آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم/دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۸۱۱۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۳۱

 

دانشگاه تبریز بعنوان دومین دانشگاه ایران و بزرگترین دانشگاه شمالغرب کشور همواره در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منطقه و کشور نقش بسزائی داشته و جنبش دانشجوئی دانشگاه تبریز بعنوان سیاسی ترین دانشگاه ایران در مبارزات علیه حکومت شاهنشاهی نقش غیر قابل انکاری ایفاء نموده است.

تظاهرات 29 بهمن 1356 و 18 اردیبهشت 1357 عنوان نماد این حرکتها می­ باشد که شهادت 4 نفر از دانشجویان این دانشگاه ومصدومیت تعداد کثیری در این رویدادها در شکل گیری و تداوم قیام مردم تاثیر گذار بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی دانشگاهیان دانشگاه تبریز اعم از دانشجو، کارمند، هیئت علمی، پزشک و پرستار ضمن گذراندن دوره های آموزش فنون نظامی در قالب گروههای متعدد عازم جبهه ها شدند. چنانچه اولین اکیپ کامل پزشکی و جراحی بطور داوطلب در آبانماه 59 روانه جبهه گردید و تا پایان سال 1365 تعداد 200 اکیپ 20 نفره پزشکی و پرستاری به مناطق جنگی اعزام شده وانجام امور پزشکی لشکر ظفر آفرین عاشورا بهمراه اداره بیمارستان اسلام آباد غرب توسط کادر اعزامی از دانشگاه تبریز صورت می­گرفت که در این مدت حدود 10000 نفر را تحت درمان قرار دادند.

در سالهای 63 و 65 چند دوره آموزش فنون نظامی درمحوطه دانشگاه برگزار و عده کثیری از کارکنان و اساتید بصورت داوطلبانه عازم جبهه شدند.

در سال 1364 یک گروه 17 نفره از اساتید و مسئولین دانشگاه از مناطق جنگی دیدن نموده و بعد از آن همکاری تخصصی بین دانشگاه و قرارگاه مهندسی رزمی و صنایع نظامی ارتش آغاز شد که دشمن بعثی مجبور به بمباران کارگاه دانشکده فنی در دیماه 1365 و شهادت 22 نفر از دانشجویان و کارکنان شد.

علاوه بر رشادت، شهادت و ایثارگری عده کثیری ازسرداران، فرماندهان و رزمندگان فارغ التحصیل دانشگاه تبریز از جمله شهید باکری، شهید پور شریفی، آل اسحاق و....، حدود 150 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارکنان دانشگاه تبریز در طول جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.


نظر شما :