گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید و کارشناسان نمونه دانشگاه تبریز

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۳۸۴۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۵۹۳

 

در آستانه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامیداشت روز معلم طی مراسمی که به صورت مجازی برگزار شد، از اساتید نمونه، بازنشسته و کارشناسان نمونه دانشگاه تبریز تجلیل بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر مجیدی، رییس دانشگاه تبریز در آیین ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از مقام شهید مطهری با اشاره به برخی احادیث و روایات از حضرت علی(ع) درباره فراگیری علم و دانش گفت: از منظر علی(ع) دانش روشنى بخش اندیشه بوده و از این رو کسب دانش و علم میراث گرانبهائی است، بنابراین در آموزه های دینی و اسلامی ما مسلمانان برای تعالی و برتری انسانها به کسب علم و دانش تاکید و توصیه فراوانی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه برتری افراد و شخصیت و نوع نگاه انسانها در راستای دانایى، آگاهی و کسب دانش آنان شکل می گیرد، تصریح کرد: نقش اساتید و معلمان در تربیت، پرورش و آموزش افراد خلاق و نخبه جامعه تعیین کننده بوده است.

رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه رابطه استاد و دانشجو باید درونی باشد، اضافه کرد: برای رشد و پرورش انسانهای آگاه و توانمند در جامعه، به وجود اساتید و معلمان نمونه، خلاق و با انگیزه ای نیاز داریم که این ارتباط سازنده را در بین استاد و دانشجو و معلم و دانش آموزش نهادینه نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر به خاطر وجود بسترها و زیرساخت های مناسب در دانشگاه تبریز دنبال آموزش مجازی بودیم که این فرصت برای دانشگاه کمتر فراهم شده بود، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا، این بستر برای توسعه آموزش مجازی در این دانشگاه و دیگر دانشگاه و جامعه فراهم شده و دانشگاه تبریز نیز به خاطر وجود داشتن زیرساخت های لازم و همچنین توسعه برخی زیرساخت های لازم در این راستا از این فرصت بوجود آمده به بهترین شکل در حوزه های مختلف استفاده کرده و می کند.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در این خصوص اضافه کرد: در راستای آموزش مجازی در برخی مواقع مشکلات و کاستی های هم بوجود می آید که برای حل آنان هم گام های موثری برداشته شده است.

وی در خاتمه یادآور شد: مسئولان و مدیران این دانشگاه در تلاش هستند که در حد توان تا شهریور ماه امسال تمامی بدهی دوره های قبل را نیز تسویه نماید.       

حجت الاسلام محمد انوری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد مطهری و تبریک هفته معلم، این روز را به همه اساتید و معلمانی که در راستای علم و پژوهش در تلاش هستند، تبریک گفت.

وی افزود: این دومین سال متوالی است که به خاطر شیوع ویروس کرونا، به صورت حضوری در خدمت اساتید گرانقدر نیستیم، اساتید که در این شرایط سخت به صورت مجازی در حوزه های مختلف از جمله تدریس و پژوهش در تلاش هستند و باید از زحمات و تلاش های آنان در شان و کرامت آنان قدردانی شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه اساتید جامعه ما شخصیت والایی در جامعه دارند، تصریح کرد: شان و کرامت اساتید باید در جامعه حفظ شود و مطالبات و مشکلات آنان نیز در حوزه های مختلف هم در حد شان و منزلت آنان باید برطرف شود.  

وی یادآور شد: اگر امروزه کشورمان به جایگاه و دستاوردی در بخش های مختلف رسیده است به خاطر تلاش و حضور فعال علما، دانشمندان و اساتید دانشگاه ها است، بنابراین باید از این افراد در شان آنان رفتار شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: بدخواهان و دشمنان این نظام، همیشه و در همه حال از مطالبه به حق اساتید در ادوار مختلف در صدد سوء استفاده بوده و هستند و از این رو باید مراقب نقشه های شوم و توطئه آنان نیز باشیم.

دکتر باب اله حیاتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز هم در این مراسم ضمن تبریک این روز به اساتید و معلمان و فعالان این عرصه، گزارشی از فعالیت سه ساله این معاونت در حوزه های مختلف را ارایه کرد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب اساتید نمونه، کارشناسان و پیشکسوتان و اساتید بازنشسته هم گفت: انتخاب اساتید و کارشناسان نمونه امسال در مقایسه با سال های گذشته با توجه به شیوع کرونا و نحوه فعالیت اساتید، اولویت با اساتید نمونه در حوزه بخش آموزش مجازی بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز اضافه کرد: در سال جاری از 29 استاد نمونه که از این تعداد 26 استاد نمونه، یک استاد پیشکسوت حوزه مهندسی برق آموزش مجازی و دو نفر استاد در توسعه آموزش مجازی تجلیل بعمل می آید.

به گفته وی همچنین از 8 نفر کارشناس نمونه که از این تعداد هم 4 نفر در بخش آموزش و 4 نفر در حوزه آزمایشگاهی و 21 استاد بازنشسته قدردانی می شود.

دکتر داوود محمدزاده جسور، استاد بازنشسته دانشکده فیزیک از دیگر سخنرانان این آیین بود که به نمایندگی از اساتید، در راستای اهمیت شغل معلمی و جایگاه این شغل و تجربیات خود به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه شغل مهم و حساس معلمی، شغل انبیاست و کسی که عاشق این حرفه نباشد، نمی تواند موفق باشد، گفت: رفتار، کردار، منش و نحوه پوشش استاد و معلم خوب، باید طوری باشد که به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار و الگوی دانشجو و دانش آموزش قرار گیرد.

 دکتر محمدزاده جسور، در ادامه افزود: اساتید و معلمان برای رسیدن به اهداف خود نباید دغدغه ای به غیر از تدریس و آموزش داشته باشند. 

وی در ادامه با اشاره به تجربه ۴۸ سال سابقه شغل معلمی خود گفت، اولین معلم انسان ها خداوند متعال است و در همین راستا خداوند متعال برای تعالی انسانها، در بین آنان پیامبرانی برای هدایت و راهنمایی انسانها برگزید، تا اینکه بشریت را در مسیر درست هدایت کنند.

این عضو هیات علمی بازنشسته در بخش دیگر سخنان خود با تایید بر اینکه تعلیم و تربیت، یک سنت حسنه و نیکی است که در آموزه های دینی و اسلامی ما مسلمان بر آن سفارش زیادی شده است، تصریح کرد، معلم کسی است که سیاهی، جهل و نادانی را می زداید و آگاهی را در روان انسان ها جاری می سازد.

وی با بیان اینکه شغل معلمی دارای دو بعد آموزشی و پرورشی است و از این رو هر کسی نمی تواند شغل معلمی را انتخاب کند، اضافه کرد: معلمان و اساتید در بعد آموزشی وظیفه دارند با کسب علم و دانش خودشان را به روز نگه دارند.

به گفته وی، تاثیر بعد پرورشی معلم و استاد بیش از بعد آموزشی آن است، بنابراین ضروری است اساتید و معلمان با رفتار، کردار و منش خویش، الگوی خوبی برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم نمایند.

وی در خاتمه با بیان اینکه دولتمردان نباید به دانشگاه ها به دیده خدماتی بنگرند، یادآور شد، اگر دولت ها و ملت ها در حوزه های مختلف از جمله پزشکی ، مهندسی، فنی، کشاورزی و ... به دستاوردی رسیده اند، در سایه تلاش و دستاوردهای دانشگاه هیان بوده، بنابراین دولت ها باید توجه ویژه ای به مطالبات دانشگاهیان هم داشته باشند.

همین گزارش حاکی است؛ دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن ۸۰۰ حدود نفر عضو هیات علمی، بیش از 20 هزار  نفر دانشجو و ... یکی از دانشگاه های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.

یادآور می شود؛ روز 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.


لینک دانلود فایل

( ۱۱ )

نظر شما :