مراسم بزرگداشت دانشجوی شهید محمد غلامی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۶۳۰۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۰۴


مراسم بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی با اجرای برنامه های مختلف در دانشگاه تبریز برگزار شد.
محفل شعر شهدا، مراسم بزرگداشت شهید غلامی، نمایشگاه خیریه خوشنویسی، رونمایی از یادمان  شهید و ... از جمله برنامه های بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی در دانشگاه تبریز بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، محفل شعر شهدا با محوریت بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و شاعران مطرح استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
حجت الاسلام دکتر علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز درابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان گفت: به منظور بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی که سالروز شهادت وی 18 اردیبهشت ماه است برنامه ویژه ای در این دانشگاه در حال برگزاری که از جمله این برنامه ها محفل شعر شهدا با حضور شاعران آذربایجان شرقی است.
دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین ضمن قدردانی از دست اندرکاران برپایی این مراسم گفت: دانشگاه تبریز پیشگام و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی داشته که نمونه بارز آن شهادت این دانشجوی دانشگاه تبریز در ابتدای انقلاب بوده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش شعرو ادبیات در زندگی مردم و به خصوص زنده نگه داشتن فرهنگ، تاریخ و تمدن هر کشور گفت: شعرو ادبیات نقش بی نظیری در انتقال میراث تمدنی دارد و به همین منظور شعرا و ادبا ازشعر برای انتقال بسیاری از مضامین اخلاقی، ارزشی و معنوی بهره می گیرند.  
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شعر به عنوان تسهیل کننده ارتباطات و عامل پیوند اجتماعی است، تصریح کرد: در کشورمان ظرفیت های زیادی در حوزه شعر و ادب وجود دارد که باید از این پتانسیل برای انتقال فرهنگ، تمدن، مفاهیم ارزشی و اخلاقی استفاده کرد.
به گفته وی با توجه به ظرفیت های که در حوزه شعر و ادب در کشور و به ویژه دانشگاه ها و دانشجویان دارند، وزارت علوم هم با حمایت و پشتیبانی از برپایی این گونه برنامه ها، در آینده نیز برنامه های در این خصوص با توجه به ظرفیت شعر و ادب اقوام مختلف در دانشگاه های دیگر برگزار خواهد شد.
یادآور می شود: در این آیین برخی شاعران کننده به قرائت شعر خود پرداختند و در خاتمه از چند شاعر با اهدای لوح سپاسی قدردانی شد.
نمایشگاه خیریه خوشنویسی، از دیگر برنامه های بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی در دانشگاه تبریز بود که در این نمایشگاه 50 اثر از محمد شاهرودی، مرتضی کوچه مشکی و احد مجربی با محوریت شهدا تا 21 اردیبهشت ماه در ساختمان شهید باکری دانشگاه تبریز(ساختمان امور دانشجویان) برای بازدید علاقمندان گشایش یافته است.
لازم به ذکر است؛ رونمایی از یادمان شهدای 18 اردیبهشت دانشگاه تبریز، از جمله برنامه های بزرگداشت دانشجوی شهید، محمد غلامی در این دانشگاه بود که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم برگزار شد.
همچنین مراسم گرامیداشت شهدای 18 اردیبهشت 1357 دانشگاه تبریز با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان دانشگاه، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان آذربایجانشرقی، خانواده شهید محمد غلامی از شهدای واقعه 18 اردیبهشت 1357، اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز در محل تالار شهید شفایی این دانشگاه برگزار شد.
همین گزارش حاکی است؛ شهید محمد غلامی در تاریخ هزار و سیصد و سی و شش در شهر تبریز به دنیا آمد. بعد از پشت سر گذاشتن تحصیلات راهنمایی و متوسطه در سال پنجاه و چهار در رشته علوم دانشگاه تبریز قبول‌شده و مشغول به تحصیل می‌شود. این دانشجوی شهید در 18 اردیبهشت ماه 1357 در تظاهرات دانشگاه تبریز که علیه رژیم خائن پهلوی ترتیب داده بودند در صف اول قرار گرفته و با تکبیرگویان الله‌اکبر و لااله‌الاالله توسط سروان جوادی معدوم به ضرب گلوله به شهادت می‌رسد ایشان اولین شهید دانشجوی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.


( ۳ )

نظر شما :