تشریح برخی دستاوردهای حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۱ کد : ۱۴۵۹۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۷۹۸

دکتر محمد تقی اعلمی، قائم مقام رییس و معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، به تشریح عملکرد و برخی دستاوردهای حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز در چند سال اخیر پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به رشد علم و فناوری در چارچوب سند چشم انداز در کشورمان گفت: رشد علم و فناوری در کشورمان 11 برابر رشد متوسط دنیا بوده و این افتخاری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته وی، علم و پژوهش مایه عزت و اقتدار یک کشور بوده و لازم است این حرکت را با شتاب هرچه بیشتر ادامه داده و عقب افتادگی­ های گذشته در این عرصه را جبران کنیم. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، سنگ بنای انقلاب علمی در کشور گذاشته شده که این راه باید  با احساس مسئولیت بیشتر در قالب یک حرکت جهادی تداوم یابد.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه آثار تولید علم و فناوری در دانشگاه ­ها و دیگر مراکز باید در جامعه دیده شود، تصریح کرد: دانشگاه ­های نسل چهار، دانشگاه­ های جامعه محور بوده و رشد علم و فناوری باید موجب بالندگی و شکوفایی در عرصه­های مختلف جامعه و حل مشکلات مبتلا به آن باشد. در همین راستا صنایع ما از نظر کیفی رشد قابل ملاحظه ­ای داشته و در حال تبدیل شدن از صنعت مونتاژی به فناوری بومی می­ باشد.

قائم مقام رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه تبریز در سال های اخیر گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه ­های برتر و جامع در منطقه و شمالغرب کشور و دومین دانشگاه کشور از لحاظ قدمت تاریخی است و به لحاظ رتبه های معتبر بین المللی، در میان دانشگاه های جامع کشور رتبه دوم را کسب کرده است.

به گفته وی این دانشگاه در حوزه ­های مختلف موضوعی هم رتبه ­های درخشانی را در بین دانشگاه های جهان کسب کرده که به عنوان نمونه در حوزه منابع آب، در گذشته رتبه این دانشگاه در جایگاه 101 تا 150 قرار داشت که الان به رتبه 76 تا 100 رسیده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه تبریز همچنین در حوزه های علوم و فناوری تغذیه، رتبه 201 تا 300 ، اتوماسیون و کنترل، رتبه151-200، علوم و فنون ابزار، رتبه101-150، مهندسی عمران جایگاه151-200، رشته مهندسی مکانیک، رتبه201-300،  مهندسی برق و الکترونیک، جایگاه401-500 ، مهندسی شیمی رتبه301-400،  علوم و مهندسی انرژی، رتبه201-300 را بدست آورده است.

وی با اشاره به دستاوردهای اخیر این دانشگاه در رتبه بندی تایمز هم گفت: دانشگاه تبریز در این رتبه بندی در بین دانشگاه­های ایران در حوزه موضوعی مهندسی و فناوری رتبه دوم، در حوزه علوم زیستی جایگاه اول، در حوزۀ علوم فیزیکی رتبه چهارم، در حوزه ­های علوم بالینی و سلامت و علوم رایانه جایگاه سوم و در کل در بین دانشگاه ­های جامع کشور رتبه دوم را بدست آورده است.

وی تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی از سوی اعضای هیات علمی این دانشگاه در سال گذشته را 3262 مورد عنوان کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری هم حدود 1831 مقاله منتشر شده و در همین مدت هم 4419 مقاله چاپ شده در Scopus نمایه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد معاونت پشتیبانی و توسعه منابع در حوزه مدیریت ­های چهارگانه این معاونت پرداخت.

وی افزود: رشد مناسب اعتبارات دانشگاه در قالب بودجه ­های سنواتی سال های اخیر به عنوان دومین دانشگاه بزرگ کشور و اعتبارات هزینه­ ای، اجرای کارگاه­ های آموزشی در سطح وزارت علوم با هماهنگی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تحت عنوان بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و قیمت تمام شده، مبادله تفاهم نامه عملکرد با واحدهای تابعه دانشگاه در اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، تمهید مقدمات استقرار مدیریت دانش از طریق مطالعه و بررسی مدل مفهومی مدیریت دانش در دانشگاه و برنامه­ریزی برای عقد تفاهم­نامه با سازمان ملی بهره ­وری کشور، فعالیت­ های چشمگیر در برگزاری آزمون­های مجازی مصوب کارکنان با توجه به بحران ناشی از کرونا و انجام اصلاحات تشکیلاتی در ساختار سازمانی دانشگاه در سامانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور، از اهم فعالیت­ های مدیریت بودجه، تشکلات، تحول اداری و بهره وری در سال ­های اخیر بوده است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه در ادامه با اشاره به عملکرد مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی گفت: پیگیری و اخذ شماره مستخدم برای بیش از 110 نفر از اعضای هیات علمی فاقد شماره استخدامی، اصلاح فرایند صدور حکم کارگزینی از بازه زمانی دو هفته ­ای به حداکثر 24 ساعت، ثبت و تکمیل اطلاعات اعضای هیات علمی و کارمندان و استفاده در سامانه پاکنا و اخذ تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه، بروزرسانی اطلاعات و احکام کارکنان دانشگاه در سامانه آموزش عالی HES و تبدیل وضعیت استخدامی 60 نفر از کارمندان قراردادی ایثارگر از جمله اقدامات این حوزه است.

دکتر اعلمی با اشاره به عملکرد حوزه پشتیبانی نیز گفت: بازسازی کارگاه حمل و نقل دانشگاه، نصب GPS  برای کلیه خودروهای دانشگاه، بهره برداری از قنات­ های دانشگاه در چندین فاز و مستند سازی چاه ­ها و قنات­ ها، افزایش ظرفیت دبی آب خام ورودی از 38 لیتر در ثانیه به 42 لیتر در ثانیه با شناسایی مسیر های مختلف و هدایت آن به مسیر اصلی ورودی آب خام دانشگاه، توسعه فضای سبز و احیای مناطق بایر و بدون پوشش با کاشت بیش از 6000 اصله نهال، درخت و درختچه و احداث و تجهیز فاز دوم مهمانسرای دانشگاه از موارد مهم فعالیت های این حوزه بوده است.

به گفته وی در حوزه مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، پروژه ­های خاتمه یافته در بازه زمانی سال های 96 تا کنون، از محل اعتبارات عمومی شامل دانشکده فنی مهندسی مرند با زیربنای 6000 متر مربع، دانشکده دامپزشکی با زیربنای 13500 متر مربع، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر با زیربنای 3800 متر مربع و از محل اعتبارات اختصاصی شامل ساختمان حفاظت فیزیکی با زیربنای1920 متر مربع، خوابگاه فجر با زیربنای 8500 متر مربع است. همچنین پروژه های در دست اجرا از محل اعتبارت عمومی و اختصاصی در قالب 8 طرح با زیربنایی در حدود 50000 متر مربع می­ باشد. در این حوزه همچنین تعمیرات اساسی و محوطه سازی، همه ساله در قالب اعتباری بالغ بر دویست میلیارد ریال اجرا شده است.

بر پایه همین گزارش، دکتر اعلمی، همچنین در هفته دولت با حضور در شبکه استانی سهند، به تشریح برخی دستاوردهای دانشگاه تبریز پرداخت.

 

 


لینک دانلود فایل

( ۴ )

نظر شما :