درخشش دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۰ براساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۱۷۲۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۴۷۸

 

درخشش  دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تاثیر تایمز 2020 براساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد :

کسب رتبه دوم  کشور در زمینه شاخص کیفیت آموزش و قرار گرفتن  در بین دویست دانشگاه جهان

 

رتبه بندی دانشگاه‌های اثرگذار در دنیابر اساس اهداف و  شاخص­های توسعه پایدار ملل متحد  از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز اعلام شد و بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده این موسسه در آوریل2020،دانشگاه تبریزتوانست درشاخص­های مختلف رتبه های برتر کسب نماید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  تبریز دکتر رسول  زوارقی دبیر کمیته  علم سنجی دانشگاه  ضمن  بیان موفقیتهای دانشگاه تبریز افزودند رتبه بندی های اثربخشی آموزش عالی تایمز ( Times Higher Education Impact Rankings)، تنها جداول عملکردی موجود در دنیا هستند که دانشگاه ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد (United Nations’ Sustainable Development Goals ) ارزیابی می کنند. در این رتبه بندی های چندگانه از شاخص های قاعده مندی برای فراهم آوردن امکان مقایسه جامع و متوازن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سه حوزه کلی پژوهش، توسعه و نظارت استفاده شده است. ملاک ارزیابی این نظام رتبه بندی در حوزه پژوهش، اطلاعات ماخوذ از الزویر (Elsevier) و در حوزه توسعه و نظارت براساس عملکرد دانشگاهها  وهمچنین شواهد و مدارک ارسالی به موسسه در زمینه مقوله های مرتبط با توسعه پایدار است.

زوارقی با اشاره به کسب عنوان دوم در زمینه کیفیت آموزش در میان  دانشگاههای کشور و  قرارگرفتن  در میان  دویست دانشگاه برتر جهان توسط دانشگاه تبریز افزودند بدون تردید ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه موجب تسهیل پیشرفت در همه زمینه­ها علمی،فنی واجتماعی است ودرآینده نزدیک شاهد آثار مثبت این  پیشرفت خواهیم بود.

دبیر کمیته  علم سنجی دانشگاه با اشاره به قرار گرفتن  در میان  دویست دانشگاه  برتر جهان و  کسب رتبه  دوم  کشوری درزمینه شاخصهای فقدان گرسنگی و حیات  برروی زمین  افزودنداهمیت دادن به چنین شاخص­های مهم نشانگر عزم جدی و آینده نگری مسئولین دانشگاه تبریز برای نیل  به  توسعه­ در همه ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و زیست محیطی است.

زوارقی کسب رتبه دوم کشور و قرار گرفتن در میان چهارصد دانشگاه جهان  در شاخص­­های مقبولیت کاری ورشد اقتصادی،صلح، عدالت و موسسات قدرتمند و برابری جنسیتی را  از دیگر افتخارات دانشگاه تبریز در این  رتبه  بندی برشمرد و اضافه نمود دانشگاه تبریز در زمینه رعایت کلیه شاخصهای توسعه پایدار ملل متحد توانسته است بهمراه هشت  دانشگاه  دیگرکشور در حائزرتبه سوم کشوری ودرسطح جهانی جزء چهارصددانشگاه جهان قرار بگیرد.

دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه افزود:کسب عنوان  سوم کشور و قرار گرفتن  در بین  سیصد دانشگاه جهان در شاخص­های کاهش نابرابری ها، دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب، شاخص مصرف و تولید مسئولانه،حیات زیر آب از دیگرعناوین دانشگاه تبریز در این رتبه بندی است  .

آب و هوا، مبارزه با فقر، انرژی های سالم و ارزان ، سلامت و رفاه خوب ، شهرها و جوامع پایدار وشاخص مشارکت در راستای اهداف توسعه پایداراز دیگر اهداف این  رتبه  بندی میباشد که  دانشگاه تبریز در این  زمینه­ها عنوان چهارم کشوری را کسب نموده ودر میان پانصددانشگاه جهان قرارگرفته است.

زوارقی کسب عنوان پنجم کشوری در زمینه صنعت ،نوآوری و زیرساخت رااز دیگر رتبه های دانشگاه تبریز برشمرد و فزودند با توجه به وجود مراکز مهم صنعتی و فنی در تبریز شایسته است با گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه به همت اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع بتوانیم  در آینده نزدیک شاهد شکوفائی صنعت استان بهمراه توسعه پایداردرهمه زمینه هاباشیم.

شایان ذکر است نتایج این رتبه بندی ها اولین بار در سال 2019 منتشر شده و نتایج سال 2020 دومین ویرایش از نظام رتبه بندی است. در ویرایش 2020 ، 766 دانشگاه از 85 کشور دنیا مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته اند. بیشترین مشارکت را در این نظام رتبه بندی دانشگاه های کشور ژاپن (63 دانشگاه)، روسیه (47 دانشگاه) و ترکیه (37 دانشگاه) داشته اند. از ایران نیز 17 دانشگاه در این نظام رتبه بندی حائر دریافت رتبه شده اند. دانشگاه آکلند (University of Auckland) نیوزیلند، دانشگاه سیدنی (University of Sydney)، دانشگاه سیدنی غربی (Western Sydney University)، و دانشگاه لاتراب  (La Trobe University) رتبه های اول تا چهارم دنیا را در این نظام رتبه بندی به خود اخصاص داده اند.

 

جدول جایگاه دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تاثیر تایمز 2020 براساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد:


( ۵ )

نظر شما :