برگزاری اولین همایش ملی پرورش زنبور عسل و جایزه ملی کیفیت عسل در دانشگاه تبریز

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۰۶۲۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۰۲۴

 

اولین همایش ملی پرورش زنبور عسل و جایزه ملی کیفیت  عسل  به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر باب اله حیاتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در آیین آغاز بکار این همایش صنعت  زنبورداری را یکی از مهمترین  صنایع  کشور دانست بیان کرد که نقش مهمی  در عرصه اقتصادی کشور و صادرات  غیر نفتی دارد.

وی در ادامه، نبود بازاریابی مناسب، پایین بودن میزان کمیت وکیفیت عسل تولیدی، پایین بودن میزان آموزش  زنبورداران، اعتماد عمومی کم به محصولات  تولیدشده و ... از جمله چالش های حوزه صنعت زنبورداری اعلام کرد و تاکید کرد: برای رفع این چالش ها نیازمند  تعامل بیشتر بین  دانشگاه ها و  فعالان  این صنعت است.

مهندس فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجانشرقی نیز در این آیین  با  اشاره به توانمندی ها و ظرفیتهای موجود در استان آذربایجانشرقی در صنعت زنبورداری گفت: این استان  مقام اول  را از نظر تعداد کندوهای سنتی و مقام دوم را از نظر میزان تولید در بخش کندوهای مدرن  دارد.

وی افزود: تبدیل کندوهای سنتی به مدرن  برای بهره وری بیشتر به عنوان مهمترن  چالش این سازمان  در این عرصه است.

دکتر ذبیح اله نعمتی رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر و رئیس این همایش هم با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی حدود 12هزارنفر زنبوردار، یک میلیون و200 هزار کلنی و18 تشکل تعاونی زنبورداری دارد که جایگاه ویژه ای در تولید عسل درکشور دارد، گفت: در همین راستا با توجه به این ظرفیت ها برگزاری چنین رخدادی از اهمیت والایی برخورداراست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این همایش کانون تبادل تجربه و دست آوردهای صنعت زنبورداری است، یادآور شد: تبادل تجربه با اساتید دانشگاهی و محققان یک فرصت مناسب برای بهره برداران صنعت زنبورداری است.

دکتر نعمتی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در طول برگزاری این همایش 50 مقاله پذیرفته شده نیز ارایه شد، تصریح کرد: بیولوژی زنبور عسل، اقتصاد و تجارت در صنعت زنبور داری، عسل و صنایع غذایی، زنبور عسل و محیط زیست، زنبور عسل و سلامت انسان، تجهیزات صنعت زنبورداری و سایر محورهای مرتبط  از جمله محورهای این همایش است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر برگزاری مسابقه کیفی عسل را یکی دیگر از بخش های جالب و جذاب این همایش عنوان کرد و گفت: زنبورداران و شرکت های فعال در حوزه بسته بندی و عرضه عسل، نمونه های خود را برای شناسایی کیفیت برتر به دبیرخانه ارسال و در این ارتباط نیز محدودیتی برای هیچ کس ندارد هر تولید کننده که به کیفیت عسل خود اطمینان دارد می تواند در این رقابت مهیج حضور یابد.

به گفته وی در جنب این  همایش نمایشگاهی از توانمندی های تولید کنندگان دایر است و تولید کنندگان می توانند تولیدات خود را بدون واسطه به زنبورداران معرفی کنند. همچنین  برنامه ریزی شده که 3 کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان برجسته برگزار شود.

دکتر نعمتی همچنین با معرفی سخنرانان این همایش اضافه کرد: دکتر صدیف آزاد مرد،استاد دانشگاه تبریزسخنرانی خودرا درباره مطالعات اخیردرزمینه کیفیت و کاربرد عسل، دکتر محسن علمی، محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی درباره فرصت ها و چالش های زنبورداری ایران، دکتر محبوب نعمتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره ویژگی های کیفی عسل وتقلبات آن و دکتر امیر ناجی محقق و پژوهشگر حوزه زنبورعسل سخنرانی خود را با عنوان ایمنی ناشی از تعامل گروهی در زنبورهای عسل ارائه خواهند کرد.

بر پایه همین گزارش؛ همزمان با آیین آغاز بکار این همایش نمایشگاه عرضه محصولات جانبی صنعت زنبورداری با حضور بیش از 15 تعاونی تولید کننده و شرکت فعال در عرصه  زنبورداری در سالن مرکز رشد وفناوری دانشگاه تبریز گشایش یافته است.

یادآور می شود: اولین همایش ملی پرورش زنبور عسل و اولین جایزه ملی کیفیت عسل ایران با هدف هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تبادل نظر در مورد یافته‌های پژوهشی حوزه‌های مختلف صنعت پرورش زنبور عسل هم اکنون در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

 


( ۱۲ )

نظر شما :