محققان دانشگاه تبریز؛ اولین کود زیستی پتاسیمی در کشور را تولید کردند

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۹ کد : ۱۰۴۰۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۲۸۶

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، برای نخستین بار در کشور موفق به تولید کود زیستی پتاسیمی در کشور شدند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمدرضا ساریخانی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح با بیان اینکه استفاده و عرضه این باکتریها در قالب کود زیستی پتاسیمی به نام پتابارور اولین بار در کشور به اجرا رسید و در فرمولاسیون آن از باکتری های سودوموناس بومی منطقه استفاده شده است، اظهار داشت: کودهای زیستی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها تامین کنندگان نیتروژن و فسفر برای گیاهان هستند.

این محقق در ادامه با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر تعدادی کود زیستی در کشور ثبت و تولید شده است که بیشتر در ارتباط با عناصر فسفر و نیتروژن بوده است، خاطر نشان کرد: اما تا کنون کود زیستی پتاسیمی در کشور عرضه نشده است. هر چند تولید و استفاده از آن در کشورهایی نظیر چین و کره از سالها قبل آغاز شده است، فرمولاسیون عرضه شده در این طرح در نوع خود جدید است.

دانشیار بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روند اجرای موفقیت این پروژه گفت: کود زیستی حاضر مبتنی بر چندین ایزوله جدید باکتریایی حل‌کننده پتاسیم است، که علاوه بر آن  قابلیت حل‌کنندگی فسفات از دیگر ویژگیهای این کود زیستی است.

این استاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: این نوع کود زیستی برای نخستین بار در کشور عرضه می‌شود و فراورده نهایی اختراع حاضر، این مزیت را دارد که می تواند علاوه بر تامین پتاسیم برای گیاه میزبان، همزمان قابلیت کود زیستی فسفاته را نیز داشته باشد و می توان آن را به عنوان جایگزینی سالم و زیست محیطی برای کودهای شیمیایی پتاسه به کار برد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نتیجه انجام این طرح که از طریق ارتباط با صنعت و با حمایت مالی یکی از شرکت های خصوصی انجام و منجر به عرضه اولین کود زیستی پتاسیمی در کشور شده است، یادآور شد: این طرح نزدیک به چهار سال به طول انجامید و بخشی از نتایج آن در ژورنال های معتبری نظیر European Journal of Soil Science و Geomicrobiology Journal به چاپ رسیده است.

مجری این طرح در نهایت تصریح کرد: در اجرای این طرح دیگر اعضاء هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز از جمله دکتر شاهین اوستان و دکتر ناصر علی‌اصغرزاد و همچنین دکتر میترا ابراهیمی دانشجوی فرادکترای این گروه نیز نقش داشته اند.

به گفته وی طی این تحقیق، پس از نمونه برداری از خاک های مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی و اردبیل، در نهایت دو جدایه باکتریایی توانمند از نظر رهاکنندگی پتاسیم شناسایی شدند که متعلق به جنس Pseudomonas بودند.

همین گزارش حاکی است؛ این پروژه به شماره 037917 از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت اختراع رسیده است.

یادآور می شود: چاپ بیش از 60 مقاله علمی و پژوهشی، 51 مقاله ارائه شده در همایش‌های داخلی و خارجی، انجام 6 طرح دانشگاهی و برون دانشگاهی، 2 ثبت اختراع ملی و بین‌المللی و یک ترجمه کتاب از جمله سوابق علمی دکتر ساریخانی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح است.

 

 


( ۱۰ )

نظر شما :