تشریح عملکرد و برخی دستاوردهای حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۵۰۱۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۴۵

 

دکتر باب اله حیاتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، به تشریح عملکرد و برخی دستاوردهای  حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طی سه سال گذشته (از مهرماه سال 1397 تاکنون) پرداخت:

 

1- تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به انتصاب روسای محترم دانشکده‌ها و مدیران محترم گروه‌های آموزشی.

2- برگزاری 31 جلسه هیات ممیزه محترم دانشگاه تبریز و بررسی 226 پرونده ارتقاء به دانشیاری و استادی دانشگاه‌های عضو هیات امنا که از این تعداد 154 پرونده مربوط به دانشگاه تبریز بوده است و حدود 92 درصد پرونده‌ها مورد تصویب قرار گرفته است. همچنین در طی این جلسات بیش از 100 مورد پرونده موردی از جمله ارتقاء مرتبه مربی به استادیاری و ادامه تحصیل بررسی شده است و در طی این جلسات اصلاحات و تعدیلات لازم در ضوابط و مقررات خاص هیات ممیزه دانشگاه نیز انجام گرفته است.

3- پیشنهاد و پیگیری‌های لازم در خصوص اصلاح فاصله پنج سال اخذ پایه تشویقی به سه سال و تصویب آن در هیات رئیسه محترم دانشگاه که متاسفانه مورد تصویب کمیسیون دائمی و هیات امناء قرار نگرفت.

4- تدوین و تصویب آیین‌‎نامه انتقال اعضای هیات علمی ممتاز از سایر دانشگاه‌ها به دانشگاه تبریز که بر این اساس 60 مورد درخواست انتقال تحویل داده شده است که از این تعداد 15 پرونده با وضعیت آموزشی و پژوهشی برجسته در هیات رئیسه دانشگاه تصویب کلی شد و جهت بررسی و اعلام نظر و امتیازبندی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به دانشکده‌های مربوطه ارسال گردید.

5- جذب 5 نفر عضو هیات علمی از طریق فراخوان سال 1399 برای رشته‌های حسابداری، اکتشاف نفت و حقوق.

6- شرکت در فراخوان جذب هیات علمی آبان ماه سال 1400 به تعداد 20 نفر از تمامی دانشکده.

7- تصویب و پذیرش دانشجو در 6 رشته مقطع کارشناسی شامل رشته‌های بهداشت مواد غذایی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، برنامه ­ریزی اجتماعی و تعاون و حسابداری

8- تصویب و پذیرش دانشجو در 20 رشته- گرایش تقاضا محور و بین‌رشته‌ای در مقطع کارشناسی‌ارشد شامل باکتری شناسی، مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی (مجازی)،  مهندسی شیمی گرایش نانوفناوری،  بیومکانیک ورزشی،  مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت، مهندسی ساختمان‌های هوشمند، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر، برنامه‌ریزی شهری، مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش سیستم‌های انرژی، ریاضی کاربردی گرایش ریاضی مالی، ریاضی کاربردی گرایش معادلات دیفرانسیل و سیستمهای دینامیکی، تفسیر و علوم قرآن، مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی (مجازی)، مدیریت کسب و کار گرایش مالی (مجازی)، مدیریت شهری، بیوانفورماتیک، تکنولوژی آموزشی، علوم و مهندسی آب گرایش هیدروانفورماتیک، آمار ریاضی (مجازی) و فیزیک گرایش علوم و فناوری کوانتومی

9- تصویب و پذیرش دانشجو در 15 رشته- گرایش تقاضامحور و بین‌رشته‌ای در مقطع دکتری شامل حقوق خصوصی، علوم شناختی- علوم اعصاب شناختی گرایش رایانش و هوش مصنوعی،  کلام گرایش کلام اسلامی، رفتار حرکتی، مهندسی مکاترونیک، مهندسی پلاسما، روان‌شناسی بالینی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید، نانوفیزیک گرایش‌ نانوفوتونیک، نانوفیزیک گرایش نانوساختارها، جامعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مدیریت اطلاعات و دانش، نانوشیمی گرایش نانو مواد معدنی، نانوشیمی گرایش نانو پلیمر.

10- راه ­اندازی ارائه­ی خدمات غیرحضوری برای انجام امور آموزشی و اداری دانشجویان شامل صدور گواهی اشتغال به تحصیل، درخواست حذف اضطراری دروس، درخواست صدور معافیت تحصیلی (ویژه دانشجویان مشمول)، فرم چند منظوره درخواست ­های دانشجویی و درخواست مجوز دفاع برای دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی.

11- راه ­اندازی و توسعه ارائه ­ی خدمات غیرحضوری برای انجام امور فارغ ­التحصیلان شامل درخواست صدور گواهی موقت و ارسال آن از طریق پست، درخواست دانشنامه و ارسال آن از طریق پست و درج کد صحت در مدارک فارغ­ التحصیلان.

12- برگزاری منظم کنکور سراسری، آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی و آزمون زبان UTET دانشگاه و سایر آزمون­های مصوب وزارت عتف در شرایط ویژه کرونایی.

13- پذیرش تعداد 77 نفر از دانشجویان دکتری سایر دانشگاه‌های کشور در قالب فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل.

14- اعزام 85 نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه به فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت خارج از کشور و 65 نفر به دانشگاه‌های و موسسات پژوهشی داخل کشور.

15- تدوین و تصویب نهایی آئین‌نامه مالی و اجرایی آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه.

16- برگزاری بیش از پنجاه دوره آموزشی آزاد و کارگاه تخصصی.

17- آماده‌سازی زیر ساخت‌های سخت‌افزاری (سه سرور G10، یک هارد تحت شبکه و یک load balancer) جهت ارائه دروس به صورت الکترونیکی پس از شیوع کرونا.

18- راه‌اندازی سیستم آموزشی الکترونیکی (LMS) (یک سامانه آموزشی برای دوره کارشناسی و یک سامانه آموزشی برای تحصیلات تکمیلی) و اجرای کلیۀ کلاس‌های درسی و مقاطع مختلف و امتحانات دانشگاه از نیمسال 982 بصورت الکترونیکی.

19- برگزاری شش دورۀ آموزشی دانش افزایی برای 332 نفر عضو هیات علمی دانشگاه.

20- برگزاری جلسات الکترونیکی در سطح دانشگاه به ویژه انجام مصاحبه آزمون دکتری هر سال در بیش از 115 رشته-گرایش و کلیه جلسات شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و جلسات دفاع ارشد و دکتری.

21- اخذ موافقت هیات امنای دانشگاه در جهت ارتقای گروه آموزش‌های الکترونیکی و آزاد به مرکز.

22- تدوین، به‌روزرسانی و اجرای «شیوه ­نامه جذب، حمایت و حفظ حائزین رتبه­ های برتر کنکور و فارغ ­التحصیلان ممتاز جهت ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز» و تحت پوشش قرار دادن حدود 100 نفر از دانشجویان برگزیده.

23- تدوین «شیوه ­نامه بکارگیری دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در امور اجرایی دانشگاه»

24- تدوین «شیوه ­نامه­ حمایت و آماده­سازی تیم دانشگاه تبریز برای شرکت در المپیاد علمی دانشجویی کشور»

25- تدوین شیوه ­نامه اجرایی و برگزاری دو دوره «جایزه بزرگ علمی دانشجویی» با تجلیل از 154 دانشجوی برگزیده این دو دوره

26- راه ­اندازی و به‌روزرسانی «سامانه افتخارات دانشجویان و دانش ­آموختگان دانشگاه تبریز».

27- انجام کلیه امور مربوط به جوایز تحصیلی و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و عقد قرارداد با دانشجویان برگزیده (هر سال 50 نفر).

28- اجرای دو مرحله «طرح پایش وضعیت اشتغال دانش­آموختگان دانشگاه تبریز» با تحلیل اطلاعات شغلی بیش از 3600 نفر.

29- جذب دانشجویان مستعد دانشگاه جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی در قالب سه دوره برگزاری «جایزه شهید احدی»

30- بررسی پرونده ­های متقاضیان عضویت در گروه حمایت از استعدادهای درخشان (سالانه بیش از 250 مورد) و راه­اندازی ساز و کار ارائه درخواست عضویت و درخواست صدور گواهی به شکل غیر حضوری و رسیدگی به بیش از 700 درخواست ثبت شده از این طریق.


( ۶ )

نظر شما :