نشست مجازی پنجمین اجلاس دانشگاه‌های برتر و بزرگ ایران و روسیه

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۲۱۸۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۱۰۱

 

پنجمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر و بزرگ ایران و روسیه با هدف گسترش و تعمیق روابط علمی و دانشگاهی با حضور وزیر علوم، سفیر کشورمان در روسیه، سفیر روسیه در ایران، روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه و به ویژه رئیس دانشگاه تبریز به صورت مجازی برگزار شد.‌

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، از سال ۱۳۹۴ تاکنون چهار اجلاس مشترک به‌صورت دوره‌ای در دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو برگزار شده که امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا پنجمین اجلاس آن (17 تیرماه) به میزبانی روسیه و با حضور وزرای علوم دو کشور، رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ ایران و روسیه و برخی مسئولان سیاسی، علمی و فرهنگی دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس در سخنانی با تاکید بر اینکه با توجه به رکود به وجود آمده در دوران کرونا، هم اکنون لازم است که پروژه‌های مشترک، مقالات علمی مشترک و دوره‌های مشترک تحصیلی بازپروری شوند، گفت: چنین ارتباطی گرچه از پیامدهای کووید -۱۹ است، اما در صورت برنامه‌ریزی و اتخاذ شیوه‌های خلاقانه از سوی دانشگاهیان و محققان و دانشجویان دو کشور، می‌تواند بستر بسیار مناسبی را برای ادامه و حتی تقویت و توسعه هرچه بیشتر مراودات و تعاملات علمی و تحقیقاتی و فناورانه میان دو کشور فراهم کند.

وی با اعلام حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از این نشست مبتکرانه و همفکری رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور گفت: همکاری‌های همه‌جانبه میان ایران و روسیه، به‌ویژه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، برای توسعه پایدار و شکوفایی و رونق اقتصاد دانشی و تجاری‌سازی محصولات علمی دو کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وزیر علوم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، شاهد روابط علمی و تحقیقاتی خوبی میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور بوده‌ایم، افزود: یقین دارم که ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش این تعاملات و همکاری‌های علمی وجود دارد و شرایط خاص حاکم بر جهان و دو کشور روسیه و ایران نخواهد توانست خللی در کمرنگ شدن این تعاملات و همکاری‌های علمی دوجانبه ما ایجاد کند و این مهم فقط در سایه عزم و اراده و خلاقیت و ابتکار دانشگاهیان و محققان و البته، حمایت‌های مسئولان دو کشور محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سپری کردن دوره همه‌گیری کووید -۱۹ در سراسر جهان گفت: اگرچه این ویروس فرصت‌هایی را برای جامعه علمی، به‌ویژه فعالیت‌های مجازی و بهره‌گیری از فضای سایبری و کاهش هزینه‌ها، ایجاد کرده است، اما بدون شک چالش‌های جدی را پیش روی دانشگاهیان و دانشمندان قرار داده است که باید به آنها توجه کرد.

دکتر غلامی افزود: در این دوره با کاهش فعالیت‌های میدانی، آزمایشگاهی و کارگاهی مواجه شده‌ایم که سبب می‌شود تا در توسعه علوم کاربردی، مهندسی و فناوری به چالش بربخوریم و چنین به نظر می‌رسد که با کوچک‌تر شدن اقتصاد جهانی، تولید و تبادل علم در دنیا نیز روندی نزولی پیدا می‌کند.

وزیر علوم با بیان اینکه احتمالاً در دوران کرونایی، صنعت جذب دانشجوی بین‌المللی نیز با رکود مواجه خواهد شد، اظهار داشت: اگر صنایع تولیدی، توریستی و حتی ورزشی، با گام‌هایی نامطمئن و به آهستگی حرکت می‌کند، هم‌اکنون می‌توان مدعی شد که پروژه‌های مشترک، مقالات علمی مشترک، و دوره‌های مشترک تحصیلی با نقصان مواجه شده‌اند و نیاز به بازپروری دارند.

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرصت های پیش آمده در دوران شیوع کرونا گفت: اکنون فرصتی پیدا شده که به زیرساخت‌های نرم و ساماندهی علمی در درون کشور و در میان کشورها و منطقه بپردازیم تا دردوران پساکرونا حرکتی منطقی‌تر و با شتابی بیشتر داشته باشیم.

وزیر علوم در پایان سخنان خود با تاکید برایجاد بسترهایی برای جهش آتی همکاری‌های مشترک گفت: در این راستا میتوان به مواردی از قبیل توجه به دسترسی آزاد اعضای هیئت علمی و محققان یک منطقه به دانش تولیدشده در هر کشور و تجمیع اطلاعات علمی و سهل‌الوصول بودن آن در سطح بین‌الملل و منطقه، اعتباردهی به مدارک دانشگاه‌های کشورهای همکار و ایجاد پروتکل‌های مربوط، توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه از طریق فضای سایبری و انتقال تجارب مدیریتی و راه حل های توسعه اقتصاد دانشگاهی اشاره کرد.

در این وبینار فالکوف وزیر علوم و آموزش عالی روسیه نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه با تلاش دو کشور امروزه ما به دستاوردهای بزرگی در راستای گسترش و تعمیق روابط علمی و دانشگاهی دست یافته ایم، گفت: نتیجه ثمرات این تلاش های مشترک؛ افزایش شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه های روسیه، امضای تعداد زیادی توافقنامه بین دانشگاه ها، اجرای طرح های مشترک، دوره ها و ... بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 2017 نقشه راهی برای همکاری در عرصه حمایت از زبان روسی در ایران بکار گرفته می شود، اضافه کرد: پذیرش ۹۰ دانشجو ایرانی برای سال ۲۰۲۰ در دانشگاه‌های روسیه در نظر گرفته شده است و در روابط بین دانشگاه های دو کشور بیشتر دانشجویان از ایران در دانشگاه علوم پزشکی مسکو و علوم پزشکی سن پترزبورگ تقاضای پذیرش دارند.

این مقام روسی در خاتمه پیشنهاد کرد؛ ارتباطات جوانان در چارچوب فعالیت انجمن گسترش بیابد و انجمن جوانان ایران و روسیه ایجاد کرده و نشست های مجازی به صورت منظم برای گفت وگو درخصوص منافع علمی و ایده های برای طرح های مشترک در چارچوب کمیته ها و برگزاری سخنرانی های دانشجویان و جوانان در همایش های سران دانشگاههای دو کشور برگزار شود.

کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه هم در سخنانی تشکیل اتحادیه دانشگاههای برتر دو کشور را نوید دهنده عمق روابط دو کشور  بیان کرد و گفت: امروز روابط ایران و روسیه در ابعاد نظامی،سیاسی، دفاعی و امنیتی رو به گسترش است اما به لحاظ فرهنگی نیاز است تا بر روی اشتراکات، با هدف نزدیکی دو ملت همکاری نمائیم و در این راستا زبان علم ، فن آوری و دانش بهترین زبان نزدیکی دو کشور است.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز در این اجلاس با بیان اینکه ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب همکاری های دو کشور در عرصه های آموزشی مصمم بوده است، یادآور شده است: در این پیوند علاوه بر همکاریهای بین سازمانی دو کشور مرکز فرهنگی ایران در مسکو فعالیت گسترده دارد و در ان دوره های آموزش زبان فارسی برگزار می شود که از زبان های برجسته مشرق زمین است.

بر پایه همین گزارش؛ در این اجلاس همچنین برخی رؤسای دانشگاه های شرکت کننده ضمن معرفی دانشگاه خود، فعالیت ها و همکاری های مشترک و ارائه پیشنهاد به تشریح برخی برنامه‌های در دست اجرای خود برای بهبود این روابط پرداختند و در ادامه طرفین همکاری‌های علمی میان دو کشور را موجب توسعه علم و فناوری و هم گسترش آن بین نخبگان اعلام و بر ایجاد دوره های آموزشی مشترک و پشتیبانی مالی از آن، ارتباط دانشمندان دو کشور، راه اندازی فستیوال های آموزشی و هنری، تقویت دوره های دانش افزایی زبان فارسی و روسی و استفاده از امکانات آزمایشگاهی تاکید کردند.

همچنین در پایان پنجمین اجلاس دانشگاه های برتر ایران و روسیه قطعنامه‌ای جهت توسعه روابط علمی میان دو کشور صادر شد.

یادآور می شود: ایجاد دبیرخانه دائمی اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه مستقر در دو دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان تأسیس اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه، استفاده از توانمندی‌های دو طرف جهت توسعه علم و فناوری و مشارکت در تأمین نیازها و یافتن راه حل برای چالش‌ها در دو کشور روسیه و ایران، انعقاد د‌ه‌ها سند همکاری میان دانشگاه‌های روسیه و دانشگاه‌های بزرگ ایران در زمینه انجام و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی، کارگاه‌های آموزشی، طرح‌های مشترک پژوهشی، تبادل دانشجو، تبادل استاد، همکاری مشترک در حوزه های مختلف و ... از جمله دیگر دستاوردها و موارد مورد توافق چهار اجلاس گذشته بیان شده است.

لازم به ذکر است؛ اولین نشست مشترک دانشگاه های برتر ایران و روسیه به میزبانی مسکو در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد و درخصوص زمینه‌های مورد علاقه همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور شامل تبادل استاد و دانشجو، تبادل فناوری و انجام تحقیقات مشترک بین دانشگاه های دو کشوربحث و تبادل نظر شد.

در دومین نشست که در مهرماه ۱۳۹۵ به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، همکاری های علمی آموزشی دانشگاه‌ها و ارتقای رقابت‌پذیری آنها، تجارب مدیریت دانشگاه ها و مشکلات تربیت نیرو برای اقتصاد نوآورانه و بررسی نقش پارک های علم و فناوری در توسعه دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.

سومین نشست در آبان ماه ۱۳۹۶ به میزبانی دانشگاه لومونوسف مسکو برگزار شد وراهکارهای گسترش و تعمیق ارتباطات بین این دانشگاه های ایران و روسیه بررسی شد.

چهارمین نشست مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در آذر ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه تهران برگزار شد و موضوع این نشست، بحث و تبادل نظر در خصوص افزایش همکاری‌های دانشگاه‌های دو کشور در راستای ارتقای رتبه بین‌المللی دانشگاه‌ها و تبادل تجربیات در حوزه‌های پژوهش‌های کاربردی و بنیادی بود.

 


( ۳ )

نظر شما :