درخشش مجدد دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۱

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۲۷۶۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۸۲۹۸

 

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر رسول زوارقی رئیس کتابخانۀ مرکزی، مرکز اسناد و نشر دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه دانشگاه تبریز در رتبه بندی موضوعی تایمز 2021 افزود: بر اساس نتایج نظام رتبه بندی موضوعی تایمز 2021، دانشگاه تبریز توانست اغلب رتبه های قبلی خود را بهبود ببخشد.

به گفته دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه بر اساس این نتایج، دانشگاه تبریز که در حوزه موضوعی مهندسی و فناوری (شامل رشته‌های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران، و مهندسی شیمی) در رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۱۹ رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰، و در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ را به دست آورده بود، در رتبه بندی امسال (موسوم به ۲۰۲۱) توانست رتبه درخشان ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهانی و دوم ایران را کسب کند.

زوارقی با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز در حوزه علوم زیستی (شامل رشته‌هایی چون کشاورزی و جنگل‌داری، علوم زیست‌شناسی، علوم دامپزشکی و علوم ورزشی) نیز موفق به بهبود رتبۀ جهانی خود شده است افزود:

دانشگاه تبریز در رتبه بندی های دو سال قبل، رتبه بالای ۶۰۰ را در این حوزۀ موضوعی بدست آورده بود که در رتبه بندی امسال (موسوم به ۲۰۲۱) با کسب رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی و اول ایران، رتبۀ جهانی و ملی خود را بهبود بخشید.

 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز افزود: بهبود رتبۀ دانشگاه در حوزۀ علوم فیزیکی (شامل رشته‌هایی چون ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، شیمی، زمین‌شناسی، علوم محیطی، علوم زمینی و دریایی) نیز محسوس بوده است. به نحوی که علی رغم کسب رتبۀ 601 تا 800 دانشگاه در این حوزه در طول سال های قبل، این رتبه در رتبه بندی امسال به ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی و چهارم ملی بهبود یافت.

دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه تبریز ضمن اشاره به رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی دانشگاه تبریز در حوزه های علوم بالینی و سلامت (شامل حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی و سایر حوزه‌های مربوط به‌سلامت و بهداشت) در رتبه بندی امسال افزود: دانشگاه تبریز از این نظر، تنها دانشگاه غیرپزشکی است که در این رتبه بندی موضوعی حضور یافته و در کنار دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد، رتبه سوم ایران را به خود اختصاص داده است.

زوارقی با اشاره به اینکه رتبه سال قبل دانشگاه تبریز در حوزه علوم رایانه (۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی) نیز به رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی و رتبه سوم ایران بهبود یافته است.

لازم به ذکر است دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تایمز جهانی 2021 نیز توانسته بود با کسب رتبه های جهانی 372، 598 و 1131 در شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی و کسب رتبه 664 جهانی ازنظر شاخص‌های پژوهشی و 518 جهانی ازنظر شاخص درآمد رتبه های جهانی قبلی خود را بهبود ببخشد. در این نظام رتبه بندی جهانی دانشگاه تبریز در مجموع توانسته بود رتبه 601 تا 800 جهانی و رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران را به خود اختصاص دهد.

 

جدول جایگاه دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی موضوعی تایمز2021 در میان دانشگاههای جهان و ایران

 


( ۶۲ )

نظر شما :