با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم برگزار شد؛ نشست روسای دانشگاههای آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۳۰۰۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۶۵۰

 

نشست معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با روسای دانشگاههای استان آذربایجانشرقی با موضوع آمایش آموزش عالی در دانشگاههای استان آذربایجانشرقی در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری و ابراز خرسندی از حضور دراستان و بازدید از برخی دانشگاههای استان افزود: پیشرفتهای خوبی در دانشگاههای استان از نظر کمی و کیفی دربرخی امور صورت گرفته است و پتانسیل ها و امکانات خوبی نیز در دانشگاههای استان وجود دارد وبرای رسیدن به وضعیت مطلوب همکاری و هماهنگی دانشگاهها در اجرای طرح آمایش آموزش عالی موفقیت های زیادی را نصیب استان می کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره اجمالی به تاریخچه و مفاد طرح آمایش آموزش عالی افزود: افزایش کمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در چند دهه اخیر موجب ایجاد منابع و امکانات زیاد در سطح کشور اعم از شهرهای کوچک و بزرگ شد از طرفی نظر به وجود امکانات فیزیکی دانشگاهها اقدام به افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی نموده و موجب پایین آمدن کیفیت آموزش در برخی رشته ها شدند همچنین با توجه به کاهش تعداد داوطلبین در سالهای اخیر عملا" برخی از رشته ها و دانشگاهها با کاهش دانشجو مواجه شده و امکانات بلااستفاده مانده است. لذا طرح آمایش آموزش عالی بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 94 مبنی بر متناسب سازی فعالیتهای آموزشی و احساس نیاز متولیان امر در سطح کشور در اولویت قرارگرفت ودر سال ۱۳۹۵ به عنوان مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ شد و بنا به دلیل مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بودن در صورت تغییر دولت یا وزیر در همه دولتها لازم الاجراست که هشت زیر مجموعه دارد که منطقه بندی و مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی، ماموریت گرائی، رتبه بندی و تضمین کیفیت، نظام جامع آموزش و سنجش از جمله آنهاست.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم سلامت علمی و جلوگیری از سوء استفاده علمی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی، توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت های منطقه‌ای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری و موضوعات ملی و فرااستانی را از اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی برشمرد و افزود: ارتقای کیفی سطح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آموزش عالی با توجه به توانمندیها و مزیت‌های هر استان، کمک به متناسب‌سازی و متوازن نمودن توسعه مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تمرکز تصمیم‌گیری ها در وزارت با واگذاری برخی وظائف به استان‌ها و ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختارهای آموزش عالی است در عین حال این آئین‌نامه به نحوه اجرای وظائف و ساختار سازمانی داخلی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ورود نمی‌کند.

دکتر رحیمی شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی کشور را رکن مهم تصمصم گیری و اجرای آمایش آموزش عالی توصیف کرد و افزود: شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی مهم‌ترین مرجع اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی است که ارائه سیاست‌ها و شاخص‌های کلان آموزش عالی مرتبط با طرح مدیریت استانی آموزش عالی، بررسی، تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات مدیریت استانی آموزش عالی، پیگیری، نظارت و ارزشیابی نحوه اجرای صحیح طرح مدیریت آموزش عالی در مقیاس استانی، بررسی مشکلات و تعیین راهکار برای حل و رفع آنها و جلوگیری از انحرافات احتمالی از وظایف اصلی این شوراست و ریاست و مدیریت جلسات شورای استان بر عهده رئیس دانشگاه معین استان می‌باشد و جلسات آن سه ماه یکبار تشکیل خواهد شد که در استان آذربایجانشرقی برعهده دانشگاه تبریز و رئیس این دانشگاه میباشد و با شناختی که از مدیریت عالی آقای دکتر مجیدی دراجرای طرح و ایجاد همدلی و تشریک مساعی در میان دانشگاههای استان سراغ داریم امیدواریم این طرح در این استان بخوبی اجراء شده و منشاء آثار خیر در نظام علمی کشور و استان شود.

دکتر رحیمی همچنین با اشاره به تحصیل تعداد 600 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 150 هزار نفر در مقطع دکتری در دانشگاههای کشور در حال حاضر افزود: این تعداد آمار بالا بعنوان یک دغدغه و تهدید برای علم و مسئولین آموزش عالی کشور است و برای 30 هزار نفر فارغ التحصیل سالانه دکتری بایستی اشتغال لازم ایجاد گردد که در خوش بینانه ترین حالت اشتغال آفرینی برای آنها در بخشهای دولتی و غیر دولتی 8 هزار نفر است و تکلیف 22 هزار نفر مشخص نیست.

دکتر رحیمی ایجاد پردیس های فناوری، مرکز رشد، مناطق ویژه فناوری و پهنه های فناوری با هدف افزایش قابلیت اشتغال آفرینی و فراهم نمودن زمینه های اشتغال آفرینی در میان دانش آموختگان را از اولویت های اصلی وزارت عتف برشمرد.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه 120 موسسه آموزش عالی دولتی 90 موسسه مشمول طرح آمایش هستند افزود: دراستان آذربایجانشرقی بجزء دانشگاههای تبریز بعنوان دانشگاه جامع و مادر منطقه ودانشگاههای صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز بعنوان دانشگاه تخصصی حوزه های صنعت و هنر که از استانداردهای لازم برخوردار هستند، دانشگاههای شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه مراغه و دانشگاه بناب علی رغم پیشرفتهای مطلوب و پتانسیل های خوب مشمول طرح آمایش هستند که بر اساس آمایش ضمن ممانعت از ادامه رشد کمی در این دانشگاهها با توجه به حوزه تخصص هر یک ادامه فعالیت مینمایند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با اشاره به اینکه دانشگاه بناب در حوزه فنی فعالیت دارد و پیشرفتها و استانداردهای تخصصی در حوزه فنی را دارد بر اساس طرح آمایش از نظر پژوهشی، علمی و امکانات در این زمینه متمرکز خواهد شدو در سایر رشته ها و گرایشها اعم از علوم انسانی و کشاورزی دانشجو پذیرش نخواهد کرد.همچنین دانشگاههای شهید مدنی ودانشگاه مراغه نیز هرکدام بر اساس امکانات و توانمندیهای موجود در یک زمینه تخصصی فعالیت خواهد کرد و از پذیرش دانشجو در رشته های دیگر ممانعت بعمل خواهد آمد.

در ادامه جلسه دکتر میررضا مجیدی ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری کلیاتی از اقدامات صورت گرفته در زمینه تبادل تجربیات و تشریک مساعی دانشگاههای استان در سال های اخیر بیان نمود و افزود: همدلی و مشارکت خوبی بین دانشگاههای استان وجود دارد و برای اجرائی نمودن طرح آمایش نیز میتوان از این همدلی بهره برد.

دکتر مجیدی بر ضرورت تفویض اختیارات به استانها تاکید نمود و افزود لازم است وزارت عتف در عین تفویض وظایف به استانها، اختیارات را نیز به استان تفویض نماید تا نتایج جلسات و برنامه ریزی مسئولین استانی در استان اجرائی گردد و بدلیل نبود اختیارات در استان بوسیله وزارت و یا کارشناس وزارتی لغو نگردد.

در ادامه جلسه روسای دانشگاههای فرهنگیان، دانشگاه مراغه، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مرکز آموزش عالی سراج و نماینده موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی استان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه پیام نوراستان و دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان ضمن استقبال از طرح آمایش آموزش عالی به ارائه نظرات و راهکار در این زمینه پرداختند که از مهمترین نظرات میتوان به در نظر گرفتن رشته و هیئت علمی دانشگاه آزاد بعنوان هیئت علمی و رشته استانی، امکان استفاده دانشگاهها از فضا و امکانات آموزشی مازاد یکدیگر، تفویض برخی اختیارات به استانها از طرف وزارت، ضرورت حذف برخی مصلحت اندیشی ها در طرح آمایش، توجه به آموزش های مهارتی، رفع اشکالات وتسهیل آئین نامه ترفیع پایه برای همکاران پژوهشی و دارای طرحهای ارتباط با صنعت، اجرای طرح منطقه ای شدن دانشگاه پیام نور جهت تسهیل امور، حذف و تجمیع رشته هاو مراکزی که داوطلب ندارند ویا بصورت مشابه و موازی در یک شهر دایر میباشند، ایجاد رشته های جدید متناسب با نیازهای جامعه، نظارت و پایش بموقع جهت جلوگیری از مصلحت اندیشی و محافظه کاری اشاره نمودند.

 


( ۴ )

نظر شما :