تشریح برخی دستاوردهای حوزه های مختلف دانشگاه تبریز در سال های اخیر

۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۳۵۳۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۹۲۳

دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران به لحاظ قدمت دومین دانشگاه جامع به فرم نوین و آکادمیک ایران است و به نوعی میراث دار مجتمع علمی، فرهنگی و تاریخی معروف و عظیمی تحت عنوان «ربع رشیدی » است که حدود 800 سال پیش در شهر تبریز بوجود آمد.

از این رو نباید فراموش کرد، دانشگاه تبریز با بیش از هفت دهه سابقه فعالیت همواره در عرصه آموزش عالی کشور در حوزه های های مختلف تولید علم و فناوری با توجه به نیاز روز جامعه پیشگام بوده و در همین ارتباط نیز در بین سایر موسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور در سطح منطقه از هر حیث و از هر نظر در جایگاهی رفیع و ارزشمندی در کشور برخوردار است.

 

دانشگاه تبریز در روزهای اخیر در تازه‌ ترین رتبه بندی موضوعی تایمز2021؛ رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران و رتبه 601 تا 800 جهانی را از نظر شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی کسب کرده و بر اساس رتبه بندی جدید دانشگاه های جهان اسلام ISC، هم رتبه 75-51 جهان اسلام و رتبه نهم را در بین دانشگاه های ایران بدست آورده است.

 

همچنین دانشگاه تبریز در نظام رتبه‌بندی شانگهای 2020 در حوزه‌های موضوعی مختلف همچنان در جمع برترین دانشگاه های دنیا بوده، به طوریکه این دانشگاه در رتبه‌بندی شانگهای سال 2019 رتبه 901 تا 1000 دنیا و 11 تا 13 ایران را به خود اختصاص داده بود که در رتبه‌بندی امسال  این جایگاه  به 801 تا 900 جهانی و رتبه 8 تا 9 ملی  رسیده است.

 

 با بررسی گزارش عملکرد چهار ساله اخیر امور حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه نیز می توان به رشد برخی شاخص ها نیز رسید، به عنوان مثال در سال 96 تعداد مقالات چاپ شده نمایه شده در Scopus حدود 1278 بود که این تعداد تا اواخر دی ماه امسال به 1851 مقاله رسیده است. در سال 96 حدود 372 مقاله مشترک با پژوهشگران و نویسندگان خارجی منتشر شده بود که این تعداد در سال 99 به 1017 مقاله رسیده و همچنین تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی در سال 96 در حدود 2090 مقاله بود که این میزان تا اوایل بهمن ماه سال جاری به تعداد 3262 مقاله رسیده است.لازم به ذکر است دانشگاه توانسته حدود 140نفر دانشجوی پسا دکتری در رشته های مختلف جذب نماید.

 

در حوزه امور فناوری؛ این دانشگاه در سال های اخیر به دستاوردهای رسیده که از جمله آنها می توان به ثبت اختراعات اشاره کرد که در سال 96 حدود 11 اختراع به نام دانشگاه تبریز ثبت شده بود که این تعداد تا آخر دی ماه99 به چهار مورد رسیده و همچنین در مورد قرار داد پژوهشی منعقد شده نیز در بین سال های 96 تا آخر دی ماه99 هم به ترتیب 73، 61، 62 و 45 مورد منعقد شده است. همچنین در سال 96 تعداد آنالیز های انجام یافته در آزمایشگاه مرکزی در حدود 4 هزارو 775 مورد بود که این تعداد تا آخر دی ماه99 به میزان 12 هزارو 300 مورد رسیده است. از جمله طرح های پژوهشی کلان ملی دانشگاه در 5 سال گذشته در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه 5 طرح اجرا شده  و 3 طرح در حال اجرا و در حوزه اکتشاف نفت دشت سراب 1 طرح و در حوزه تغییر معیشت و اشتغال روستائی 1 طرح در حال اجرا را در کارنامه خود دارد.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز هم با دستگاهای پیشرفته به منظور افزایش خدمات دهی از حیث آنالیز انواع نمونه‌های تحقیقاتی و صنعتی برای پژوهشگران شمالغرب  بلکه برای سراسر کشور تجهیز شده است که از جمله اهم خدمات  می توان در حوزه نانو و آنالیز انواع پساب های صنعتی  می توان اشاره کرد.

 

از دیگر دستاوردهای حوزه پژوهشی دانشگاه تبریز، در زمینه همکاریهای علمی و بین المللی این دانشگاه بوده که از جمله اقدامات مهم  آن در سال های اخیر می توان به توسعه اداره دانشجویان خارجی و افزایش جذب دانشجویان غیر ایرانی از30 نفر به بیش از 800 نفر، تاسیس اداره کنسولی، تاسیس اولین مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در شمالغرب کشور، عملیاتی سازی  طرحهای  ملی  مشترک بین المللی ایران و ترکیه (توبیتاک -وزارت عتف)، راه اندازی دبیرخانه گفتگو های علمی و فرهنگی ایران و ترکیه، توانمندسازی پردیس بین المللی ارس در جذب دانشجوی غیرایرانی ، طراحی و اجرای  فراخوان طرح  های بین المللی که در این راستا ۳۷ طرح پژوهشی منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز از گروههای  عمده دانشگاه با محققینی از ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا در قالب برنامه TabrizU-300  مورد حمایت قرار گرفته است. همینطور اجرای فراخوان طرح های بین المللی Tabriz-IslamicU ویژه همکاریهای علمی بین المللی اعضای هیات علمی گروههای علوم انسانی دانشگاه تبریز با محققین کشورهای اسلامی  از دیگر برنامه های تعمیق همکاریهای بین المللی در گروههای آموزشی دانشگاه هست.  امضای بالغ بر 200  تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر از کشورهای کانادا، چین، فرانسه آلمان، ترکیه و ... و اجرای بیش از 300 طرح مشترک اساتید دانشگاه تبریز با دانشگاههای خارجی طی 4 سال گذشته از مهمترین اقدامات حوزه بین المللی است.

 

از دیگر فعالیتهای مرکز رشد و نو آوری واحدهای فناور استقرار 15 شرکت دانش بنیان و پذیرش  و استقرار بیش از 40 واحد فناور و اشتغال بیش از 110 نفر در این مرکز می باشد. این مرکز  طرحهای متعددی در حال اجرا دارد  که 3 طرح بزرگ آن  در حال تجاری سازی می باشد. این مرکز از  اولین روز های شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را در مضاعف نموده که از اهم فعالیتها و طرحها می توان به تولید و توزیع محلول های ضد عفونی کننده سطوح و دست، دستگاه تب سنج از راه دور، دستگاه تصفیه هوا، مه پاش، اسپری خودکار، طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک، کش زن، پد الکترونیکی جهت آموزش اشاره نمود.

 

با این وجود، از جمله اقدامات و فعالیت های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و نشر از سال 96 تا سال 99 هم می توان به اشتراک پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر و فراهم ساختن دسترسی کاربران دانشگاه به بیش از 85 پایگاه اطلاعات علمی معتبر خارجی در داخل و خارج از دانشگاه، برقراری دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مشابهت یاب iThenticate و Grammarly  و دسترسی به 800 هزار عنوان کتاب دیجیتال خارجی بصورت اینترانت، راه اندازی بخش کتابهای ترکی و بخش نابینایان، خرید 3184 جلد کتاب فارسی و 36 جلد کتب لاتین، برگزاری 11 نمایشگاه کتاب به مناسبت های مختلف، عضویت در انجمن بین المللی کتابخانه های دانشگاهی، دسترسی به مجموعه منابع الکترونیکی 800 هزار عنوان، دسترسی به کتابخانه دیجیتال ارکا با بیش از 90 میلیون منبع دیجیتال در داخل و خارج از دانشگاه، ایجاد کمیته اخلاق زیست پزشکی دانشگاه و ... اشاره نمود.

 

راه اندازی سیسم ویدئو کنفرانس دانشگاه تبریز به سفارش معاونت پژوهش و فناوری و همکاری مرکز فناوری اطلاعات با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی برای برگزاری جلسات، همایش ها و دفاع از پایاننامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی  با ظرفیت 800 نفر شرکت کننده طراحی گردیده است.

 

با این حال از دستاوردهای حوزه آموزشی می توان به ایجاد رشته های جدید اشاره کرد که در مقطع کارشناسی ارشد در سال 96 تا 99 به ترتیب 2، 1، 8 و 5 رشته و در مقطع دکتری هم در سال 97 یک رشته، 98 ده رشته و امسال نیز یک رشته جدید ایجاد شده است.

 

همچنین از عملکرد حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ( از فجر 98 تا فجر 99) با تاکید بر شرایط کرونایی می توان به بررسی 63 پرونده ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی از استادیاری به دانشیاری و  13مورد دانشیاری به استادی، بررسی و تنظیم 600 فقره قراردادهای حق التدریس مدرسین مدعو، بررسی 118 مورد پروند های ترفیع پایه اعضای هیات علمی دانشگاه، بررسی 144 مورد پرونده های تمدید قرارداد اعضای هیات علمی پیمانی، انتخاب اساتید نمونه دانشگاه به تعداد  44نفر در دانشکده های مختلف، درخواست 6000 تاییدیه تحصیلی و دریافت آن و ارسال مجدد به دانشکده ها، راه اندازی و استفاده از نرم افزارها در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به دانشجویان، راه اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت درخواست و انجام کلیه امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشجویان، برگزاری تعداد  830 جلسه دفاع کارشناسی ارشد،  21جلسه دفاع دکتری عمومی، 241 جلسه دفاع دکتری تخصصی و  678 جلسه آزمون جامع در شرایط کرونایی، برپایی678 آزمون جامع حضوری و غیرحضوری،راه اندازی  16 رشته جدید در مقطع کارشناسیارشد و  11رشته جدید در مقطع دکتری، اعزام  64نفر دانشجوی مقطع دکتری به فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت خارج از کشور، اعزام  16نفر دانشجوی مقطع دکتری به فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل کشور، پذیرش  18نفر دانشجوی دکتری دانشگاههای کشور در قالب فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل کشور، خرید و نصب سختافزار مورد نیاز برای راه اندازی سامانه آموزشهای مجازی، برگزاری شش دوره دانش افزایی اعضای هیات علمی و ... اشاره نمود.

 

در اختیار داشتن دانشجویان مستعد و توانمند، یکی از سرمایه های اصلی یک دانشگاه جهت به ثمر رساندن برنامه‌های توسعه آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقای جایگاه ملی و بین المللی دانشگاه است. در این راستا، گروه حمایت از استعدادهای درخشان نسبت به تهیه و تدوین «شیوه نامه جذب، حمایت و حفظ حائزین رتبه های برتر کنکور و فارغ التحصیلان ممتاز جهت ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز» اقدام نموده است. از جمله دیگر دستاوردهای این گروه در سال تحصیلی 99-1398 می توان به تدوین و نشر فراخوان و شیوه نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد، پیگیری اجرای شیوه نامه بکارگیری دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در امور اجرایی دانشگاه، بروزرسانی و اجرای شیوه نامه  حمایت و آماده سازی تیم دانشگاه تبریز برای شرکت در المپیاد علمی دانشجویی کشور، پرداخت کمک هزینه خرید کتاب به دانشجویان عضو گروه، برگزاری دوره های آماده سازی برای تیم دانشگاه تبریز جهت شرکت در المپیاد علمی دانشجویی کشور، تجلیل از حائزین رتبه های برتر کنکور و برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور، راه اندازی سامانه افتخارات دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه تبریز، بروزرسانی شیوه نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری به همراه اجرای کامل فرآیند پذیرش، جذب دانشجویان مستعد دانشگاه جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری در قالب سومین دوره جایزه شهید احدی، تدوین شیوه نامه اجرایی و برگزاری چهارمین دوره جایزه بزرگ علمی دانشجویی (جایزه علی پولاد)، برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان، اجرای فرآیند اهدای تسهیلات مصوب برای رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد، اجرای طرح پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه تبریز، تدوین ساز و کار بکارگیری دستیار آموزشی، پژوهشی و فناوری و تهیه قالب قرارداد و گواهی حسن عملکرد و ... اشاه کرد.

 

با بررسی گزارش عملکرد گروه آموزش‌های آزاد و مجازی از سال 96 تا سال 1399 نیز می توان به این نتیجه رسید که در سال 96  دو کارگاه آموزشی و سه دورۀ آموزشی آزاد در دانشگاه تبریز برگزار شده و امسال نیز سه دورۀ آموزشی آزاد، شش دورۀ آموزشی دانش افزایی برای اساتید، راه‌اندازی سیستم آموزشی مجازی ( LMS ) و اجرای کلیۀ کلاس‌های درسی و امتحانات بصورت مجازی و برگزاری ترم 7و 8 زبان‌های خارجی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی از سوی گروه آموزش‌های آزاد و مجازی با اجرا در آمده است.

 

در حوزه امور دانشجویی دانشگاه تبریز در سال های اخیر در حوزه های مهم عملکرد و دستاوردهای خوبی داشته که از جمله دستاوردهای مهم تربیت بدنی این دانشگاه در سال های اخیر می توان به کسب 12 مدال طلا، 8 مدال نقره و 1 مدال برنز در مسابقات منطقه ای دانشجویان در سال 96،  کسب عنوان مدیریت نمونه تربیت بدنی در وزارت علوم (بین بیش از یکصد دانشگاه کشور) با بیش از 10 مورد و در تمامی ارزیابی های صورت گرفته تربیت بدنی وزارت در بین سال های 96 تا 98، کسب 2مدال طلا، 5 مدال نقره و 7 مدال برنز در مسابقات المپیاد دانشجویان کشور در سال 97، تغییر سیستم ضد عفونی استخر دانشگاه از کلر به آب نمک و خریداری دستگاه آن با هزینه کرد بالغ بر حدود70 میلیون تومان در سال 97، کسب 14 مدال طلا، 6 مدال نقره و 1 مدال برنز در مسابقات منطقه ای دانشجویان در سال 97، برگزاری اولین جشنواره ورزش های همگانی منطقه ای در سال 98، کسب 14مدال طلا، 6 مدال نقره و 1 مدال برنز در مسابقات منطقه ای دانشجویان در سال 98، میزبانی مسابقات شطرنج مجازی دانشجویان دانشگاهای استان آذربایجان شرقی به تعداد 90 نفر و برگزاری طرح ورزش در خانه برای همکاران و دانشجویان بصورت مجازی در سال 99 و ... اشاره کرد.

 

آماده سازی مطلوب خوابگاه ها پش از شروع هر ترم در تابستان و انجام تعمیرات اساسی در خوابگاه ها و تجهیز تمامی اتاق های دانشجویی دانشگاه تبریز در طی چهار سال اخیر به وسایلی همچون یخچال، فرش، پرده و... ، ارتقاء رتبه خوابگاه فجر و بلوک شهید رجایی خوابگاه ولیعصر(عج) به رتبه 1، ارتقاء رتبه بلوک شهید باهنر و شهید بهشتی خوابگاه ولیعصر(عج) به رتبه 2، ارتقاء رتبه خوابگاه شهدا به رتبه 3، تجهیز خطوط سلف و سرویس به تجهیزات مدرن و صنعتی در قالب طرح ارتقاء با حضور خیرین و صندوق رفاه، آموزش اصولی کادر آشپزخانه در سال 96 و 97 با برگزاری کارگاه آموزشی، بهره گیری از ایمیل و پست برای دریافت مدارک متقاضیان وام ها در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 با توجه به شیوع بیماری کرونا در راستای کاهش مراجعات حضوری دانشجویان و ... از جمله دیگر عملکرد حوزه امور دانشجویی بوده است.

 

از دستاورد مهم مرکز بهداشت دانشجویان از فجر 98 الی فجر 99 نیز می توان به ویزیت 5429 نفر، ارایه خدمات پرستاری به 728نفر، انجام طرح پایش سلامت دانشجویان ورودی جدید به تعداد4150 نفر، آموزش کمک های اولیه به  1600 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ... اشاره نمود.

 

همچنین از دستاوردهای مهم مرکز مشاوره دانشجویی می توان به برگزاری کارگاه های پیشگیری از اعتیاد و نشاط اجتماعی؛ ویژه دانشجویان، بازدید و ارزیابی مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه 3، برگزاری کارگاه راهنمای کمک به دانشجویان دارای مشکل؛ ویژه اساتید، پیشنهاد اجرای طرح پژوهشی "آسیب شناسی آثار شبکه های اجتماعی در زندگی دانشجویی و راهکارهای مواجهه موثر بر آن" با مشارکت مدیریت اجتماعی دانشگاه تبریز، برگزاری کارگاه 24 ساعته آسیب شناسی اجتماعی برای کارکنان استانداری آذربایجان شرقی، برپایی 19 برنامه سلسله کارگاه های آنلاین مرکز مشاوره دانشگاه تبریز (آبان و آذر 1399)، برگزاری مسابقه کتابخوانی بین دانشجویان منطقه 3 کشوری و اهداء جوایز و ... اشاره نمود که از شاخص های مهم عملکرد این مرکز از  فجر 1398 تا فجر 1399 اعلام شده است.

 

با این وجود؛ در بحث عمرانی هم پروژه های در دست اجرا از محل اعتبارات عمومی و اختصاصی دانشگاه طی سال های  96 تاکنون می توان به اجرای 8 پروژه که از جمله این پروژه ها می توان به احداث دانشکده ادبیات، سلف سرویس مرکزی، خوابگاه دانشجویی کرکج، مجموعه شهدای گمنام، گلخانه تحقیقاتی، دانشکده کشاورزی اهر و ... اشاره کرد و در این مدت نیز 4 پروژه دانشکده فنی و مهندسی مرند و دانشکده دامپزشکی از محل اعتبارات عمومی و ساختمان حفاظت فیزیک و خوابگاههای فجر از محل اعتبارات اختصاصی دانشگاه خاتمه یافته است.

 

همچنین ازسال 1396تا کنون،  369،512میلیون ریال اعتبار برای تعمیرات اساسی، خرید تجهیزات و محوطه سازی دانشگاه تخصیص داده شده است.

 

با رصد و بررسی عملکرد فعالیت های یکساله مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی این دانشگاه نیز می توان به مکانیزه کردن سیستم صدور احکام کارگزینی، اعمال مصوبه اصلاح ماده 20 فصل پنج آئین نامه استخدامی، اصلاح کمک هزینه عائله مندی و اولاد برای کلیه همکاران، پرداخت پاداش شش ماهه اول و شش ماهه دوم، افزایش حقوق  برای کلیه همکاران، پرداخت  پاداش غیر نقدی در قالب هزینه های رفاهی در مناسب های مختلف، صدور کارت رفاهی، پرداخت کمک هزینه تهیه مواد ضد عفونی و ماسک، افزایش حقوق موضوع اصلاح ماده 19 و 20 آئین نامه، ثبت و تکمیل اطلاعات اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی در سامانه پاکنا، پیگیری و اخذ شماره استخدامی تعداد 117 نفر از اعضای هیأت علمی، بروز رسانی اطلاعات و احکام مربوط به اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی در سامانه آموزش عالی HES ، خرید و شماره گذاری تعداد 7 دستگاه خودرو اعم از مینی بوس، وانت و سواری، خرید و نصب دستگاه GPS در کلیه خودروهای دانشگاه و راه¬اندازی سامانه مربوطه در واحد حمل و نقل دانشگاه و ... اشاره کرد.

 

در حوزه فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه نیز فعالیت های مهم و تاثیرگذاری صورت گرفته به گونه ای که در طول چهار سال از سال 96 تا کنون در مجموع بیش از 5500 برنامه در درگاه فرهنگی وزارت عتف) ثبت شده  و بعد از شیوع کرونا نیز صدها برنامه در بستر فضای مجازی برگزار شده است.

تدوین سند جامع، برنامه ریزی عملیاتی در قالب برنامه تکمیلی دو ساله، تشکیل کارگروه های مشورتی متعدد، توسعه زیرساخت ها احداث تالار شهید باکری، بازسازی تالار شهید شفایی، فعالیت های متنوع جهت مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله نمایشگاه تلنگر و جلسات هیات اندیشه ورز، اجرای برنامه های تفریحی و جشن های مناسبتی در دانشگاه و در خوابگاهها، برگزاری اردوهای سیاحتی درون و برون استانی برای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه، برگزاری کارگاههای آموزشی متنوع در زمینه های گوناگون، برگزاری کرسی های آزاداندیشی ویژه دانشجویان با موضوعات متنوع و کرسی های نقد و نظر (مناظره) ویژه اساتید، برپایی برنامه های مذهبی و معنوی مختلف،  جشنواره های خیریه و اردوهای جهادی، برگزاری برنامه های متعدد با موضوعات سیاسی و اجتماعی در قالب سخنرانی، مناظره، نمایشگاه و تریبون آزاد، ویزه برنامه استقبال از دانشجویان ورودی های جدید، برگزاری 22 عنوان کارگاه آموزشی مدیران مسئول نشریات دانشجویی،  برگزاری همایش منطقه ای کرسی های ترویجی با حضور روسا و معاونین دانشگاههای شمال غرب کشور،برگزاری کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، کسب عناوین متعدد در جشنواره بین المللی حرکت، برگزاری «پانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی دانشگاه‌های کشور»  و به طور هم زمان با آن، «دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ ملل» در سال 1396 با حضور 375 دانش آموخته غیرایرانی دانشگاههای سراسر کشور و ... از جمله دیگر فعالیت های حوزه امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در سال های اخیر اعلام شده است.

 

در هر حال در نهایت باید یادآور کنیم، دانشگاه تبریز علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی در امر گسترش آموزش عالی در منطقه شمالغرب کشور نیز نقش برجسته و ارزنده ای داشته و دانشگاه های محقق اردبیلی، مراغه و بناب از آن منشعب شده و هم اکنون در شهرهای مرند، اهر و میانه دارای دانشکده اقماری بوده و در منطقه آزاد تجاری ارس نیز یک پردیس بین المللی دارد.

 

این دانشگاه در حال حاضر با دارا بودن بیش از 20 دانشکده، بیش از10پژوهشکده،  موسسه و مرکز تحقیقاتی، چندین قطب علمی، مراکز رشد و واحدهای فناور، اداره ارتباط با صنعت، حدود ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از 20 هزار دانشجو، سایت های متعدد کامپیوتری  و اینترنتی مجهز، آزمایشگاه های بسیار مجهز در حوزه های مختلف، انتشار بیش از 25 نشریه علمی- پژوهشی و اشتراک مجلات معتبر الکترونیکی و چاپی دنیا و با برخورداری از امکانات منحصر به فرد علمی در شمالغرب کشور، در خدمت پژوهشگران است.

البته نباید فراموش کرد که دانشگاه تبریز، از گذشته تا به امروز، بزرگانی زیادی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده، که نمونه بارز این مفاخر، سردار شهیدی چون مهدی باکری است، که دانش آموخته این دانشگاه بود.

 

بنابراین، پیشگامی در نهضت انقلاب اسلامی، تقدیم اولین شهید در قیام 29 بهمن، شروع انقلاب فرهنگی از این دانشگاه و پشتیبانی علمی و تجهیزاتی از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از جمله دیگر افتخارات دانشگاهیان دانشگاه تبریز، در صحنه‌های خطیر انقلاب اسلامی است.

به همین اعتبار، دانشجویان دانشگاه تبریز نیز به تبعیت از ولی زمان خویش، در راه تحقق ارمانهای انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکردند و  علت اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز به عنوان «مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور» مطرح می‌شود، به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه، در 27 دی سال 65، بر اثر یورش وحشیانه رژیم بعثی به دانشکده فنی این دانشگاه بوده است.

 

کوتاه سخن آنکه بی گمان امروز دانشگاه تبریز با این پتانسیل ها و توانمندی های که در عرصه های جهانی، منطقه ای و ملی داشته و دارد که به گزیده ای از آنها اشاره شد، به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر دنیا، جامع و مادر در بین دانشگاه‌های کشور مطرح است و به دلیل همین پیشینه درخشانی که این دانشگاه در طول بیش از هفت دهه فعالیت علمی و آموزشی که داشته در سطح ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای از آن به افتخار یاد می کنند. 

 


( ۱۳ )

نظر شما :