برگزاری وبینار علمی با موضوع «وحدت حوزه و دانشگاه؛ حکمرانی اسلامی و ایرانی» در دانشگاه تبریز

۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۳۰۴۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۳۸۰

همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش وبینار علمی با موضوع «وحدت حوزه و دانشگاه؛ حکمرانی اسلامی و ایرانی» در دانشگاه تبریز برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز وبینار «وحدت حوزه و دانشگاه؛ حکمرانی اسلامی و ایرانی» با حضور دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و حجت الاسلام محمد انوری مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در تالار علامه جعفری و شرکت اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه بصورت مجازی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی استاد دانشگاه باقر العلوم و دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این وبیناربا اشاره به رابطه حوزه و دانشگاه در تاریخ انقلاب اسلامی افزود: بحث وحدت حوزه و دانشگاه در زمان قبل از پیروزی انقلاب عمیق بود و بزرگانی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و مخصوصا" امام خمینی (ره) با طرح مسائل با دانشگاهیان زمینه همدلی مردم را فراهم نمودند. این وحدت وهمکاری در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به مهمترین عامل پیروزی تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز تداوم داشت و با توجه به استقرار نظام اسلامی در جامعه انتظار است که این همکاری و وحدت بیش از پیش در همه مسائل تداوم یابد شود.

در ادامه دکتر مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف ضمن بیان تاریخچه اجمالی رابطه علم با فلسفه و دین در جهان غرب و جهان اسلام افزود: فراز و نشیب زیادی در رابطه بین دین و فلسفه با علم در جهان غرب و اسلام وجود داشت و این رابطه گاهی تحت تاثیر حاکمان و برخی مواقع نیز موجب ایجاد نگرش حاکمیتی جدید می شد وگاهی همانند دوره قرون وسط ی برتری با دین بود و گاهی همانند قرون هجده و اوایل قرون نوزده برتری با علم بمعنای تجربه بود اما علی رغم گسترش نگرش پوزیتویستی متفکران و دانشمندان بزرگ جهان غرب دریافتند که علم با تجربه گرائی محض سعادت بشری را تهدید می­کند و به فلسفه و دین جهت پاسخگوئی به شبهات و سوالات ذهن انسان نیاز است لذا بموازات تحقیقات علمی در غرب انجمن ها و کمیته های علمی مرکب از دانشمندان علوم تجربی و اندیشمندان الهیاتی و فلسفی تشکیل شد و امروزه در سطح گسترده فعالیت دارند چنانچه میزان جایزه اعطائی به پژوهشگران این عرصه بیشتر از جایزه نوبل می­باشد.

استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک با اشاره به تاریخچه رابطه علم با دین و فلسفه در ایران از قرن اول هجری تا دوره معاصر افزود: در ایران نیز برخی مواقع فعالیت هایی در زمینه وحدت علم و دین انجام شد اما در اکثر مواقع بواسطه تفکر اشعری فلسفه و علم در حالت انزوا قرار داشت و معدود تلاشهایی از جمله فلاسفه مشائی در قرون گذشته و مکتب ملاصدرا در قرون اخیر صورت گرفت.

دکتر گلشنی با اشاره به فعالیتهای علامه جعفری و شهید مطهری در زمینه لزوم گسترش وحدت علم و دین در جامعه پاسخگوئی به شبهات بوسیله فلسفه افزود: دردهه های 20 و 30 این بزرگواران پیشنهادهای مبنی بر تدریس فلسفه و علم تجربی در حوزه ها و همچنین گسترش پژوهش های دینی در دانشگاهها ارائه دادند و فعالیت هایی در زمینه پاسخگوئی به شبهات مارکسیست ها و علم گرایان انجام دادند.

مولف کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی با اشاره به کم بودن میزان فعالیتهای مشترک علمی و دینی در زمینه پاسخگوئی به سوالات جامعه در ایران افزود: متاسفانه الان بنوعی سکولاریسم رواج دارد و حوزه و دانشگاه در خصوص علم روز و مباحث مطرح شده فعالیت مشترک چندانی نمی کند و حوزه با زبان روز به مسائل جواب نمی دهد و دانشگاه بدون توجه به دین راه خود را میپیماید و علاج آن همکاری و تعامل حوزه و دانشگاه ورسیدن به وحدت جهان بینی جهت پاسخگوئی به سوالات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و.. میباشد.

در این وبینار حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی استاد دانشگاه باقر العلوم با بیان کلیاتی در خصوص مفاهیم دینی و اجتماعی افزود: عقل و دین مفاهیم سازه ای هستند که ابعاد مختلفی داشته و عقل و وحی همسو میباشند و انسان بدون دین در دنیا نداریم و همه انسانها در منظومه اطاعت قرار دارند منتهی در مصداق اختلاف دارند.

استاد دانشگاه باقر العلوم و پژوهشگر برتر جشنواره فارابی با بیان ضرورت هم افزائی و همکاری حوزه و دانشگاه افزود جهت نیل به تمدن اسلامی لازم است خوانشی توحیدی از علم، آموزش، پرورش، اقتصاد، سیاست و...در جامعه بوجود آید تا خروجی آن کارگزارانی توحیدی باشند و جامعه را در راه نیل به تمدن اسلامی کمک نمایند. یاد آور می شود این وبینار به همت دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

 


( ۱ )

نظر شما :