رئیس دانشگاه خبر داد: تاسیس قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش بنیان به مرکزیت دانشگاه تبریز

۰۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۵۹۶۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۷۲۷

 

رئیس دانشگاه تبریز گفت: قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش بنیان به مرکزیت دانشگاه تبریز به‌ عنوان دانشگاه مادر استان تشکیل شد و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال و تولیدات دانش بنیان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده ضمن تبریک سال جدید در خصوص شعار سال که «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سه سال اخیر شعار سال را در ارتباط با بحث تولید انتخاب می‌کنند که این مهم، نشان از اهمیت والای بحث تولید است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام‌های خود که مبتنی بر اصول علمی است، به این نکته اشاره می‌کنند که اگر چرخه‌ تولید، توزیع و مصرف دانش به درستی انجام شود، منجر به توسعه‌ اقتصادی و اشتغال بیشتر می‌شود.

 

اشتغال‌زایی آخرین حلقه‌ زنجیر تولید، توزیع و مصرف دانش

رئیس دانشگاه تبریز افزود: اشتغال‌زایی نیز که آخرین حلقه‌ این زنجیر است، با تولید، توزیع و مصرف دانش شکل می‌گیرد و سبب توسعه‌ اقتصادی می‌شود که در این زمینه همه باید دست به دست به هم دهند چراکه اشتغال دانش بنیان، اکوسیستم ویژه‌ی خود را دارد و باید به درستی عمل کند تا بحث اشتغال‌زایی بر مبنای دانش تحقق یابد.

دکتر نصراله زاده خاطرنشان کرد: تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، زنجیره‌های متفاوتی دارد که شبکه را کامل کرده و تک تک این زنجیره‌ها نیز وظایف مشخصی دارند؛ از جمله‌ این زنجیره‌ها که در خط مقدم اشتغالزایی بوده و تاثیر بالایی دارد، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند که در زمینه‌ تولید دانش بنیان، فناورانه و اشتغالزایی عمل می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در زمینه‌  اشتغال باید دو جنبه را در نظر بگیریم؛ اشتغال برای افراد تحصیل کرده که در قالب شرکت‌های دانش بنیان موثر است و در تولیدات با تکنولوژی بالا، افراد تحصیل کرده نقش مهمی دارند و اشتغال برای سایر افراد که نیاز به مهارت افزایی دارد؛ بنابراین جامعه باید در این دو زمینه تلاش کند.

 

در زمینه‌ تولیدات شرکت‌های دانش بنیان نقش اصلی بر عهده‌ دانشگاه‌هاست

رییس دانشگاه تبریز گفت: در زمینه‌ شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات اشتغال آفرین توسط تحصیل کنندگان و افزایش مهارت سایر آحاد جامعه، بازهم نقش اصلی بر عهده‌  دانشگاه‌ها است و نهادهای استانی و علمی نیز باید حمایت‌کننده باشند.

دکتر نصراله زاده در رابطه با اقدامات انجام شده در این زمینه در استان متذکر شد: تاکنون اقداماتی در این زمینه در سطح استان انجام شده است؛ در دانشگاه تبریز از چندین ماه قبل، بحث اشتغالزایی بر مبنای دانش مطرح بوده و جلساتی نیز برگزار شده است، همچنین توسط استانداری نیز ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان تشکیل شد که همه‌ نهادها برای توسعه‌  آن، تلاش می‌کنند.

 

قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم

رئیس دانشگاه تبریز اضافه کرد: دانشگاه‌ها برنامه‌ ویژه‌ای دارند و ما به‌عنوان دانشگاه مادر در این زمینه فعال بوده و قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم که در زمینه‌ توسعه‌ اشتغال‌زایی فعالیت خواهد کرد.

دکتر نصراله زاده ادامه داد: توسعه‌ پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری نیز در دستور کار است و باید از بضاعت و توانایی موجود به نحو احسن استفاده می‌کنیم تا بحث اشتغال‌زایی به زودی تحقق یابد.

وی بیان کرد: تقویت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای علم و فناوری نیز مد نظر است چراکه فعالیت آنها منجر به تولید محصول شده و تجاری‌سازی به معنای واقعی انجام می‌شود که اگر این مهم اتفاق بیافتد، بخش قابل توجهی از آحاد جامعه از نتایج آن بهره مند می‌شوند.

دکتر نصراله زاده همچنین خاطرنشان کرد: ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان اغلب جنبه‌های سیاست گذاری و حمایتی را پیش می‌برد و پیشنهاداتی نیز در زمینه‌ی حمایت از تعداد شرکت‌ها و تقویت آنها داشتیم تا زیر مجموعه‌ای در ستاد استانی به‌عنوان حامی مالی شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود و نهادهای مورد نظر نیز کمک کنند ضمن اینکه قرار شد، شتاب دهنده‌ها نیز افزایش یابند.

وی یادآور شد: کارگزاران نیز باید در بحث ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با سطح جامعه فعالیت کنند چراکه فروش محصولات دانش بنیان بسیار مهم است و برای رفع برخی اشکالات در روند عرضه‌ محصول و صادرات، آنها را یاری کنند.

 

تشکیل اتاق فکر برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان

دکتر نصراله زاده افزود: باید اتاق فکر موثری نیز تشکیل شود و هر دو بعد اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود، چراکه صرفاً افزایش کمی شرکت‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود و تقویت آنها است که منجر به تولید محصول و مصرف آنها شده و در گسترش شرکت‌ها موثر خواهد بود.

 

برنامه ویژه برای دانشجویان برای مهارت افزایی خواهیم داشت

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در این زمینه برای دانشجویان خود اظهار کرد: دانشگاه تبریز نیز در این زمینه برای دانشجویان خود برنامه‌ی ویژه‌ای دارد از جمله، معاونت آموزشی دانشگاه ماموریت یافته است تا دوره‌های مهارت افزایی را برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نیازمند مهارت برگزار کند.

وی در پایان تاکید کرد: صاحبان ایده‌ها و نخبگان را نیز شناسایی کرده و امکانات مناسب را در اختیار آنها قرار خواهیم داد و برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، برنامه‌ ویژه‌ای داریم؛ برای افراد خارج از دانشگاه نیز دوره‌های مهارت افزایی و توانمندی برای ورود به عرصه‌  تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌زایی برگزار خواهیم کرد.

 

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه تبریز قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش بنیان تحقق شعار سال مقام معظم رهبری دکتر نصراله زاده شرکت‌های دانش بنیان


( ۵ )

نظر شما :