مرکز "آزفا" دانشگاه تبریز از رسالت آموزشی تا ماموریت پژوهشی فرهنگی

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۶۷۳۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۷۸۸

 

با توجّه به موقعیت استراتژیک آذربایجان و اهمیت تاریخی این دیار بلندآوازه، شهر تبریز از دیرباز به مثابه پل ارتباطی ایران و کشورهای قدرتمند جهان بوده است. به عبارتی می توان گفت تبریز تنها یک شهر در داخل مرزهای ایران نیست؛ بلکه عضوی تأثیرگذار و مهم در مسیر جاده ابریشم و به عنوان دروازه آسیا به کشورهای اروپایی محسوب می گردد.

نقش تأثیرگذار دانشگاه تبریز در میان کشورهای منطقه به ویژه حوزه قفقاز و آسیای میانه و منطقه ماورای قفقاز، بر کسی پوشیده نیست. از سویی عضویت دانشگاه تبریز در اتحادیه های مهم بین المللی، وجود استادان و پژوهشگران مبرّز و برجسته، همچنین جایگاه مهم دانشگاه تبریز در رتبه بندی های وزارت علوم، پیشینه و جایگاه تاریخی آن را در شرایط مهم و حسّاس کنونی، دو چندان کرده و بر اهمیت آن افزوده است. بنابراین ظرفیت های لازم جهت ایجاد و گسترش روابط علمی این دانشگاه در گستره بین الملل بیش از پیش وجود دارد.

بر اساس این الزامات علمی و آموزشی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز به عنوان تنها مرکز دارای مجوز در منطقه شمالغرب کشور، از مهرماه سال ۱۳۹۸فعالیت خود را در زمینه آموزش فارسی به دانشجویان غیرایرانی آغاز کرده است.

استقبال دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تبریز و برخی دیگر از مراکز علمی و دانشگاهی از کلاس های این مرکز در دانشگاه تبریز بهانه ای شد تا گزارشی از اقدامات و عملکرد و الزامات راه اندازی این مرکز را از زبان مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز و مسئول مرکزآموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز با نام اختصاری "آزفا" با هم می خوانیم:

 

دانشگاه تبریز، یکی از بزرگترین مراکز علمی کشور

دکتر سعید شجاعی، مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز با اشاره به ضرورت راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز گفت: با توجه به قدمت و جایگاه مهم دانشگاه تبریز به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علمی کشور همچنین جایگاه علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز در آموزش زبان فارسی و تحقیقات اصیل آن نهاد علمی، راه اندازی «مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» این دانشگاه به منظور آموزش متقاضیان فراگیری زبان فارسی به ویژه با گستره مناطق آسیای صغیر، قفقاز و کشورهای عرب زبان منطقه، امری ضروری است.

 

هدفمند بودن راه اندازی مرکز آزفا در دانشگاه تبریز

وی با تاکید بر هدفمند بودن راه اندازی مرکز آزفا در دانشگاه تبریز، ایجاد استانداردهای علمی و دانشگاهی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، آموزش حضوری و مجازی علاقه‌مندان به فراگیری زبان فارسی، فراهم ساختن زمینه فراگیری زبان فارسی از طریق فناوری های نوین و سیستم های رایانه ای، ایجاد برند و جایگاه علمی در موضوع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، پرورش و تعلیم استادان آموزش زبان فارسی، مدیریت آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در مراکز داخل و خارج از کشور، قرار گرفتن در سطح اول مراکز آموزش زبان فارسی در کشور و نیز برگزاری آزمون‌های تعیین سطح آموزش زبان فارسی در شکل سراسری را از جمله اهداف راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه تبریز برشمرد.

 

ایجاد نظام اداری و پشتیبانی منسجم در تنها مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز ارتقاء سطح موجود در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و ایجاد نظام اداری و پشتیبانی منسجم برای پاسخگویی به حجم درخواست‌های ارائه شده را دو وظیفه مهم مرکز آزفا در دانشگاه تبریز دانست و گفت: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز به عنوان تنها مرکز دارای مجوز از وزارت عتف در دانشگاه های شمالغرب کشور (طی نامه شماره ۷۶۷۲۹به تاریخ ۲۳/۹/۱۳۹۹) از تاریخ صدور مجوز توسط اداره کل امور دانشجویان وزارت متبوع، رسمیت یافته و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آن از نظر دوره‌های تحصیلی با مجوز اداره کل امور دانشجویان داخل ادامه دارد. بر همین اساس این مرکز در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰با حضور جمعی از مدیران وقت وزارت عتف و مسئولان استانی در طبقه همکف ساختمان خوارزمی دانشگاه تبریز به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

مرکز آزفا دانشگاه تبریز فعّال ترین مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی

دکتر سعید شجاعی افزود: این مرکز در حال حاضر بر اساس شواهد و قرائن و مستندات عملکردی و بر مبنای برنامه ریزی­های صورت گرفته، یکی از فعّال ترین مراکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی در میان دانشگاه های کشور بوده و با وجود برداشتن نخستین گام ها در این حوزه، با استقبال شایان توجّه غیرفارسی زبانان و مراکز دانشگاهی مواجه شده است به طوری که در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی خود را به این مرکز واسپاری نموده اند و اینک در مرحله عقد تفاهم نامه با تعدادی دیگر از مراکز علمی و دانشگاهی هستیم.

 

راه اندازی سامانه آموزش مجازی متقاضیان فراگیری زبان فارسی ویژه دانشجویان غیرایرانی

در ادامه دکتر محمد طاهری خسروشاهی مسئول مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز به بیان گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت.

وی گفت: از بدو شروع به کار مرکز از مهر ۱۳۹۸تاکنون، ۱۷۰۰پرونده برای فارسی آموزان و دانشجویان غیرایرانی متقاضی آموزش زبان فارسی در این مرکز تشکیل شده است. ۱۴۰۰دانشجو دوره های مقدماتی و میانی را تمام کرده اند و ۳۰۰ فارسی آموز هم اکنون به دو شیوخ حضوری و مجازی در حال تحصیل هستند.

دکتر طاهری اظهار داشت: در پی شیوع بیماری کرونا و در راستای تقویت بسترهای آموزش مجازی، مرکز آزفای دانشگاه تبریز، به عنوان یکی از نخستین مراکز علمی کشور، از هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۹، اقدام به راه اندازی سامانه آموزش مجازی متقاضیان فراگیری زبان فارسی ویژه دانشجویان غیرایرانی نمود. هم اینک نیز کلیه مراحل ثبت ­نام، دریافت مدارک شناسایی، اخذ شهریه و برگزاری کلاس­ها و اخذ آزمون و اعطای گواهینامه­ های مربوطه در مرکز تبریز به دو صورت حضوری و مجازی انجام می­گیرد.

 

برگزاری دوره ­های آموزشی بر اساس استانداردهای علمی جهان

مسئول مرکز آزفای دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری دوره­ های آموزشی بر اساس استانداردهای علمی جهان در این مرکز گفت: با عنایت به موضوع استاندارد سازی آموزش زبان فارسی در دانشگاه های سراسر کشور، دوره­های آموزشی مرکز آزفا بر اساس مصوّبات شورای سیاستگذاری مرکز؛ متشکل از اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز و مطابق با موازین علمی زبان آموزی و نیز دوره­های آموزشی در قالب چهار مهارت: بیان شفاهی، نگارش، درک خوانداری و درک شنیداری برگزار می­ گردد.

دکتر طاهری خسروشاهی جذب هشت مدرس حق التدریس از میان دانش آموختگان دکتری زبان فارسی، تشکیل کمیته علمی تالیف کتاب، عضویت در اتحادیه بین المللی تفتاش، انعقاد تفاهمنامه همکاری با برخی از مراکز پژوهشی و تحقیاتی در حوزه آموزش زبان فارسی، تجهیز کلا­س­های آموزشی به ملزومات مدرن، ایجاد شناسه بانکی ویژه مرکز آزفا و راه اندازی کانال های ارتباطی در فضای مجازی، برگزاری بیش از سی نشست علمی و پژوهشی و حضور در همایش های مرتبط با آموزش زبان فارسی در سراسر کشور را از دیگر برنامه های مرکز آزفای دانشگاه تبریز در دو سال اخیر اعلام نمود.

 


( ۵ )

نظر شما :