مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۱۱۲۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۴۰۹

 


مراسم بزرگداشت شهدای بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز بعد از ظهر امروز با حضور جمعی از خانواده های شهداء، مسئولان استان و دانشگاهیان در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این آیین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، 8 سال دفاع مقدس، شهدای اخیر راه مقاومت مخصوصا شهید سپهبد حاج قاسم  سلیمانی و  شهدای حادثه سقوط هواپیما مسافربری اوکراینی گفت: شهدای 27 دی دانشگاه تبریز به عنوان  پیشگامان تفکر  تحقق شعار«ما می توانیم» در کشور بودند که در دوران 8 سال دفاع مقدس در کنار سنگر دانش با همکاری جهاد خودکفائی سپاه و جهاد دانشگاهی در پشت جبهه با تولید ادوات نظامی به کمک رزمندگان اسلام شتافتند.
وی در ادامه  با تاکید بر اینکه دانشجویان دانشگاه تبریز در آن دوران آغازگر حرکت و مسیر خودکفائی در تولید مهمات جنگی بودند، تصریح کرد: این حرکت آغازگر جهاد خودکفائی در زمینه  ادوات نظامی بود که این حرکت منجر به شکست دشمن و خودکفائی و برتری کشور در زمینه  نظامی شد.
رئیس دانشگاه تبریز اضافه کرد: متاسفانه  این نوع حرکت ها در سایر زمینه ها ی تولید و اقتصادی شروع نشد و اگر در همه زمینه های چنین حرکاتی آغاز می شد، مسلما  امروزه کشورمان به خودکفائی همه جانبه رسیده بود.
حجت‌الاسلام محمد انوری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این آیین ضمن تجلیل  از شهدای 27 دی دانشکده فنی، با اشاره  به حضور میلیونی مردم در مراسم  تشییع سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: حضور میلیونی مردم از همه گرایش ها و سلیقه های فکری، فرهنگی و مذهبی در این مراسم  نشانه  دلبستگی قلبی مردم  به انقلاب است.
وی در ادامه داشتن  امید به  آینده  را کلید اجرائی شدن  منویات  مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: شهید سلیمانی با شهادت خود در دلها امید و سرمایه عظیم اجتماعی زیادی  را در جامعه ایجاد کرد و از این رو بایستی مسئولان با  عملکرد مطلوب مواظب این  امید و سرمایه عظیم  باشند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود رسوا شدن چهره تزویر و بزک شده  استکبار جهانی را از دیگر برکات شهادت شهید سلیمانی عنوان کرد.
سردار رحیم نوعی اقدم فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) در سوریه و از همرزمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن تجلیل  از مقام شهدای دانشکده فنی دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز و دانشجویان آن قهرمانان اولین مرکز علمی و تحقیقاتی در کشور بودند که جهت شکست دادن دشمن متجاوز به میدان آمدند.
 به گفته وی بعد از اقدامات شجاعانه دانشجویان این دانشگاه بود که سایر مراکز صنعتی در این استان نیز از جمله تراکتور سازی، لوله و نورد سازی تبریز شروع به تولید  و ارسال مایحتاج  نظامی کردند، بنابراین کار دانشجویان در آن دوران بسیار مقدس و با ارزشمند بود.
فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) درادامه با اشاره  به حرکت غیر قانونی و غیر اخلاقی آمریکا در به شهادت  رساندن  شهید سلیمانی به عنوان  یک مسئول  بلند مرتبه  نظامی ایران در کشور ثالث گفت: آمریکا  بدون در نظر گرفتن کلیه  کنوانسیون های بین المللی و انسانی مرتکب این  جنایت شد که این امر نشان  از عجز و به بن بست رسیدن  آمریکائی ها  در مقابل  نبوغ  و درایت سردار مقاومت بود.
سردار نوعی اقدم در بخش دیگر سخنان خود گفت: شهید سردار سلیمانی فرماندهی فداکار، شجاع، نترس، با ایمان، محب اهل بیت و سرباز خط ولایت بود.
یادآور می شود: قرائت سرود  توسط گروه  سرود  شهید  سلیمانی و تجلیل از خانواده ها و بازماندگان این حادثه از دیگر برنامه های این مراسم بود.
لازم به ذکر است که ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، ۲۲ تن از دانشجویان این دانشکده که در حال پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند.
بر اساس این گزارش، در این بمباران شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید بیاض‌علی اسدی‌فرد، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل گری، شهید علیرضا کریمی وفایی پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤاالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی خواه به شهادت رسیده اند. همچنین در این حادثه مجید اسم حسینی، یحیی خلیلی، علیرضا دلفکار و جمال شکوری به درجه جانبازی رسیدند.

بر پایه همین گزارش، صبح امروز در همین راستا نیز همایش علمی شهدای 27 دی ماه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم، امام جمعه محبوب شهر تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور و جمعی از مسئولان استان و دانشگاهیان در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی (سینمای دانشگاه) واقع در دانشگاه تبریز برگزار شده بود.


( ۵ )

نظر شما :