با حضور رئیس سازمان سنجش بررسی شد؛

چالش‌های دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در آزمون‌های سراسری

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۵ کد : ۱۶۵۶۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۸۳

 

با حضور رئیس سازمان سنجش و جمعی از نمایندگان تام الاختیار دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در محل دانشگاه تبریز، چالش‌های استان در حوزه آزمون‌های سراسری بررسی شد.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در این جلسه با اشاره به عملکرد استان در حوزه قبولی در آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: میانگین درصد قبولی داوطلبان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ بین ۱۲.۵ الی ۱۵.۱ درصد (نسبت قبولی به داوطلب) بوده و جزو استان‌های رده دوم کشوری و هم تراز با استان‌های اصفهان و خراسان جنوبی قرار دارد.

وی با بیان این‌که ۲۰ درصد داوطلبان از طریق آزمون سراسری و ۸۰ درصد با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های کشور پذیرش می‌شوند، افزود: آذربایجان شرقی رتبه دوازدهم را در حوزه پذیرفته شدگان در رشته‌های باآزمون داشته و با تفاوت پنج درصدی با استان رتبه نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی هم‌چنین دارای رتبه شانزدهم در پذیرش مجموع با آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی بوده و با تفاوت ۱۷ درصدی از استان نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد.

وی در خصوص وضعیت قبولی داوطلبان استان در گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی کنکور ۱۴۰۰، اظهار کرد: استان وضعیت خوبی در گروه ریاضی فیزیک داشته و با ۳۵ درصد قبولی، دارای رتبه هفتم است. در رشته علوم تجربی نیز با ۱۰ درصد قبولی دارای رتبه ۱۱ است.

پورعباس ادامه داد: استان در حوزه داوطلبان گروه علوم انسانی با رتبه ۱۴، وضعیتی پایین تر از میانگین کشوری داشته و فاصله دو برابری با استان پیشتاز در این رشته دارد که این عملکرد نیازمند بازنگری است.

وی گفت: آذربایجان شرقی در گروه هنر، وضعیت بسیار بدی داشته و با ۳.۴ درصد قبولی، بیست و نهمین استان کشور در این حوزه است که نشان می‌دهد میزان عملکرد دانش آموزان حوزه هنر در استان چندان مطلوب نیست.

وی در خصوص داوطلبان گروه زبان ( انگلیسی، فرانسه و آلمان)، گفت: آذربایجان شرقی با رتبه ۱۷ درصد قبولین گروه زبان، پایین تر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی در تشریح وضعیت شهرهای استان طی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: در مجموعه رشته‌های پذیرش با آزمون و سوابق تحصیلی، شهرستان‌های اسکو، تبریز و میانه به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار داشته و سه شهرستان خداآفرین، هریس و هوراند نیز  در رده‌های آخر قرار دارند.

وی افزود: شهرستان‌‌های آذرشهر، اسکو و تبریز در حوزه پذیرش با آزمون در رده‌های نخست و چاراویماق در رده آخر قرار دارد. آمار نشان می‌دهد که فاصله بسیار زیاد چند برابری بین قبولین شهرستان آذرشهر با چاراویماق وجود دارد که بیان می‌کند، عدالت آموزشی بین این شهرها چندان رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: شهرستان‌های کلیبر، آذرشهر و تبریز بیشترین قبولین را در گروه ریاضی فیزیک و هریس، هوراند و چاراویماق کمترین درصد قبولی را دارند. شهرستان‌های بناب، اسکو و تبریز نیز در گروه علوم تجربی بیشترین درصد قبولی و شهرستان‌های خداآفرین، هوراند و چاراویماق کمترین قبولی را دارند و در گروه علوم انسانی، شهرستان‌های آذرشهر، تبریز و شبستر بیشترین درصد قبولی و شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و چاراویماق کمترین درصد قبولی را دارند.

وی ادامه داد: در حوزه گروه هنر و زبان، درصد قبولی داوطلبان بخش‌هایی از استان صفر است و جلفا، بستان آباد و میانه شهرستان‌های اول تا سوم گروه زبان بوده و تبریز در رتبه ششم قرار دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۰، شهرستان‌های میانه، اسکو و تبریز اول تا سوم و ملکان، هریس و هوراند با فاصله سه برابری در رده‌های آخر قرار دارند.

پورعباس با اشاره به فعالیت ۲۵ دانشگاه و موسسه آموزشی در مقطع کارشناسی و ارشد در سطح استان، گفت: وضعیت ظرفیت‌ها و میزان پذیرش دانشگاه‌های استان نشان می‌دهد که برخی از ظرفیت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

وی افزود: هفت دانشگاه در سطح استان در مقطع دکتری با ۸۸ رشته فعال هستند که از مجموع ۷۴۹۶ شرکت کننده استانی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۷۹ دانشجو توانستند در مقطع دکتری دانشگاه‌های استان پذیرش شوند.

پورعباس در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت هوشمندانه سازمان سنجش، گفت: سنجش از معدود سازمان‌هایی است که اگر یک عامل در یک نقطه از این نهاد خوب عمل نکند، آثارش گریبان کل سازمان را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که آزمون سراسری ۱۴۰۱ با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود، ادامه داد: سوالات کنکور ۱۴۰۱ بر مبنای کتاب بوده و پاسخ‌های سوالات نیز به شکل محتوایی درسی و نه کلیدی خواهد بود.


مصطفی صحرایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: تعداد داوطلبان آذربایجان شرقی در آزمون سراسری طی سه سال گذشته بین ۶۴ تا ۶۸ هزار نفر بوده که ۵۷ درصد آن زن و باقی مرد بوده‌اند.

وی با بیان این‌که سهم دانشگاه تبریز از مجموع داوطلبان آزمون سراسری استان طی این مدت حدود ۲۷ درصد بوده است، افزود: طی ۵۰ سال گذشته، یکی از مسائل اساسی و حیاتی در برگزاری آزمون سراسری، انتظار تامین امنیت آزمون بوده که قطعا تاکنون مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه دیده نشده که آزمونی با مشکل برگزار شود.

وی با اشاره به اهمیت تهیه مقدمات امنیت روحی و روانی شرکت کنندگان در آزمون‌های سراسری، گفت: استرس‌های زیادی از سوی خانواده‌ها به فرندان وارد می‌شود و انتظار دارند تا فرزندانشان از رشته‌های پزشکی قبول شوند که در صورت عدم قبولی و حتی قبولی معمولا تبعات منفی برای سال‌های آتی زندگی دارد.

صحرایی با تاکید بر این‌که استرس جوانان در محل آزمون بایستی به حداقل برسد، ادامه داد: تهیه امکانات فیزیکی نظیر نور، سرمایش، گرمایش و به خصوص محیط فیزیکی برای داوطلبان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: انتطار می‌رود تا محیط مناسب برای دانش آموزان در حوزه‌های برگزاری آزمون فراهم آید تا بتوانند کنکور را با فراغ بال و بدون استرس و فشار به خاتمه برسانند.

وی با اشاره به موضوع تغییر در گزینش داوطلبان در آزمون‌های سراسری، گفت: تغییر نیازها و خواسته‌های کشور نشان می‌دهد که نحوه گزینش و امتحان داوطلبان نیز بایستی تغییر یابد و قطعا لازم نیست که همه‌ی جوانان به سمت رشته‌های پزشکی بروند در حالی که جوانان بسیاری می‌توانند در سایر رشته‌ها برای جامعه مفید باشند.

وی با بیان این‌که سوالات آزمون سراسری کنکور، استرس داوطلبان را چندین برابر می‌کند، خاطرنشان کرد: همخوانی سوالات کنکور با‌ کتاب‌ها جای ابهام و سوال دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به بازار کلاس‌های خصوصی کنکور در کشور، گفت: داوطلبانی که در روستاهای دور، دسترسی به کلاس‌های خصوصی ندارند علنا از عدالت آموزشی محروم بوده و اکنون وجود کلاس‌های کنکور تبدیل به معضلی برای کشور شده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در شهرهای مختلف استان، افزود: سالانه آزمون‌های متعددی از جمله زبان، استخدام و کنکور در دانشگاه تبریز برگزار شده و این دانشگاه به عنوان مادر محل برگزاری‌ آزمون‌های مختلف به خصوص کنکور در استان محسوب می‌شود.


نظر شما :