دکتر امامعلیپور: پروژه‌های اجرا شده در معاونت دانشجویی دانشگاه تبریز به عنوان پروژه های برتر در سطح کشور شناخته می‌شوند

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۹ کد : ۱۴۴۷۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۱۳۶

  

از آنجایی که هدف اصلی از تأسیس دانشگاه ها، آموزش دانشجویان و شکوفایی استعدادهای آنهاست و انجام این مهم ارتباط نزدیک با نحوه زندگی و فعالیت های اجتماعی و معیشتی آنها دارد، لذا مدیریت  نحوه زندگی و فعالیت دانشجویان و ایجاد محیط مناسب برای آنان،  کمک مؤثری در راستای تحقق اهداف آموزش عالی کشور بر اساس الگوی برنامه توسعه است.

   دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ کشور، به این حوزه اهتمام ویژه ای داشته و همواره در تلاش است تا دانشجویان با خیال آسوده در تحصیل  و فراگیری علم بکوشند.

    برای آشنایی بیشتر با حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تبریز، در این مصاحبه، به سراغ دکتر حسین امامعلی پور رفته ایم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با این حوزه ، اطلاعات بیشتر  از فعالیت این معاونت کسب کنیم.

   دکتر حسین امامعلی پور، هم اکنون معاون دانشجویی دانشگاه تبریز و دانشیار دانشکده علوم ریاضی است. از جمله سوابق اجرایی وی می توان به ریاست دانشکده علوم ریاضی، دبیر شورای معاونین دانشجوئی شمالغرب کشور، رییس دبیرخانه جذب هیات علمی، نماینده وزارت علوم در هیات اجرائی جذب دانشگاه آزاد، عضو شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی- رفاهی دانشجویان کشور، مدیریت امور دانشجویی و مدیریت امور فرهنگی اشاره نمود.

 

* حوزه معاونت دانشجویی یکی از حوزه های فعال، پرکار و پویای دانشگاه ها به شمار می رود. لطفا در مورد نوع فعالیت های این معاونت صحبت کنید. به نظر جنابعالی دانشگاه تبریز در این حوزه چه قدر موفق بوده و مهمترین اقدامات انجام شده این معاونت در سالهای اخیر چه بوده است؟

توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. در این بین دانشگاه و دانشجویان به عنوان کلیدواژه توسعه انسانی، از محورهای اساسی توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می‌شوند. از مأموریت‌های اصلی و ذاتی دانشگاه‌ها، فعالیت در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی تربیت و تلاش در جهت رشد علمی کشور است.

رشد کمی نامناسب آموزش عالی طی سالهای گذشته از یک طرف و همچنین وجود مشکلات ناشی از ارائه خدمات دانشجویی با شاخص های قدیمی مانند تأمین خوابگاه، غذای یارانه‌ای، حمایت‌های چند سطحی درزمینه‌های مشاوره‌ای، بهداشتی و ورزشی از طرف دیگر، دانشگاه‌ها را دچار چالش‌هایی کرده است که مغایر با رسالت‌های اصلی نظام آموزش عالی کشور است. ارائه خدمات رفاهی و انتخاب روش‌های مناسب از دغدغه‌های مهم و پراسترس مدیریت‌های دانشگاه محسوب می‌شود و در بعضی مقاطع وظایف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار می‌ دهد.

با تدوین برنامه‌های راهبردی طی سال های گذشته در معاونت دانشجویی دانشگاه تبریز، ، سعی بر این بوده است که دانشگاه و مدیریت درگیر مسائل صنفی دانشجویان نشوند. حتی پروژه‌هایی در دانشگاه تبریز اجرا شد که به عنوان پروژه برتر در سطح کشور شناخته می‌شوند و از آیین‌نامه‌های ما در سایر دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم عملکرد حوزه معاونت دانشجویی را مورد ارزیابی قرار دهیم ضمن قبول اشکالات، هر چهار حوزه مدیریت دانشجویی، مدیریت تربیت بدنی، مرکز مشاوره و مرکز بهداشت و درمان، از طرف سازمان امور دانشجویان طی سال های گذشته دارای رتبه برتر در سطح کشور هستند.

 در تدوین برنامه‌ها، از اسناد بالادستی، مخصوصاً احکام برنامه‌های توسعه پنجم و ششم به خصوص در موضوع برون سپاری خدمات دانشجویی و توان بخش خصوصی استفاده ‌شده است. هدف این است که سهم دانشگاه از ارائه خدمات و تسهیلات دانشجویی به مرور کمتر شود که این صراحتاً در برنامه پنجم توسعه نیز آمده است. افتخار دارم عرض کنم که دانشگاه تبریز در بعضی حوزه‌ها از جمله تغذیه قدم‌های خوبی برداشته است.

حوزه معاونت دانشجویی با توجه به وظایف خود از حساس ترین و مهمترین حوزه‌های دانشگاهی است و با توجه  به اینکه دانشجویان با سلیقه های مختلف شخصی، فرهنگی، اجتماعی و ... وارد دانشگاه می شوند، و در این راستا سعی در جلب رضایت نسبی همه آنها هستیم تا اینکه آرامش خیال دانشجویان ازبابت تسهیلات رفاهی باعث متمرکز شدن آنها روی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی شود که جزو رسالت ذاتی دانشگاهها به شمار می رود. از طرف دیگر باعث کاهش تنش های دانشجویی در این حوزه و در نتیجه آرامش خاطر مسئولان دانشگاه و لذا پرداختن به وظائف ذاتی در دانشگاه خواهد شد.

در حوزه معاونت دانشجوئی مدیریتهای امور دانشجویی، تربیت بدنی، مرکز مشاوره و بهداشت و درمان فعالیت می کنند. همچنین موارد خاص دانشگاه و استان و کمیته انضباطی دانشجویان نیز در حوزه وظایف این معاونت می باشد.

از این رو فعالیت های انجام شده در حوزه معاونت دانشجویی را می توان در چند موضوع دسته بندی و بیان نمود. از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه معاونت دانشجویی، به تفکیک مدیریت های این حوزه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1)  مدیریت امور دانشجویی

 با تدوین برنامه پنج ساله در دوره مدیریت بنده و برش های یکساله آن، کارهای مهمی انجام شد که که برخی از آنها در سطح کشور به عنوان طر‌ح های نمونه انتخاب شدند.

ایجاد پنج رستوران مکمل (آزاد) و اجرای طرح تاک(تنوع انتخاب کیفیت) که در ایجاد تنوع، کیفیت، حضور بخش خصوصی در دانشگاه، کمک به دانشجویان بی بضاعت، کم کردن ترافیک از رستوران های دولتی و ... سهم مهمی داشتند. دستورالعمل اجرایی این دو طرح که در دانشگاه تبریز تدوین شده است، از طرف سازمان امور دانشجویان به همه دانشگاه های کشور به عنوان دستورالعمل وزارتخانه ارسال شده است.

صنعتی سازی آشپزخانه های مرکزی با نصب پیشرفته ترین تجهیزات و استفاده از سیستم بخار در طبخ غذا، تعمیرات اساسی خوابگاه ولی عصر، حذف خوابگاه قدیمی شهرک امام( ره )، ارتقاء رتبه خوابگاه های دانشجویی و سلف مرکزی، تجهیز و راه اندازی خوابگاه هشتصد نفری فجر 1 و 2، راه اندازی نرم افزار جامع مدیریت امور دانشجویی، قرار گرفتن چهار بلوک از خوابگاه های شهدا در طرح ارتقاء خوابگاه های دانشجویی با کمک خیرین و صندوق رفاه دانشجویان از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص بوده است.

2)  مدیریت تربیت بدنی

 این مدیریت از فعال ترین حوزه‌های معاونت دانشجویی است که باعث شادابی و سلامت دانشجویان می شود. از اهم فعالیت های این حوزه هم می توان به مواردی مانند افزایش سرانه ورزشی دانشجویان ، ایجاد چمن مصنوعی فوتسال در محوطه دانشگاه، تعمیرات اساسی استخر دانشگاه، تعمیرات اساسی ژیمنازیوم دانشگاه از جمله کف سالن فوتسال، سالن تنیس روی میز، سالن های طبقه همکف و اول، کف سالن والیبال، ایجاد بوفه ژیمنازیوم با حضور بخش خصوصی و  ایجاد سالن کنفرانس در مجموعه ژیمنازیوم و ... اشاره کرد.

3)  مراکز مشاوره و بهداشت و درمان

 برای ارتقاء سلامت جسمی و روحی دانشجویان، بویژه در شرایط بحران کرونا، اقدامات این دو مرکز به نوبه خود اهمیت خاصی دارد.

 انجام تست سریع کرونا برای دانشجویان خوابگاه در نوبت های متعدد، انجام تست سریع کرونا از همکاران خوابگاه ها و سلف ها،حضور مشاورین در همه دانشکده ها و خوابگاه ها، ارائه ویدیو کنفرانس های متعدد کشوری در شرایط کرونا و زمینه های مختلف، قرارداد با بخش خصوصی در بخش دندانپزشکی مرکز بهداشت و ... از جمله فعالیت های این دو مرکز بوده است.

 

* امروزه مهمترین چالش پیش روی حوزه معاونت دانشجویی چیست؟

با توجه به تجربه بیش از ده سال بنده در حوزه دانشجویی، چالش اصلی حوزه معاونت دانشجویی باز تعریف معاونت دانشجویی در چارت دانشگاه‌ها است. متأسفانه وزارتخانه و دانشگاه‌ها در اجرای احکام برنامه‌های توسعه کشور و درزمینه خدمات دانشجویی موفق نبوده‌اند که لازم است تصمیم جدی در این حوزه اتخاذ شود. البته طرح ۳۱ استان و 31 سازمان امور دانشجویی در دست اقدام است که امیدواریم در دولت سیزدهم عملیاتی شود.

 مطلب دیگری که در حوزه معاونت دانشجویی باید مدنظر باشد، هدفمند نبودن تسهیلات رفاهی است. طبق قانون، تسهیلات رفاهی مخصوصاً وام‌های دانشجویی باید به دانشجویان مستعد و بی‌بضاعت داده شود که متأسفانه مسیر قانونی برای این در دانشگاه‌ها تعریف ‌نشده است.  

 

* شیوع ویروس کرونا و بحران ناشی از آن چه تاثیراتی(مثبت یا منفی) بر حوزه تحت مدیریت شما داشته است؟ این معاونت در ایام کرونا چه خدمات و پشتیبانی هایی به دانشجویان ارایه کرده است و آیا توانسته رضایت دانشجویان را جلب کند؟همچنین در  زمینه  تسهیل  برخی امور و  کاهش هزینه ها با استفاده از تجربیات دوران کرونا، چه برنامه هایی دارید؟

بعد از تعطیلی چند ماه در اوایل سال 99، دانشجویان تحصیلات تکمیلی مخصوصاً دانشجویانی که نیاز به استفاده از آمایشگاه ها و کارگاه ها داشتند در دانشگاه حضور پیدا کردند و به تبع آن معاونت دانشجویان در قسمتهای مختلف از جمله خوابگاهها و تغذیه و ... ارائه خدمات خود را از سر گرفت. مطمئنا با توجه به شرایط کرونایی، دغدغه های خاصی در حوزه های دانشجویی وجود داشت که مهمترین آنها سلامتی دانشجویان  وهمکاران  حوزه دانشجویی بود و مجبور شدیم  دانشجویان  را  بصورت  یک نفره  در اتاق ها  اسکان  دهیم و غذا را بصورت بیرون بر  ارائه کنیم. با لطف الهی و زحمات همکاران در خوابگاه ها و  غذاخوری ها، تا به امروز مشکل خاصی نداشتیم.  امیدواریم این وضعیت هرچه سریعتر تمام شده و به وضعیت عادی برگردیم. در وضعیت فعلی دغدغه اصلی دانشگاه و دانشجویان شیوع ویروس کروناست که باعث محدویت دانشجویان برای پیشبرد فعالیت های آموزشی و پژوهشی مخصوصا" برای دانشجویان  تحصیلات  تکمیلی شده است.

 

* در سال های اخیر برای ارتقای کمی و کیفی ارایه امکانات رفاهی و خدماتی به دانشجویان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

- با توجه به شیوع ویروس کرونا و حضور حداقلی دانشجویان در خوابگاه‌ها، سلف‌ها و فضاهای ورزشی، با کمک‌های سازمان امور دانشجویی، صندوق رفاه دانشجویان و هیئت رئیسه محترم دانشگاه به ترمیم زیرساخت‌های حوزه‌های دانشجویی اهتمام جدی شده است و همچنین پروژه‌های جدیدی در حال اجرا است.

- ایجاد فضاهای ورزشی در محوطه خوابگاه فجر، از جمله چمن مصنوعی، زمین والیبال و بسکتبال و محوطه سازی پشت خوابگاه، قرار گرفتن سلف مرکزی دانشجویان در طرح ارتقا آشپزخانه های کشور با اعتبار سیزده میلیارد و پانصد میلیون ریال، تعمیرات اساسی استخر دانشگاه، راه اندازی چمن مصنوعی خوابگاه ولی عصر، تکمیل تجهیزات آشپزخانه سلف مرکزی و ... از جمله پروژه های در دست اقدام برای ارایه خدمات رفاهی و خدماتی برای دانشجویان بوده است.

 

*  یکی از اتفاقات خوبی که در دوران معاونت شما در دانشگاه افتاد، اجرای طرح ملی ارتقای خوابگاه های دولتی با حمایت خیرین بود. لطفا در این مورد توضیحاتی برای خوانندگان، بفرمایید.

در سال ۹۹ برای اولین بار در صندوق رفاه دانشجویان طرح ارتقاء رتبه خوابگاه‌ها به کمک خیرین آموزش عالی کلید خورد که با کمک رئیس محترم دانشگاه دو بلوک ۲ و ۴ از خوابگاه شهدا در این طرح قرار گرفت. هزینه این طرح حدود ۱۵ میلیارد ریال است که ۳۰ درصد سهم دانشگاه، ۳۰ درصد سهم خیرین و ۴۰ درصد سهم صندوق رفاه بود. همچنین دو بلوک ۱-۳ از خوابگاه شهدا نیز در طرح ارتقاء صندوق رفاه (۵۰ درصد سهم صندوق و ۵۰ درصد سهم دانشگاه) قرار گرفت که این طرح نیز به اتمام رسیده است. همچنان که در سؤالات قبلی نیز اشاره شد که حضور سلف مرکزی دانشگاه در طرح ارتقا آشپزخانه‌های دانشجویی پذیرفته‌شده که برای اجرای آن اعتبار ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از طرف صندوق رفاه در نظر گرفته‌شده است و در آینده نزدیک اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

 

* به نظر شما در حال حاضر مهمترین دغدغه پیش روی دانشجویان چیست و برای رفع آنان چه باید کرد؟

یکی از دغدغه های اصلی که باعث بی انگیزه بودن می شود، مشکل شغل بعد از فارغ التحصیلی است. همچنین در طول تحصیل، مشکلات مالی فشار زیادی به دانشجویان وارد می کند که البته بخشی از آن با وام های دانشجویی رفع می شود.

 

* طبق گفته مسئولین وزارت علوم، به احتمال زیاد از مهرماه، کلاسها بصورت حضوری برگزار خواهد شد. لطفا در مورد اقدامات دانشگاه تبریز به منظور برگزاری کلاسها بصورت حضوری، توضیح دهید.

با توجه  به  وضعیت  موجود  از بابت  شیوع  بیماری کرونا  به  احتمال  زیاد فقط دانشجویان  تحصیلات  تکمیلی ترم را  بصورت  حضوری شروع  خواهند کرد و حوزه معاونت  دانشجوئی در بخش های مختلف  از جمله  خوابگاه، تغذیه، و ... آمادگی کامل  برای پذیرش این  عزیزان  را دارد. به احتمال زیاد در این شرایط دانشجویان  در اتاق های دو نفره  اسکان داده شوند و اقدام  لازم برای عقد قرارداد تامین تغذیه دانشجویان  انجام  شده است.

* از همکاری و بذل توجه جنابعالی، همچنین فرصت مغتنمی که در اختیار واحد خبر روابط عمومی دانشگاه تبریز گذاشتید، کمال تشکر را داریم.

 


( ۵ )

نظر شما :