خریداری کنند.

وی با بیان اینکه کارآمدی، پاکدستی و خدمت بی‌منت شعارهای اصلی دولت سیزدهم هستند، گفت: دولت خود را در همه‌ی موضوعات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و معیشت مردم مسئول می‌داند و ما این مسئولیت را امانت مردم می‌دانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، تاکید کرد: هر مسئولی که از سوی دانشجویان دعوت ‌می‌شود، باید در دانشگاه حاضر شده و پاسخگوی سوالات و مطالبات دانشجویان باشد و هیچ مسئولی بهانه‌ای برای عدم حضور در دانشگاه‌ها ندارد و اگر مسئولی از این کار خودداری کند، مطمئن باشید عزل خواهد شد.

خرّم با اشاره به این‌که امامین انقلاب همواره نگاه نخبه‌پروری، پیشرفت، تولید علم و تربیت نیروی متعهد و متخصص را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند، افزود: دشمنان نگاهی کاملاً برعکس داشته و معتقد هستند باید برای غرب نقطه پروری کرده و کشور ما حالت مصرف کنندگی داشته باشد. آرمان انقلاب اسلامی به‌هیچ‌وجه در مسیر تولید و ارائه‌ی مدرک برای افراد بدون تخصص و کم‌سواد را ندارد چراکه این کار را سمّی مهلک برای انقلاب می‌داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتصابات انجام‌شده در این دولت و مجموعه‌ی مدیریتی استان گفت: با افتخار می‌گوییم که برای اولین‌بار دو مدیرکل زیر ۳۵ سال را منصوب کرده‌ایم و برخی از مدیران گذشته‌ای که عملکرد خوب و مطلوبی در حوزه‌ی تخصصی خود دارند، ابقاء شده‌ و همچنان هم راستا با سیاست‌های دولت انجام‌وظیفه می‌کنند. متاسفانه یکی از مشکلات ما تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب است و درحال‌حاضر مجموعه‌ای شکل‌گرفته که این موضوع را در دانشگاه‌ها رصد می‌کند و اگر جوانان متعهد انقلابی متخصص تربیت شود ما آماده‌ایم از این جوانان در مسئولیت‌ها استفاده کنیم.

خرّم با انتقاد از عملکرد برخی از کشورهای همسایه تاکید کرد: همه‌ی تلاش دولت برای افزایش و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با کشورهای همسایه است ولی دشمنان کنار کشور همسایه‌ی ما نشسته و حرف‌های غیر عاقلانه می‌زند درحالیکه ما مردمان همسایه‌ی خود را دوست داریم چراکه تاریخ، زبان و مشترکات دینی زیادی داریم اگرچه مسئول این کشور فرد نادانی است.

وی با بیان اینکه دشمن همیشه از دانشگاه ضربه خورده و از دانشجویان می‌ترسد، اظهار کرد: شهدایی مانند شهید شهریاری و ۱۰ ها شهید دیگر مرزهای علمی را تغییر دادند و ما نیز معتقدیم دانشگاه محل تحصیل علم و بینش سیاسی است اما سیاست زدگی و سیاسی کاری سمّی مهلک برای دانشجو محسوب می‌شود.

خرّم همچنین خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان عزیز مواظب باشید دانشگاه محل ادبیات تولید شده از سوی اتاق فکر دشمنان انقلاب نباشد که نتیجه‌ای جز خشم و نفرت ندارد. من واقعا از اینکه عده‌ای در دانشگاه حاضر به گفت‌وگو نشدند، تعجب کردم درحالیکه ما هرگز از گفت‌وگو با دانشجویان شانه خالی نمی‌کنیم.

این مقام ارشد دولتی در استان با اشاره به حوادث اخیر کشور افزود: پدران اصلی شعار «زن، زندگی، آزادی»رجوی، پادشاه عربستان، اوجالان و ... هستند اما در کشور ما زن یعنی کرامت، ارزش و اصالت زنانه و ما زن را نه فقط به‌عنوان یک جنس خاص، بلکه نماد هویت انسانی و تاثیرگذاری در امور جامعه می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما بعد از صحبت با دانشجویانی که بازداشت شده بودند، مشاهده کردیم که بسیاری از این عزیزان اسیر فضای مجازی منحوس شدند. این دانشجویان فرزندان ما هستند و نباید طرد شوند اما لیدرهایی که به‌دنبال درگیر کردن و ناامنی در کشور و کشته سازی هستند، بدانند که هیچ تعاملی با این افراد نخواهیم داشت و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

خرّم با اشاره به شهادت شهدای امنیت در حوادث اخیر نیز گفت: یک روز مماشات کردیم و اغتشاش‌گران بانک‌ها، خودروهای عمومی و حتی خودروهای مردم عادی را آتش زدند و شهید اوجاقی را که هیچ سلاحی در دست نداشت، با قصاوت قلب به شهادت رساندند.

استاندار آذربایجان شرقی در خاتمه تاکید کرد: دشمنان هدف ایجاد جنگ داخلی و تجزیه‌ی کشور را دارند ولی ما هرگز اجازه نمی‌دهیم کشوری که ۳۰۰ هزار شهید جان خود را فدای آن کردند، دوباره در مقابل آمریکا زانو بزند و دانشجویانی که در دورافتاده ترین روستاها به مردم خدمت می‌کنند، اگر نیاز شد در مقابل هنجار شکنان نیز خواهند ایستاد.

اساتید، دانشجویان و یاوران علمی هویت‌های دانشگاه هستند

رئیس دانشگاه تبریز نیز بیان اینکه اساتید، دانشجویان و یاوران علمی هویت‌های دانشگاه هستند، گفت: روز دانشجو یادآور استکباز ستیزی دانشجویانی است که در راه مبارزه با رژیم طاغوت و نظام سلطه به سهادت رسیدند.

دکتر صفر نصراله زاده ادامه داد: ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی همیشه شاهد بودیم که جنبش‌های دانشجویی در مقابل استکبار ایستاده و شهدای این دانشگاه نیز در مسیر مبارزه با سلطه به شهادت رسیدند و زمینه‌ی حرکت‌های دیگری در کشور و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کردند.

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: تاریخ جنبش دانشجویی همیشه در راه مبارزه با سلطه و پیگیری مطالبات مردم پیشگام بود و جز این هدف دیگری ندارد و ما همیشه به این جوانان افتخار می‌کنیم.

دکتر نصراله‌زاده در خاتمه تاگید کرد: دانشگاه تبریز از هیچ کوششی برای رشد و ارتقاء دانشجویان دریغ نخواهد کرد و دانشجویان ما در جریانات اخیر فه بالا و درک و شعور خود را نشان دادند و به خوبی ثابت کردند که دانشگاه مرکز علم، پژوهش و گفت‌وگو است.

گفتنی است؛ نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، دبیر شورای صنفی دانشجویان و هیأت شهدای گمنام دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این مراسم نظرات خود را در خصوص موضوعاتی چون «ضرورت حضور و پاسخگویی مسئولین در دانشگاه‌ها»، «انتقاد از عدم استفاده از جوانان متعهد و متخصص در مسئولیت‌های مختلف»، «انتقاد از عدم تحقق وعده‌های مسئولین»، «فراموشی جوانان و دانشجویان از سوی مسئولین بعد از اتمام انتخابات»، «انتقاد از نحوه‌ی برخورد و رفتار دانشجویان معترض و فرارکردن آن‌ها از گفت‌وگو»، «تاکید بر ضرورت رسیدگی و توجه ویژه‌ی دولت و مجلس به وضعیت معیشتی مردم» و... ، بیان کردند.


( ۴ )

نظر شما :