تجلیل از پژوهشگران و فناوران و حامیان پژوهش دانشگاه تبریز

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۳۰۰۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۵۶۶

در هفته پژوهش و فناوری از 36  اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز، سایر پژوهشگران و حامیان پژوهش با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار آذربایجان شرقی به صورت مجازی تجلیل بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با اشاره به تولید علم و فناوری در کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز با وجود موانع و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت های این حوزه، تولید علم و فناوری در کشورمان در بخش های مختلف روند رو به رشدی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه شاهد رشد کمی و کیفی مقالات در سطح دنیا هستیم، خاطر نشان کرد: بعد از 10 سال ایران بالاترین نرخ رشد کمی مقالات را در دنیا بدست آورده و در چند سال اخیر جزو پنج کشور اول دنیا هستیم که بالاترین نرخ رشد مقالات از نظر کیفی داشته است.

دکتر رحیمی همچنین با تاکید بر جایگاه علم و فناوری در کشورمان یادآور شد: تولید علم و فناوری در دانشگاه و دیگر مراکز تحقیقاتی باید با توجه به نیاز روز جامعه باشد و از این رو توسعه ارتباط با بدنه جامعه و کاربردی نمودن پژوهش ها ضروری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ظرفیت های تولید علم و فناوری در دانشگاه های استان و در راس آنها دانشگاه تبریز گفت: با توجه به پتانسیل های اعضای هیات علمی و با توجه به مستندات موجود، دانشگاه تبریز در سال های اخیر در حوزه تولید علم و فناوری روند رو به رشد خوبی داشته است، و در این ارتباط نیز ضروری است از این ظرفیت ها برای توسعه و پیشرفت منطقه و کشورمان استفاده شود. 

دکتر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به جایگاه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه و پیشرفت هر جامعه گفت: باید از تمامی ظرفیت ها و توانمندی های تولید علم و فناوری کشورمان برای رشد و شکوفایی بهره مند شویم که برای تحقق این امر دانشگاه ها باید ماموریت گرا شوند و در بخش پژوهش نیز لازم است با توجه به نیاز جامعه ماموریت گرا عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: رسالت اصلی هر دانشگاه نیز در ماموریت گرا بودن هم مشخص شده و در این باره به دانشگاه های مادر توجه بیشتری صورت گیرد.

دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آئین با معرفی اجمالی این دانشگاه ها در عرصه های تولید علم و فناوری و دانش گفت: این دانشگاه در حال حاضر با داشتن نزدیک 800 نفر هیات علمی، بیش از 20 هزار دانشجو، چندین قطب علمی و مراکز تحقیقاتی، یکی از بزرگترین مرکز علمی شمالغرب کشور و از جمله یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز از سال 1326 منشاء حرکت های بزرگ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تولید علم و فناوری در کشور بوده است، تصریح کرد: این دانشگاه در سال 65 به خاطر تولید ادوات برای رزمندگان اسلام مورد بمباران رژیم بعثی قرار گرفت و در این ارتباط نیز 22 تن از دانشجویان دانشکده فنی شهید شدند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در تمام دنیا دانشگاه ها منشاء تحول و پیشرفت در جامعه هستند، یادآور شد: امروزه می توان تمامی مسایل و مشکلات جامعه با طرح در مراکز علمی و دانشگاه ها حل کرد، چرا که دانشگاه ها منشاء تحول و رشد هر جامعه به شمار می رود.

حجت‌الاسلام محمد انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این آیین بود که در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه علم و دانش گفت: امروزه پتانسیل های زیادی در تولید علم و فناوری در کشور داریم که متاسفانه کمتر به جایگاه تولید علم و دانش با توجه به نیاز جامعه توجه شده است و از این رو باید بیش از اینها با توجه به ظرفیت های کشورمان به این مسئله پرداخته شود.

 بر پایه همین گزارش، دکتر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این مراسم بود که با ارایه گزارشی از فعالیت های پژوهشی یکساله دانشگاه گفت:  با توجه به عملکرد بخش های مختلف پژوهش این دانشگاه در مقایسه با سال های گذشته در بسیاری از شاخص ها روند رو به رشدی داشته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری بیش از یکصد برنامه در دانشکده ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز به مناسبت هفته پژوهش در این دانشگاه افزود: با توجه به شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی امسال اجرای برنامه ها هفته پژوهش متفاوت با سالهای گذشته وبصورت مجازی با بیش از یکصد برنامه در قالبهای متنوع برگزارخواهد شد که از مهمترین آنها میتوان به برگزاری سخنرانی علمی وکارگاه آموزشی با حضوراساتید دانشگاه تبریز و برخی از اساتید دانشگاه های خارج از کشورنام برد.

 

 

*فایل pdf اسامی و عناوین پژوهشگران و فناوران برگزیده سال  1399(دانشگاه تبریز)

 

 


( ۹ )

نظر شما :