حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم:

مهم‌ترین موضوع در دانشگاه‌‌ها پرورش نیروهای متخصص و متعهد است

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹ کد : ۱۶۵۴۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۵۱

 

نماینده ولی فقیه در استان، روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، در اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تبریز و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه اهمیت زیادی دارد و خدمات ارزنده‌ای نیز در انقلاب اسلامی انجام داده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم در خصوص شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب گفت: ایشان فرموده اند که دانشگاه باید دینی و اسلامی باشد و اسلامی بودن دانشگاه‌ها به معنای متدین کردن دانشجویان و متمایل کردن دانشگاه‌ها به سمت ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.
وی خاطرنشان کرد: از منظر رهبر انقلاب، دانشگاه، ترکیبی از شش عنصر مدیریت سیستم آموزشی، محتوای آموزشی، اساتید، فضای آموزشی و دانشجویان است و از منظر ایشان، مدیریت دانشگاه در درجه‌ی اول باید اسلامی باشد و اسلامی بودن و سالم بودن اولین ویژگی یک رئیس دانشگاه است.
دکتر آل هاشم یادآور شد: علت تاکید رهبر انقلاب بر دینی بودن و انقلابی بودن، این است که اگر در رأس یک مجموعه سستی باشد، این سستی در سایر لایه‌ها هم دیده خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دیدگاه رهبر انقلاب در خصوص سیستم آموزشی نیز گفت: اساتید نیز از نگاه ایشان جایگاه خاصی دارد؛ چرا که دانشگاه، عهده دار تعلیم و تربیت دانشجویان است و دانشجویان بیش از همه، با اساتید داد و ستد فکری دارند.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در دانشگاه‌‌ها پرورش نیروهای متخصص و متعهد است و استقلال فکری و عدم وابستگی به غرب نیز باید مد نظر باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه، بهشت دانش و حل مشکلات تلقی می‌شود، متذکر شد: در جهان امروز، دانشگاه نباید تنها برای آموزش و تولید علم باشد، بلکه باید در کنار آن، نسل سوم دانشگاه‌ها که ایجاد دانشگا‌ه‌های کارآفرین است،  محقق شود که فعلا چنین نیست.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین گفت: اساتید و مدیران باید آینده نگر باشند و دانشگاه‌ها نیز باید انعطاف پذیری خوبی نسبت به مسائل روز داشته باشد و چشم امید همه‌ی ما به دانشگاه‌ها است و دانشگاهی آرمانی است که با رکود و خمودگی فاصله داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خاتمه با بیان اینکه نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی یه ضلع تشکیل دهنده‌ی دانشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: نشاط سیاسی، به معنای سیاسی بازی نیست و دانشجو و دانشگاه باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد اما نباید محل جولان جریان سیاسی باشد.


( ۱ )

نظر شما :